همزمان با پرندگان به تالاب کردخورد سفر کنید

پرنده رفتنی است

در چمدان برایتان پاییزی تدارک دیده‌ایم پر از سفرهای جذاب. طی چند هفته گذشته هم غارگردی برده‌ایم شما را و هم کویر. این هفته می‌خواهیم دست هم را بگیریم و برویم یک تالاب زیبا به نام کردخورد که در فصل هزار‌رنگ پاییز یا به قول جناب اخوان پادشاه فصل‌ها، پر می‌شود از پرندگان مهاجری که می‌خواهند بپرند و به مناطق گرمسیر بروند. آنها بین راه تصمیم می‌گیرند تا قبل از دور شدن و رفتن، کمی در تالاب اتراق می‌کنند و بعد می‌روند تا سال بعد. آدم نیستند اما ظاهرا قدر لحظه‌ها را خوب می‌دانند و حواس‌شان هست شاید بار دیگر فرصت دست ندهد تا در تالاب پرهاشان را بشویند، ترانه‌های پاییزی بخوانند و کنار دیگر پرنده‌ها پرواز کنند. حالا ما که آدمیزادیم چرا راه نیفتیم سمت تالاب تا لااقل نظاره‌گر این همه زیبایی طبیعت در روزهایی که همه سبزها رفته رفته زرد و نارنجی می‌شوند باشیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۷۶

تالاب کجاست؟
این تالاب مورد نظرمان جناب آق‌گل یا کرد‌خورد در سال‌های اخیر به ثبت ملی رسیده و یکی از جذاب‌ترین تالاب‌های استان همدان محسوب می‌شود. جزو شهر ملایر است و در بخش جوکار در جاده همدان ـ ملایر قرار دارد. می‌توانید از مسیر روستای سیاه‌کمر به آن دست پیدا کنید.
تالاب کرد‌خورد ملایر که نام دیگر آن تالاب آق‌گل است در شهری نزدیک ملایر قرار دارد. این شهرستان میان استان‌های مرکزی و همدان است و یک روستایی نزدیک این تالاب قرار دارد به‌نام کرد‌خورد. طول تالاب پنج کیلومتر و عرض آن نیز 5/3 کیلومتر است با نیم متر عمق که البته در فصل‌های پربارش عمق آن به ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر نیز خواهد رسید. ناگفته نماند گزارش‌های زمین‌شناسی منطقه عمر این تالاب را بیش از 40هزار سال برآورد کرده است. وجود این تالاب موجب پیدایش و استقرار روستاهای پیرامون آن شده است.
آب تالاب کرد‌خورد ملایر از بخش‌های ارتفاعات کوه اطراف آن و چشمه‌های جریانی و رودها تامین می‌شود که با ذوب برف‌ها به سمت این تالاب سرازیر می‌شود و بیشتر در فصل بهار خشک شدن آن به وضوح قابل رؤیت است، ولی در فصل‌های پاییز و زمستان پرآب‌تر خواهد شد و چشم‌انداز زیبایی را در تالاب به وجود می‌آورد و گردشگران به سمت آن جذب خواهند شد. در آخر زمستان چون این تالاب پر‌آب‌تر شده پرنده‌ها از نقاط سردسیری نظیر سیبری به اینجا می‌آیند و زیستگاه آنها خواهد بود چشم‌انداز جذابی را خلق می‌کنند، در بالای تالاب پرواز می‌کنند و تصاویر آنها روی آب، اثری زیبا را به نمایش می‌گذارد.
گیاهان اطراف تالاب زیبایی آن را به‌خصوص در بهار افزایش می‌دهند و کوه با ارتفاع زیاد اطراف آن را احاطه کرده و یک طبیعت بکر و دست نخورده‌ای را رقم زده است. در این تالاب پرنده‌های زیادی زندگی می‌کنند و طبق آمارهای موجود حدود 50گونه پرنده اطراف تالاب رویت شده‌اند. 50 نوع! فکر کنید، شوخی نیست...
اردک سر سبز، اردک بلوطی، فلامینگوها، کشیم‌ها، نوک کاکایی و... آن‌قدر زیبایی محیط تالاب را با حضورشان بیشتر کرده‌اند که حد ندارد. البته چه باید گفت که بعضی‌ها دل‌شان می‌آید برای تفریح تفنگ شکاری دست بگیرند و... بگذریم، بقیه‌اش را هم ما می‌دانیم و هم شما.

چرا پاییز برویم؟
بهترین فصل‌ها برای رفتن به تالاب کردخورد پاییز و زمستان است. هم تالاب چهره متفاوتی دارد و هم خشکسالی و کمبود آب چهره‌اش را تغییر نداده است. در فصل تابستان و بهار این تالاب ممکن است به خشکی برسد و ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در نیمه دوم سال به تالاب بروید، چون پر آب است و همان‌طور که گفتیم وعده‌گاه پرندگان مهاجر.
اگر عکاس یا علاقه‌مند به عکاسی هستید که نباید هیچ جوره رفتن به این تالاب را از دست بدهید. تصویر تالاب با حضور پرندگان بی‌نهایت زیباست. نقاش هم باشید تالاب برایتان بسیار جذاب خواهد بود، نویسنده، شاعر، هرچه... اصلا هیچ‌کدام اینها هم که نباشید مهم نیست. آدم‌ها خوب می‌توانند با چشم‌هایشان زیبایی‌ها را تماشا کنند و از آنها لذت ببرند. اصلا تصویر انعکاس پرنده‌ها در آب تالاب خودش از آن نقاشی‌های جذابی است که خدا خالقش است و آن‌قدر برایش سنگ‌تمام گذاشته که هرگز فراموش نشود.

همدان و تالاب‌هایش

تالاب‌های استان همدان از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستمی در این استان هستند. اگر راهی همدان شدید حواس‌تان باشد برنامه‌ها را طوری بچینید که به تالاب پیر سلیمان هم سری بزنید. این تالاب در دشت اسدآباد واقع شده؛ جایی در امامزداه پیر سلیمان که تعدادی چشمه آب معدنی شیرین و جوشان هم به آن زیبایی بیشتری داده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این تالاب تنوع پرندگان و پوشش گیاهی فراوان در بهار و تابستان است. آب این تالاب از چشمه‌های جوشان کف و اطرافش تامین می‌شود و بارش‌های باران هم تا حدودی بر آن تاثیرگذار است. رودخانه فصلی لک لک هم به این تالاب می‌ریزد.
ضمن این‌که باید یادآوری کنیم تالاب سد اکباتان در همدان، شیرین سو با 300 هکتار در کبودرآهنگ، آبشینه با 85 هکتار در همدان و چمشور در اسدآباد قرار دارند و اگر دل به تالاب‌گردی بدهید، می‌توانید به همه‌شان سر بزنید و با زیبایی دیگری از طبیعت دوست شوید. فقط حواس‌تان باشد شکار در تالاب‌های آق‌گل، شیرین‌سو و آبشینه ممنوع است.

زینب مرتضایی فرد
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها