آخرین گزارش مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» از فهرست جدیدترین رتبه‌های معتبرترین گذرنامه‌های جهان رونمایی کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۴۸
قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۱۹

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص تعیین گذرنامه قدرتمند و ضعیف در مؤسسه‌های اعتبارسنجی معمولا «آزادی سفر» است، بر همین اساس در آخرین گزارش مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» رتبه‌های معتبرترین گذرنامه‌های جهان اعلام و جابجا شده‌اند. اکنون، با ورود به سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، ژاپن و سنگاپور جایگاه خود را به عنوان دوستانه‌ترین گذرنامه‌های جهان به دست گرفته‌اند.

گذرنامه‌های سنگاپور و ژاپن هر دو به دلیل دسترسی به ۱۹۰ کشور، در صدر این رتبه‌ها قرار گرفته‌اند. کره جنوبی نیز با فنلاند و آلمان در رده دوم قرار می‌دهد، به طوری که شهروندان هر سه کشور قادر به دسترسی به ۱۸۸ کشور در سراسر جهان بدون ویزای قبلی هستند.

گفته می‌شود کشور فنلاند از تغییرات اخیر در سیاست ویزای سابق و بسیار محدودکننده پاکستان بهره‌مند شده است. پاکستان اکنون ETA خود را به شهروندان ۵۰ کشور جهان، از جمله فنلاند، ژاپن، اسپانیا، مالت، سوئیس و امارات متحده عربی ارائه می‌دهد که شامل ایالات متحده امریکا و بریتانیا نمی‌شود.

کشور‌های اروپایی دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به ۱۸۷ کشور بدون صدور روادید (ویزا) در جایگاه سوم قرار دارند و فرانسه، اسپانیا و سوئد با دسترسی به ۱۸۶ کشور در رده چهارم هستند.

پنج سال پیش، یعنی در سال ۲۰۱۴ ایالات متحده امریکا و انگلیس در صدر جدول رده بندی قرار داشتند، اما اکنون این دو کشور به جایگاه ششم سقوط کرده‌اند و این کمترین رتبه از سال ۲۰۱۰ تاکنون برای این دو کشور است، این در حالی است که تغییرات برگزیت هنوز تأثیر مستقیمی در رتبه انگلستان نداشته است، با این حال نشریه Henley Passport Index در ماه ژوئیه نوشته: «خروج این کشور از اتحادیه اروپا شرایط نامشخصی را برای مسافرت و مهاجرت از این کشور ایجاد کرده است.»

امارات متحده عربی به صعود خود در جدول رده بندی‌ها ادامه داده و اکنون به رتبه ۱۵ رسیده است. اما در آنسوی این رتبه بندی، افغانستان بار دیگر در انتهای این جدول قرار دارد و شهروندان خود به ویزای قبلی برای همه به جز ۲۵ مقصد در سراسر جهان نیاز دارند.

دکتر کریستین اچ. کالین، رئیس Henley & Partners و خالق مفهوم شاخص گذرنامه، درباره این رتبه بندی می‌گوید: «با چند استثناء قابل توجه، آخرین رتبه‌بندی‌ها از فهرست شاخص گذرنامه هنلی نشان می‌دهد برداشتن ویزا به عنوان عاملی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است.»

معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۹ عبارتند از:

۱. ژاپن، سنگاپور (۱۹۰ مقصد)

۲. فنلاند، آلمان، کره جنوبی (۱۸۸)

۳. دانمارک، ایتالیا، لوکزامبورگ (۱۸۷)

۴. فرانسه، اسپانیا، سوئد (۱۸۶)

۵. اتریش، هلند، پرتغال (۱۸۵)

۶. بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند، نروژ، انگلستان، ایالات متحده، سوئیس (۱۸۴)

۷. مالت، جمهوری چک (۱۸۳)

۸. نیوزلند (۱۸۲)

۹. استرالیا، لیتوانی، اسلواکی (۱۸۱)

۱۰. مجارستان، ایسلند، لتونی، اسلوونی (۱۸۰)

کم اعتبارترین گذرنامه‌های جهان سفر بدون ویزا از آن‌ها کمتر از ۴۰ کشور است:

۱۰۰. لبنان، کره شمالی (۳۹ مقصد)

۱۰۱. نپال (۳۸)

۱۰۲. لیبی، سرزمین فلسطین، سودان (۳۷)

۱۰۳. یمن (۳۳)

۱۰۴. سومالی، پاکستان (۳۱)

۱۰۵. سوریه (۲۹)

۱۰۶. عراق (۲۷)

۱۰۷. افغانستان (۲۵)

ایران کجای جدول است؟

در رتبه‌بندی مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» در سال ۲۰۱۹ ایران در رتبه ۹۹ با دسترسی بدون ویزا به ۴۰ کشور قرار دارد، این در حالی‌ است که در سال ۲۰۱۸ ایران رتبه ۹۸ و سال ۲۰۱۷ رتبه ۹۵ را داشته است.

سایر شاخص‌ها

لیست هنلی یکی از چندین فهرستی است که توسط شرکت‌های مالی برای رتبه بندی گذرنامه‌های جهانی با توجه به میزان دسترسی که به شهروندان خود ارائه می‌دهند ایجاد شده است.

فهرست گذرنامه هتلی براساس داده‌های ارائه شده توسط سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی مرتب شده است و شامل ۱۹۹ گذرنامه و ۲۲۷ مقصد سفر است. این جدول در کل سال به روز شده و در زمان تغییر سیاست‌های ویزا اعلام می‌شود.

فهرست گذرنامه‌های بررسی شده، گذرنامه‌های ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل و شش قلمرو را در نظر می‌گیرد.

ROC تایوان، ماکائو (SAR چین)، هنگ کنگ (SAR چین)، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان سرزمین‌هایی هستند که عضو سازمان ملل نیستند، اما در این نظرسنجی آمده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها