دزفول امروز هیچ شباهتی به روزهایی که در دوران جنگ داشته ندارد؛ روزهایی که شهر رنگ خون داشت و مبارزه. پر از آوار بود و صدای مداوم آژیر قرمز. دزفول امروز قطب گردشگری خوزستان است؛ پر از رنگ، پر از هیاهو، پر از شور زندگی.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۸۰

شهری برآمده از دل تاریخ که عمرش در آثار باستانی به جامانده در آن مشهود است؛ از بقعه یعقوب لیث صفاری تا آسیاب‌های آبی و کت‌های قدیمی حاشیه رودخانه دزش، همه و همه یادگارهایی هستند که دزفول را محبوب گردشگران داخلی و خارجی کرده‌اند.
دزفولی که هیچ شباهتی به شهرهای جنگ‌زده دیگر کشورمان هم ندارد؛ هشت سال جنگ تحمیلی را از سر گذرانده؛ هشت سال مقاومت کرده و حتی یک روز و یک لحظه پا پس نکشیده، حالا اما مدت‌هاست چهره عوض کرده و شده عروس شهرهای خوزستان! تنه به تنه خرمشهر آن روزهای قبل جنگ می‌زند، آبادانی امروز دزفول. از هر طرف که به شهر نگاه کنیم، از هر جای شهر که بگذریم، دزفولِ آباد پیش رویمان است؛ متفاوت‌تر از همتاهای دیگرش که سال‌ها جنگ را از سر گذرانده‌اند و هنوز امروزشان شبیه دیروزشان است؛ در گیرو دار محرومیت.
دزفولی‌ها اما آن استقامت خاص دوران جنگ‌شان را، آن جبهه خالی نکردن‌ها را اینجا در سال‌های بعد از جنگ هم از خودشان نشان داده‌اند؛ استقامتی که وصل شده به همت بلند اهالی‌اش، از مردم کوچه و بازارش گرفته تا مسؤولانی که دل به دل شهر داده‌اند تا سرنوشتی متفاوت برایش رقم بزنند. اینجا هنوز هم همه با هم پای کار می‌آیند، درست مثل همان روزهای جنگ، هنوز هم هر مشکلی که از راه می‌رسد، هر بحرانی که روی سر شهر سایه می‌کند، تک تک اهالی شانه به شانه هم می‌ایستند و می‌شوند همان صفی که جانانه مقابل صدام ایستاد و نترسید. همین است که حالا روزگارشان متفاوت شده، که مثل خیلی از شهرهای دیگر منتظر ننشسته‌اند که پایتخت‌نشین‌ها و بقیه مردم این کشور دست‌شان را بگیرند و رنگ بپاشند روی روزگارشان.
بوستان ساحلی امروز دزفول حاصل همین همت و تلاش است. بوستانی در حاشیه دز که حالا مدت‌هاست به میعادگاه اهالی شهرهای همجوار دزفول تبدیل شده؛ یک تفریحگاه پرطرفدار که نتیجه همین روحیه سازندگی در این شهر باستانی است؛ تفریحگاهی که هر بهار و تابستان جمعیت زیادی را به سوی خودش جذب می‌کند.
دزفول اما سوای گردشگری پررونقش، بازار کسب و کار خوبی هم دارد؛ بازار قدیمش همچنان پابرجاست و مردمانش پای کار فعالیت‌های اقتصادی مختلف. هنوز راسته‌آهنگران، خراطان، نمدمالان، مسگران، شیرینی پزان و بزازان به شلوغی گذشته است و پذیرای جماعت گردشگر.
نشانی از تلاش و پویایی مردمی خستگی‌ناپذیر که بیکاری برایشان معنا ندارد؛ مردمی که چرخ اقتصاد شهرشان را با دست خودشان می‌چرخانند و منتظر هیچ کمکی از سوی هیچ نهادی نیستند.
دزفول شهر خانه‌های قدیمی هم هست؛ پر از خانه‌هایی با معماری باشکوه ایرانی - اسلامی. بافت تاریخی‌اش به جا مانده از روزگاری است دور؛ برای همین است که شهر آجری لقب گرفته و بیش از یکصد اثر تاریخی ثبت‌شده ملی دارد؛ آثاری که هرکدام می‌توانند یک بهانه باشند برای گذر گردشگران به شهری که خیلی زود خودش را از زیر سایه سنگین جنگ بیرون کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها