روایت کریستین امانپور از گفت‌وگویش با محمد جواد ظریف باعث شد اظهارنظرهای مختلفی شکل بگیرد؛ اصل ماجرا چیست؟

امـان از حاشیه

صحبت‌های وزیر خارجه در نیویورک خبرساز شد و این بار مطلبی که خبرنگار سی‌ان‌ان از مصاحبه‌اش با محمدجواد ظریف منتشر کرده با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده است. ماجرای قبلی مربوط به اوایل مرداد بود که ظریف در سفر به نیویورک در گفت‌وگویی با ان بی سی، مذاکرات موشکی را در صورت محقق شدن برخی شروط ایران، ممکن دانسته بود و این بار بر اساس ادعای کریستین امانپور، خبرنگار سی‌.ان.ان، ظریف در گفت‌وگویش با این شبکه تلویزیونی، دیدار روحانی و ترامپ را در صورت تحقق شروط ایران محتمل دانسته است. این در حالی است که رهبر انقلاب همین چند روز قبل بود که با رد هرگونه مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا تاکید کردند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسؤولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن. امانپور در صفحه خود در توییتر درباره مصاحبه‌اش با وزیر خارجه کشورمان اینگونه نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز (یک‌شنبه) به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور[آمریکا] این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»،[که آن] لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات[هسته‌ای] ایران است».
کد خبر: ۱۲۲۹۷۹۹

توضیحات ظریف و وزارت خارجه
بعد از این اتفاق وزیر خارجه کشورمان توضیح داده که پس از انتشار مصاحبه‌اش با سی‌.ان.ان مشخص خواهد شد که مواضع او منافاتی با سیاست‌های کلی نظام ندارد.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال سایت الف در این باره نوشت: ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل 2023 را در برجام داده است و در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب 1+5 صورت خواهد گرفت. وی همچنین تاکید کرد: حرف رسمی من در مصاحبه به زودی پخش خواهد شد.
خبرگزاری صداوسیما هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: وزیر خارجه ایران به سی.ان.ان گفته اگر در ازای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران؛ شاهد لغو نهایی تحریم‌ها در کنگره آمریکا باشیم و آمریکا به طور فوری تعهداتش را انجام دهد؛ آن وقت دیدار ایران و آمریکا در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.
ایده‌های ایران در چارچوب برجام و توافقات است
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: ایده‌های ایران در چارچوب برجام و توافقات است، اگر بپذیرند و صداقت داشته باشند عملی خواهد بود.
موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی ابتکارات دیپلماتیک و سیاسی خود را دارد و نکاتی که آقای ظریف در مصاحبه اخیر مطرح کردند، قبلا نیز به نوعی مطرح کرده‌اند و هدف آن بن بست‌شکنی است برای اینکه نشان دهیم جمهوری اسلامی ایران ایده و ابتکار دارد و همواره درِ دیپلماسی باز است.
وی ادامه داد: بنابراین مخاطب این سخنان در حال حاضر افکار عمومی خارجی و مخاطبان خارجی به ویژه در آمریکا هستند و باید ببینیم ایده‌های عملی که جمهوری اسلامی ایران دارد در مقابل ایده‌های غیر عملی آن‌ها چه می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایده‌های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافقات خواهد بود و اگر بپذیرند و صداقت داشته باشند عملی خواهد بود، اما متاسفانه این صداقت و آمادگی در طرف مقابل به ویژه آمریکا نیست، زیرا اگر بود همین ابتکارات را می‌توانستند بررسی کنند و از این بن بستی که خودشان به دست خودشان ایجاد کرده اند خارج شوند.
موسوی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم همان گونه که همه مقامات کشور متفق القول هستند ایده دیدار و مذاکره با آمریکا تقریبا بعد از خروج آن‌ها از برجام بسیار سخت و از محالات شده است مگر اینکه به قول رهبر معظم انقلاب توبه کنند، دست از فشار، تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران بردارند و به تعهدات خود بازگردند در آن صورت می‌شود در چارچوب ساز و کار‌هایی که در خود برجام دیده شده در سطوح مختلف کارشناسی، وزرا و اگر هم دیدار سران کشور‌های عضو برجام است، آن‌ها نیز حضور داشته باشند، اما تا این شروط تامین نشود قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد.
مسبوق به سابقه
اشاره موسوی به اینکه پیش از این هم چنین پیشنهادهایی از سوی ایران مطرح شده، می‌تواند به صحبت‌هایی باشد که ظریف در سفر قبلی خود به نیویورک در اوایل مرداد مطرح کرده بود. در آن مقطع، منابع غربی به نقل از محمدجواد ظریف از پیشنهاد ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکره درباره بند غروب توافق هسته‌ای در مقابل رفع تحریم‌های آمریکا خبر دادند.
بندهای غروب در برجام مربوط به دوره‌ای هستند که برخی محدودیت‌های ایران مطابق توافق به پایان می‌رسد. به گزارش نیویورک‌تایمز ظریف گفته بود پیشنهاد ایران آن است که با مصوبه کنگره آمریکا تحریم‌های بازگردانده‌شده علیه ایران دوباره برداشته شوند، تا اعمال دوباره آنها برای رئیس جمهور آمریکا دشوار شود. در مقابل ایران حاضر خواهد شد تا روند تصویب و پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تسریع کند. این پروتکل نظارت‌های بیشتر آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای را ممکن می‌‎کند.
طرح چنین موضوعاتی در شرایط فعلی که آمریکایی‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند و گزینه نظامی خود را به رخ ایران می‌کشند از نظر تحلیلگران، چندان تناسبی با رویکرد طرف مقابل ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها