تحلیل معادلات جدید محور مقاومت در گفت‌وگو با محمدعلی مهتدی

هندســـــه ایســـــتادگی

روند تحولات در یک ماه گذشته در منطقه شتاب فزاینده‌ای گرفته و اتفاقات و رویدادها، حاکی از ورود محور مقاومت به فاز جدیدی از ایستادگی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی است. محمدعلی مهتدی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم بر این نکته تاکید دارد که روز به روز ضمن افزایش اقتدار جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در محور مقاومت، عرصه بر دشمنان ایران و جریان مقاومت تنگ‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۴۳

تحولات و اتفاقات اخیری که در منطقه رخ داده به‌ویژه سخنان دبیر کل حزب‌ا... در حمایت از رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که محور مقاومت در شرایط جدیدی قرار گرفته است. تحلیل شما از این وضعیت چیست؟
تحولاتی که در چند هفته اخیر در منطقه اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که محور مقاومت کاملا وارد فاز جدیدی در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است. برای تحلیل عمیق‌تر مساله باید به قبل برگردیم و مجموعه‌ای از اتفاقات را مرور کنیم. از جمله می‌توان به سفر هیات جنبش حماس به جمهوری اسلامی ایران و نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب اشاره کرد. همچنین در نوار غزه شاهدیم که نوعی بازدارندگی در برابر ارتش صهیونیستی ایجاد شده و مقاومت در نوار غزه به پهپاد و موشک‌های نقطه‌زن مجهز است. اخیرا هم شاهد بودیم حتی زمانی که نتانیاهو در شهر اشدود مشغول سخنرانی بود، مقاومت توانست پنج راکت به محل سخنرانی او پرتاب کند و نتانیاهو و همراهانش مجبور شدند به پناهگاه بروند. علاوه بر این، ما در جنوب لبنان وارد معادله جدیدی شدیم و بعد از این‌که رژیم‌صهیونیستی با استفاده از دو پهپاد حمله‌ای را در حومه جنوبی بیروت علیه یکی از مراکز حزب‌ا... انجام داد متعاقب آن سید حسن نصرا... در سخنرانی خود تاکید کرد که به این حمله پاسخ خواهد داد و خط قرمزی نیز برای آن متصور نیست. همان طور که دیدیم پاسخ حزب‌ا... هم بسیار حساب شده از لحاظ سیاسی و نظامی بود.
آیا حضور مقتدی صدر در کنار رهبر انقلاب را نیز می‌توان به عنوان تحولی در معادلات محور مقاومت قلمداد کرد؟
سفر آقای مقتدی صدر به ایران و حضور وی در کنار رهبر انقلاب و سردار قاسم سلیمانی در بیت رهبری را نیز باید در ادامه تحولات اخیر تحلیل کرد. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد مقاومت در فاز جدیدی قرار گرفته است. بخصوص اگر به سخنان نصرا... دقت کنیم می‌بینیم به‌طور صریح اعلام کرد که از هر نظر تابع نظر رهبر انقلاب است. چنین صراحتی تاکنون از حزب‌ا... شنیده نشده بود به‌خصوص این‌که آمریکا سعی می‌کند از طریق تحریم بانک‌ها و فشار اقتصادی در لبنان بحران ایجاد کند و تقصیر آن را به گردن حزب‌ا... بیندازد. به نظر می‌رسد در این شرایط محور مقاومت کاملا یکپارچه شده و همین موضعی که از سوی حماس و حزب‌ا... و دیگر نیروهای موجود در محور مقاومت اعلام شده دربرگیرنده این معناست که اگر در هر نقطه‌ای، تجاوزی از سوی دشمن صورت گیرد پاسخ این تجاوز الزاما در همان نقطه داده نخواهد شد و ممکن است در دیگر نقاط محور مقاومت پاسخ این تعرض داده شود. این به آ‌ن معناست که زنجیره‌محور مقاومت یکپارچه است و تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و نیروهای محور مقاومت مثل حماس،‌ حزب‌ا...، نیروهای حشدالشعبی و انصارا... یمن تهدید کرده‌اند که اگر هر حمله‌ای به ایران صورت گیرد این نیروها ساکت نخواهند بود و در کنار جمهوری اسلامی وارد کارزار خواهند شد. این مساله نشان‌دهنده فاز جدیدی در منطقه است که به‌شدت دشمن را ترسانده است. این در حالی است که ثابت شده دونالد ترامپ هم حاضر نیست بیش از آنچه برای دولت نتانیاهو خرج کرده باز هم برای رژیم‌صهیونیستی هزینه کند. بنابراین محورمقاومت در حال حاضر در اوج قدرت قرار دارد و در همه جا مخالفان آچمز هستند و هیچ اقدامی نمی‌توانند بکنند. در این شرایط می‌بینیم که حتی نتانیاهو اعتماد خود را به آمریکا از دست داده و به سمت پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روی آورده تا مانع از حملات محور مقاومت علیه این رژیم شود. در کل معادلات منطقه در مقایسه با یک ماه پیش به شدت تغییر کرده و در حالی که آمریکا سعی کرده بالاترین فشار تحریمی را علیه ایران و هم پیمانان ما وارد کند، مشخص شده که این فشار حداکثری هیچ تاثیری ندارد و باعث نشده که ایران و هم‌پیمانانش در محور مقاومت موضع خود را نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر دهند. به همین دلیل تصور ما این است که در آینده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی همچنان در برابر محور مقاومت دست بسته خواهند ماند و ابتکار عمل در منطقه در عرصه نظامی و امنیت در دست محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
سید حسن نصرا... به عنوان فردی که چند دهه در خط مقدم جبهه مقاومت بوده رهبر انقلاب را حسین زمان خوانده است. طبیعتا این حرف نمی‌تواند یک تعارف سیاسی باشد. تحلیل شما از این جمله نصرا... چیست؟
بله من هم در صحبت قبلی از این مساله به‌عنوان یک تحول در گفتمان سیاسی حزب‌ا... یاد کردم. تا به حال حزب‌ا... چنین موضعی نگرفته بود چون در داخل لبنان از سوی بعضی از نیروهای سیاسی به‌خصوص جریان سعد حریری و حزب نیروهای لبنان به رهبری سمیر جعجع و تا حدودی از سوی نیروهای تحت رهبری ولید جنبلاط فشارهایی وارد می‌آمد تا حزب‌ا... با توجه به مسائل داخلی لبنان پاسخی به اسرائیل ندهد یا در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی کوتاه بیاید، اما این موضع اخیر حسن نصرا... نشان داده در این شرایط نیازی به موضعگیری سابق نیست. با توجه به این‌که ایشان تاکید کرد عاشورا در همین زمان ما هم جریان دارد و حسین زمان، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای است و ما ایشان را تنها نمی‌گذاریم، نشان می‌دهد که حزب‌ا... اهمیتی به معادلات داخلی لبنان نمی‌دهد. در حالی که آمریکایی‌ها و اسرائیل و سعودی تصور می‌کردند با تحت فشار قراردادن گروه‌های سیاسی لبنان و بانک‌های این کشور و تحریم برخی بانک‌ها و شخصیت‌های سیاسی لبنان، نیروی حزب‌ا... را زمینگیر خواهند کرد. اما این موضع اخیر نشان داد این فشارها تاثیر نخواهد داشت و حزب‌ا... نه تنها زمینگیر نشده بلکه آمادگی حضور در هر کارزاری را دارد. جالب اینجاست بعد از موضعگیری نصرا...، مواضع انتقادی سختی هم از سوی دشمنان داخلی حزب‌ا... نشنیدیم و این ثابت می‌کند آنها هم معادلات منطقه‌ای را درک کردند و به این نتیجه رسیدند که فشار آوردن به حزب‌ا... از داخل نه‌تنها هیچ سودی ندارد بلکه به زیان آنهاست.
نتانیاهو این روزها برای پیروزی در انتخابات به هر دری می‌زند. آیا با توجه به حضور فعال محور مقاومت او می‌تواند برنامه‌های ادعایی خود را اجرایی کند؟
بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدامات اخیر نتانیاهو به‌خصوص فرستادن پهپاد به حومه جنوبی بیروت یا حمله پهپادی به مراکزی در سوریه و علیه حشدالشعبی در عراق به‌خاطر مسائل انتخاباتی است. نتانیاهو تصور می‌کرد به این ترتیب بتواند روحیه جامعه صهیونیستی و ارتش را بالا ببرد. می‌دانیم که وضعیت اجتماعی جامعه صهیونیستی بسیار بد است و مردم به‌شدت ترسیدند و حتی در داخل ارتش هم انضباط و قدرت معنوی اصولا وجود ندارد. اخیرا شاهد بودیم بعد از پاسخ حزب‌ا... به رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین، ارتش پادگان‌ها را کاملا تخلیه کرده بود. خبرنگار روسیه دیروز توانسته بود به یکی از این پادگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی برود و از آنجا عکس و فیلم تهیه کند و نشان دهد هیچ سربازی در این پادگان نیست. این مساله نشان می‌دهد نتانیاهو می‌خواست هم در زمینه انتخابات امتیازاتی را به دست بیاورد و هم روحیه مردم در داخل و ارتش را بالا ببرد. اما واکنشی که از سوی حزب‌ا... و نوار غزه انجام شده نشان داد وی به این هدف نرسیده و الان هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال نتانیاهو برای به‌دست آوردن کرسی‌های زیاد در انتخابات آینده رو به کاهش است و شانس او هم برای ائتلاف راحت با گروه‌های دیگر دست راستی برای تشکیل کابینه کم شده است.

موشک‌های نقطه‌زن، بیخ گوش اسرائیل

یمنی‌ها این روزها از فناوری پیشرفته از جمله پهپاد در جنگ استفاده می‌کنند و حزب‌ا... و گروهای مقاومت فلسطینی هم به موشک‌های نقطه‌زن مجهزند. با توجه به چنین پیشرفت‌هایی در جبهه مقاومت، آینده تحولات منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مقاومت فلسطین در غزه از سال‌ها قبل در محاصره کامل است و می‌دانیم رژیم صهیونیستی در گذشته بارها حمله‌های ویرانگری را علیه نوار غزه انجام داده و تجهیزات زیربنایی را نابود کرده و حتی اجازه ورود تجهیزات ساختمانی برای بازسازی ویرانی داده نشده است. این در حالی است که مصر هم تنها گذرگاه نوار غزه به خارج یعنی گذرگاه رفح را بسته نگه داشته و به ندرت برای عبور و مرور دانشگاهیان یا بیماران این گذرگاه را باز می‌کند. با این اوصاف نوار غزه توانسته به رغم همه فشارها و محاصره کامل از هر سو خودش را به تونل‌های زیرزمینی و موشک مجهز کند. موشک‌های عزالدین قسام که در آغاز خیلی ابتدایی بود، به‌تدریج متحول شد. الان محور مقاومت در غزه موشک‌های امتحان شده‌ای از جمله موشک‌های نقطه زن دارد و حتی می‌تواند برد این موشک‌ها را به تل‌آویو هم برساند. یعنی دقیقا همان قدرتی که در شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان قرار دارد. به همین دلیل، در حال حاضر ارتش صهیونیستی نمی‌تواند مثل سابق نوار غزه را بمباران کند.
همچنین در گذشته بارها شاهد بودیم رژیم صهیونیستی با پهپادهای شناسایی خود ضرباتی به مقاومت غزه وارد کرده است. اما پهپادهای مقاومت به رغم گنبد پولادین رژیم صهیونیستی توانسته اند بعد از عملیات به نوار غزه برگردند. این مساله نشان می‌دهد نوار غزه در حال حاضر از قدرت بازدارندگی خوبی برخوردار است. حتی در دیگر نواحی اشغالی فلسطین مثل کرانه باختری که به‌شدت کنترل می‌شود ما شاهد عملیات جدیدی با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد هستیم و این تحول جدیدی در مقاومت کرانه باختری است. همین مساله باعث نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده است.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها