عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: محورهای استیضاح در بخش کشاورزی از سنوات گذشته معمولا مشابه هستند و در برخی موارد استیضاح به مصلحت نیست.
کد خبر: ۱۲۲۷۷۶۸
بعضا مطرح شده استیضاح به مصلحت نیست / نوسان‌های قیمتی همواره محور اصلی سوال از وزیر بوده است

به گزارش جام جم آنلاین، نورمحمد تربتی‌نژاد، درباره طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: با درنظر گرفتن گستردگی وزارت جهاد اصولا موارد مورد نظر نمایندگان در طرح استیضاح طی سنوات گذشته و امروز مشابه هستند.

تربتی‌نژاد در ادامه افزود: نوسان قیمت، موضوع خریدهای تضمینی، صادرات محصولات و الگوی کشت از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که معمولا نمایندگان در دوره‌های متفاوت از وزیر جهاد کشاورزی توضیح خواسته‌اند و امروز هم اغلب موارد در همین زمینه‌ها است.

وی همچنین درباره پیشنهاد ریاست مجلس مبنی بر بررسی موضوع در کمیسیون با حضور وزیر جهاد کشاورزی نیز تصریح کرد: معمولا وقتی موضوع استیضاح یک وزیر در مجلس مطرح می‌شود، هیات‌رئیسه و ریاست مجلس با درنظر گرفتن شرایط چنین پیشنهادی ارایه می‌دهند و اینبار هم احتمالا نظر ریاست مجلس همین‌گونه بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال طی دو یا سه مورد گذشته که موضوع استیضاح وزیر جهاد در مجلس مطرح بود، شرایط کشور اینگونه بود که اعلام شد استیضاح به مصلحت نیست و نمایندگان از طرح سئوال منصرف شدند.

تربتی‌نژاد به خبرنگار ما گفت: با توجه به گستردگی وظایف در وزارت جهاد کشاورزی گاهی اوقات انتقاداتی مطرح می‌شود که بخشی از آنها مربوط به خود وزیر یا عملکرد وی نیست و مسایل مالی و مدیریت دولت عامل اصلی مشکلات بوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته این شرایط نباید مانع از تلاش وزیر بشود که البته آقای حجتی هم دقیقا برهمین اساس فعالیت کرده‌اند. به عنوان مثال درباره نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات، ایشان نظر کارشناسی را به شورای اقتصاد اعلام کرده‌اند؛ اما تصمیم‌گیرنده نهایی شورا است.

وی در ادامه افزود: اصولا نمایندگان از وزیر جهاد انتظار دارند با توجه به اهمیت موضوع در چنین شرایطی بتواند با استفاده از لابی‌های موجود و اعمال نفوذ در هیات دولت منافع بخش را اجرایی کند نه اینکه منفعلانه برخورد شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: برهمین اساس است که اصولا نمی‌توان شفاف اعلام کرد که مشکلات بخش کشاورزی همگی متوجه عملکرد شخص وزیر است و برای همین موضوع است که ریاست مجلس پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون را داده است.

تربتی‌نژاد درباره کاهش قیمت‌های محصولات و عدم برداشت محصولات نیز به خبرنگار ما گفت: این اتفاق خاص یک دوره یا یک وزیرنیست و همواره در این بخش از سنوات گذشته مطرح بوده است.

وی معتقد است کشاورزان براساس معیشت و اقتصاد خودشان تصمیم به کشت محصولات می‌گیرند و به همین دلیل یکباره می‌بنیم حجم بالایی از محصولات در دوره‌ای محدود روانه بازار می‌شود. به همین دلیل سیرنزولی قیمت‌ها مشکلاتی را به کشاورزان تحمیل می‌کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از دولت انتظار می‌رود که برای این موضوع چاره‌اندیشی کند و با استفاده از قدرت تعاونی‌ها یا خریدهای تضمینی مانع از بروز چالش باشد یا اینکه با آزاد سازی صادرات قیمت‌ها را در حالت تعادلی حفظ کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی همچنین اظهار کرد: اینکه بعضا مطرح می‌شود الگوی کشت از سوی وزارتخانه اجرا نشده، شاید اظهارنظر غیرکارشناسی باشد به این دلیل که طی بررسی‌های انجام شده از قبل به این نتیجه رسیدیم که اتفاقا وزارتخانه این کار را انجام داده اما کشاورزان به آن عمل نمی‌کنند.

تربتی‌نژاد به خبرنگار ما گفت: در این زمینه براساس برنامه ششم متناسب با شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های استانی الگوی کشت ارایه شده اما همانطور که اشاره شد کشاورزان رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان با کشاورزان برخورد داشت. به عنوان مثال درحالی که قرار شده برنج در استان گلستان کشت نشود امسال 170 هزار هکتار برنج کشت شده است.

وی تاکید کرد: اصولا کشاورزان با توجه به منافع اقتصادی خود نسبت به کاشت اقدام می‌کنند به صورتی که محاسبه می‌کنند یک کشت برنج برایشان 20 میلیون تومان سود به همراه دارد اما حتی اگر دو کشت گندم داشته باشند تنها 5 میلیون سود خواهند داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید برای اجرای الگوی کشت فرهنگ‌سازی و حمایت‌های اقتصادی دقیقی از سوی دولت صورت بگیرد که تنها یک وزارتخانه از عهده آن برنمی‌آید به این دلیل که منابع مالی لازم است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان تاکید کرد: بطور کلی باید بپذیریم وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه‌ای پرچالش است، ولی در هرحال امیدواریم آقای حجتی مسئله نوسان قیمت محصولات کشاورزی و اعمال سیاست‌های الگوی کشت را اجرایی کنند که چنین شرایطی ایجاد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها