گزارش جام‌جم از مسابقه «میدون» که قرار است کار آفرینان برتر را استعدادیابی کند

مرد « میدون » کیست؟!

استعدادیابی، کارآفرینی و خلاقیت کسب و کار از جمله اهداف یک مسابقه تلویزیونی جدید با عنوان «میدون» است که قرار است به‌زودی روی آنتن شبکه سه برود. این مسابقه به تهیه‌کنندگی سید محسن هاشمی گلپایگانی تولید خواهد شد که جوانان خلاق و مستعد و دارای طرح‌های اقتصادی در یک فضای کاملا دوستانه با هم به رقابت می‌پردازند. فصل اول این مسابقه در 26 قسمت طراحی شده که سه شرکت‌کننده راه‌یافته در هر قسمت به ارائه طرح خود خواهند پرداخت و کارآفرین برتر هر شب با نظر داوران که شامل پنج داور منتخب و جمعی از دانشجویان نخبه ایرانی هستند، انتخاب خواهد شد. در انتهای هر هفته با رأی مخاطبان، کارآفرین برگزیده از میان نفرات برتر هر قسمت انتخاب شده و تا سقف یک میلیارد تومان وام برای تبدیل طرح منتخب به کار صنعتی به او اختصاص خواهد یافت. از آنجا که شعار امسال نیز «رونق تولید» است، یکی از اهداف مسابقه را نیز همین موضوع شامل می‌شود. از این رو جوانان خلاق و ایده‌پرداز که به دلیل مسائل اقتصادی و مشکلات مالی نتوانسته‌اند ایده‌های خود را در زمینه کسب و کار اجرایی کنند، این فرصت را دارند تا با شرکت در این رقابت تلویزیونی و کسب جایزه اهداف و آرمان‌های خود را اجرایی کنند. از این رو جام‌جم گزارشی از پشت صحنه این مسابقه تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۲۷۴۳۲

«میدون» کافه‌ای در خیابان انقلاب
کافه «میدون» یکی از دستاوردهای این مسابقه است که در ابتدا برای ضبط بک استیج مسابقه و مکانی برای گپ و گفت راهنماها با شرکت‌کننده‌های مسابقه تاسیس شد و حالا به دلیل استقبال عابران و مشتری‌های این کافه به یک کافه عمومی تبدیل شده است. اما همه چیز مسابقه در سوله‌ای پشت کافه اتفاق می‌افتد. پشت کافه راهروی باریکی وجود دارد که آن را که طی می‌کنی، به دکور عظیمی می‌رسی که در سمت چپ راهرو با آجرهای زیبا و شکیلی ساخته شده و در مقابل هم اتاق گریم که داورها زیر دستان گریمور در حال آماده شدن برای ضبط مسابقه هستند. هنوز بوی رنگ را می‌توان استشمام کرد. فضای دکور در دو بخش طراحی شده که یک بخش آن مربوط به جایگاه داوران و دانشجوهاست و بخش دیگر مربوط به شرکت‌کننده‌ها که قرار است از پله‌ها پایین آمده و مقابل داوران و حضار قرار بگیرند. شاید در نگاه نخست با شنیدن مسابقه استعدادیابی ذهن به سمت مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» سوق پیدا کند. اما این مسابقه بسیار جدی‌تر و تخصصی‌تر از آن است. ضمن این‌که حضور داوران که اغلب از اساتید دانشگاه و کارآفرین‌های برتر در کنار دانشجویان نخبه در این مسابقه حضور خواهند داشت هم فضا را به کلی متفاوت از عصر جدید می‌کند. از طرفی این مسابقه مجری رسمی ندارد و صرفا در پشت صحنه ها جوانی به نام حامد سلطانی قرار است گرداننده بخش‌هایی از برنامه باشد. نکته دیگر درباره این مسابقه حضور راهنماهاست که اغلب اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه بازاریابی را تشکیل می‌دهند که در طول مسابقه به کمک شرکت‌کننده‌ها می‌آیند. نکته جالب دیگر این‌که طبق گفته عوامل، از صفر تا صد کافه و دکور ساخته شده است و در آخر این‌که این مسابقه دو تیتراژ دارد که هر کدام راخواننده مجزایی اجرا می‌کند. خواننده تیتراژ انتهایی برعهده سینا سرلک است. از این رو، هنگام پخش، با یک مسابقه کاملا متفاوت و ویژه روبه‌رو خواهید بود. ضمن این‌که مینا مهرنوش؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب و کار، دکتر علیرضا یونچی؛ عضو مجمع عالی واردات، دکتر پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دکتر امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و استارت‌آپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقه بزرگ تلویزیونی «میدون» را تشکیل می‌دهند.

گوی‌های داخل دکور نماد برنامه است

مهران علوی، کارگردان هنری این مسابقه درباره سختی کار کارگردان با وجود نداشتن مجری در برنامه توضیح داد: وقتی برنامه‌ای فاقد مجری است، کار به‌شدت سخت می‌شود. از آنجا هم که ما آدم‌های تعارفی هستیم، این قضیه در برنامه‌ای که چند داور در آن حضور دارند، باعث می‌شود ریتم برنامه گرفته شود. در صورتی که برای ما خیلی مهم است که ریتم برنامه حفظ شود. البته دلیل حذف مجری هم همین نکته است که اولا شبیه برنامه‌های دیگر نباشد و دوم این‌که ریتم برنامه حفظ شود و فضای خشک و رسمی در برنامه حاکم نباشد. ضمن این‌که معتقدیم در برنامه اقتصادی و کارآفرینی
این چنینی که ما پنج کارشناس و متخصص هم داریم، مجری حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: هدایت شرکت‌کنندگان و داوران کار چندان راحتی نخواهد بود، اما مدتی است تمرین با آنها را آغاز کرده‌ایم تا با فضای رسانه و ادبیات رسانه آشناتر شوند. البته اغلب آنها با فضای رسانه آشنا هستند و به عنوان مهمان دربرنامه‌های مختلف حضور دارند، اما فضای برنامه ما متفاوت است و همین کار را سخت‌تر می‌کند. چون داوران ما عادت به فضای خشک و رسمی این برنامه‌ها دارند، اما فضای برنامه ما اصلا خشک و رسمی نیست و متناسب با حال و هوای برنامه‌های شبکه سه است.
علوی درباره دکور برنامه و المان‌هایی که برای این کار استفاده کرده هم عنوان کرد: طراحی اصلی دکور با من بوده و باید عرض کنم که دکور برنامه ما یک دکور 360 درجه است که دو فضای اصلی دارد؛یکی فضای داوران که سعی کردیم حالت شیک و رسمی‌تری داشته و نشان‌دهنده جایگاه داورها باشد. یعنی داورها در جایگاهی قرار دارند که قرار است شرکت‌کنندگان در آینده به آن جایگاه برسند. به همین دلیل سعی کردیم این نکات را در دکور اعمال کنیم. گوی‌هایی هم که زیر میز داورها استفاده کرده‌ایم، به خاطر نماد برنامه است.
این کارگردان درباره استفاده نکردن از نمایشگر دیواری به جای دکور هم گفت: ما هم نمایشگر دیواری در دکور داریم. اما با توجه به ساده بودن دکورهایی که نمایشگر دیواری به جای دکور دارند، نخواستیم این کار را انجام بدهیم و کارمان را راحت کنیم، اما در بخشی از کار که قرار است شرکت‌کننده‌ها طرح‌هایشان را ارائه بدهند و گاهی نیاز به پخش فیلم یا متن و نمودار دارند، ازنمایشگر دیواری استفاده می‌کنیم. ما می‌خواستیم دکور فیزیکال قابل لمسی را در برنامه داشته باشیم و به همین دلیل دکور را به این شکل طراحی کردیم. ضمن این‌که بخشی از دکور را هم دوست داشتیم شبیه کانتینرهای حمل بار باشد که با رنگ‌های شاد طراحی کردیم.

«میدون» جایی برای ایده‌های خلاقانه است

سید محسن هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده مسابقه میدون درباره نحوه شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم گفت: ما مجموعه برنامه‌هایی با این سبک حدود دو سال قبل در صداوسیما آغاز کردیم. از جمله برنامه «پایش» که با دوستان همکاری کردیم و در آن برنامه نگاهمان کارآفرینی مردمی بود. به این خاطر که معمولا در اغلب برنامه‌های تلویزیونی یک عده آدم‌های خاص حضور پیدا می‌کنند و دیده می‌شوند، اما با توجه به این‌که یک سری از مردم هم کارآفرین هستند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت‌هایی کسب کنند و به نوعی خلاقیت‌هایی از این جنس را دارند دوست داشتیم دعوت کنیم. از این رو، بخشی از برنامه «پایش» با عنوان «میدون کسب و کار» را به این موضوع اختصاص دادیم. خوشبختانه بازخوردها هم برای این بخش از برنامه خوب بود. به تعبیری می‌توانم بگویم این مسابقه از دل برنامه‌های پایش و «حرف حساب» شکل گرفت؛ البته برای این مسابقه که قرار است از شبکه سه پخش شود، برنامه‌ریزی‌ها بدین شکل است که برنامه بزرگ و جذاب با میزانسن‌ها و داستان‌هایی که در شبکه سه اتفاق می‌افتد تولید کنیم. البته طرح این مسابقه حدود یک سال و نیم پیش شکل گرفت که ما دکوری را برای آن ساختیم که مدیر شبکه گفتند که می‌خواهند برنامه بزرگ‌تر از این باشد؛ از این رو دکور بزرگ‌تری را طراحی کردیم.
وی در ادامه درباره فصل‌بندی شدن این مسابقه و تعداد قسمت‌ها و زمان پخش هم توضیح داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما برای دو فصل و 52 قسمت است و بعد منتظر بازخورد مخاطبان برای ادامه مسابقه و فصل‌های بعد می‌مانیم. البته هنوز زمان و روزهای پخش مشخص نشده اما قرار است هفته‌ای دو شب روی آنتن برود. ضمن این‌که قرار است در فصل دوم اتفاقات جدیدتری را هم شاهد باشیم که به فراخور بازتاب مخاطب این تغییرات و اتفاقات رخ خواهد داد.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که داورها بر چه اساسی انتخاب شده‌اند هم گفت: داورهای ما پنج شخصیت متفاوت دارند که خیلی تاثیرگذارند. به این معنی که سلامت و موفق بودن در کسب و کارشان تاثیر بسزایی در انتخاب آنها داشت. اغلب داورهای ما بدون پشتوانه مالی توانسته‌اند در کار خود موفق شوند و به تعبیری آینده شرکت‌کننده‌های ما هستند. از طرفی شخصیت های متفاوت و جالبی هم دارند. از یکی از داوران ما که بازاری است گرفته تا کارآفرین موفق با نگاه اجتماعی و استاد دانشگاه که هرکدام از زاویه خود به کسب و کار نگاه می‌کنند. بنابراین از پنج نگاه کاملا متفاوت قرار است طرح‌های شرکت‌کننده‌ها ارزیابی شوند. ضمن این‌که هر پنج نفر در رشته خودشان جزو کارآمدها و بهترین‌ها و سرآمد حرفه خود هستند. بنابراین شرکت‌کننده‌ها لزوما تحصیلکرده‌های دانشگاه‌ها نیستند و هر فردی که صاحب ایده و طرح خلاقی است می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.
هاشمی همچنین درباره مخاطبان این مسابقه با توجه به تخصصی و حرفه‌ای بودن فضای آن هم عنوان کرد: تمام تلاش گروه سازنده این مسابقه است که با توجه به المان‌هایی که در برنامه وجود دارد، آن را به سطحی ببریم که هر مخاطبی را بتواند با خود همراه کند. به همین دلیل هم شبکه سه آمدیم. از طرفی داوران هم مفاهیم اقتصادی را به زبان کاملا ساده بیان خواهند کرد تا قابل فهم برای همه مخاطبان باشد.
وی درباره عدم حضور مجری در این مسابقه هم تاکید کرد: این بخش از برنامه به طور کاملا عمدی اتفاق افتاده و برگرفته از همان ایده کسب و کار است. در برنامه ما همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و شرکت‌کننده ممکن است در حال توضیح دادن ایده خود باشد و داور میان حرف او آمده و سوالاتی را بیان کند. درست مانند اتفاقی که ممکن است در حوزه کسب و کار بیفتد.
هاشمی در پایان در پاسخ به این سوال که تا چه حد چنین برنامه‌ای می‌تواند تاثیرات مثبتی را در پی داشته باشد، بیان کرد: تجارب ما در برنامه‌های قبل نشان داده بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و آینه مردم بوده و خودشان را در برنامه ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی مخاطب جوان شهرستانی را می‌بیند که بدون پشتوانه مالی و صرفا با خلاقیت و ارائه طرح‌های مهم اقتصادی توانسته کسب و کار پر سودی راه‌اندازی کند، امیدوار می‌شود و مخاطب را به فکر تولید و خلق ایده‌های بکر می‌اندازد.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها