ضریب جینی در طول سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. ضریب جینی به معنای توزیع درآمد است که در دو دهه اخیر تحت تاثیر سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ کرده‌اند، فراز و فرود داشته است. مثلا در طول سال‌های 84 تا 90 به‌دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و توزیع یکسان ثروت بین مردم ضریب جینی به شدت کاهش یافت.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۱۷

البته عدد ضریب جینی قبل از انقلاب اسلامی ایران حدود نیم بود اما با شروع انقلاب اسلامی توزیع درآمد وضعیت بهتری پیدا کرد.
یکی از راه‌های بهبود نرخ ضریب جینی توسعه روستاهاست. بی‌توجهی به روستاها و کوچ روستاییان به شهر باعث شد نگرش صنعتی در کشور حاکم شود اما به‌دلیل نبود زیرساخت به درآمدهای نفتی تکیه شد و شکاف طبقاتی افزایش یافت.
عرضه سهام عدالت می‌تواند منجر به عدالت اجتماعی شود اما در طول پنج سال گذشته برنامه‌ای برای عدالت اجتماعی و اقتصادی از سوی دولت معرفی و اجرا نشد.
سیاستی که در پنج سال گذشته مورد توجه مسؤولان اجرایی کشور قرار گرفت، آزادسازی قیمت بدون در نظر گرفتن شکاف طبقاتی بود. به این معنا که معتقد بودند نرخ ارز آزادسازی شود تا صادرات افزایش یابد در حالی که تجربه ثابت کرده با افزایش نرخ ارز صادرات رشد زیادی نخواهد داشت.
همچنین شوک ارزی که در سال گذشته اتفاق افتاد دلیل اصلی افزایش شکاف طبقاتی است که موجب نابرابری در جامعه شد. در این شرایط دولت به مالیات تورمی رو می‌آورد که نتیجه آن خلق پول است.
درباره سیاست‌های نادرست دیگر در راستای افزایش نرخ ضریب جینی می‌توان به خصوصی‌سازی نادرست اشاره کرد. واگذاری و خصوصی‌سازی‌های نامناسب به افرادی که زمین کارخانه برایشان اهمیت داشت نه کارگر و تولید آن باعث افزایش بیکاری در کشور شد که این موضوع هم دوباره به شکاف طبقاتی دامن می‌زند. تیم اقتصادی دولت موافق سیاست تعدیل اقتصادی بود اما به دلیل در نظر نگرفتن همه گزینه‌ها تحریم تأثیر زیادی روی ارزش پول ملی داشت و مزید بر علت شد.

محمدجواد توکلی

کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها