سازمان ملل تجزیه یمن را محکوم کرد

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اقدامات شورای انتقالی جنوبی در عدن را محکوم کرده و نسبت به احتمال تجزیه جنوب این کشور هشدار داد. این درحالی است که پس از یک روز بمباران مواضع اماراتی‌ها در یمن از سوی عربستان سعودی، سران شورای جنوب به ریاض سفر کرده‌اند تا با مقامات سعودی گفت‌وگو داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۵۳

به گزارش ایسنا، گریفیتس در جلسه شورای امنیت پیرامون وضعیت یمن و تحولات موجود در استان عدن گفت: نمی‌توانیم خطراتی را که این تحولات برای آینده یمن به وجود می‌آورد، تقلیل دهیم‌. وی تصریح کرد نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن دست به اقدامات تحریک‌آمیز زدند که هدف از آن کنترل بر استان أبین بوده است. فرستاده سازمان ملل عنوان کرد بر این باور است چنین تحولاتی با ایجاد دودستگی، تهدیدی را در جامعه یمن و نیز گسترش دامنه خشونت‌ها فراهم می‌کند تا دیگر استان‌های جنوبی این کشور را درگیر کند. همچنین عبدا... السعدی، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در همین جلسه ضمن ارائه گزارشی درباره یمن، تحولات اخیر در پایتخت موقت دولت مستعفی یمن را شورش مسلحانه علیه این دولت از سوی نیروهای کمربند امنیتی خواند که به امارات وابسته هستند.
روز گذشته درخبرها آمده بود هیأتی از شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست عیدروس الزبیدی وارد شهر جده عربستان شد تا با مقامات این کشور در مورد اوضاع جنوب و شهر عدن گفت‌وگو کند. هیأت مذکور بنا به درخواست رسمی وزارت خارجه سعودی جهت گفت‌وگو با مقام‌های سعودی، به عربستان سفر کرده است تا علاوه بر مقامات سعودی با مقامات دولت منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نیز گفت‌وگو کند. منصور هادی تحرکات اخیر این شورا در عدن را کودتایی از سوی امارات توصیف کرده بود. شهر عدن (جنوب یمن) بعد از چهار روز به دست این شورا افتاد.
روز سه‌شنبه جنگنده‌های عربستان مواضع نیروهای وابسته به این شورا را هدف قرار دادند. امری که شرایط و زمینه را برای درگیری مستقیم ریاض و ابوظبی در این کشور بحران‌زده بیش از پیش فراهم می‌کند. به گزارش منابع خبری، جنگنده‌های سعودی حملات گسترده و شدیدی را علیه نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت امر امارات) در أبین یمن انجام دادند که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از این نیروها منجر شد. براساس این گزارش، درگیری‌های میان نیروهای تحت امر سعودی و امارات در یمن وارد مرحله تازه‌ای شده است و احتمال دارد به مواجهه نظامی مستقیم میان این دو کشور نیز کشیده شود.
همزمان با تشدید تنش‌ها میان ریاض و ابوظبی در جنوب یمن، جنبش انصارا... نیز در ادامه غافلگیری‌های میدانی خود علیه ائتلاف سعودی با یک فروند موشک بالستیک جدید به نام نکال، مراسم رژه مزدوران عربستان در مارب یمن را هدف قرار داد که به هلاکت ده‌ها نفر از آنان منجر شد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن در اظهاراتی تأکید کرد، عربستان سعودی در صورت پایان دادن به تجاوز نظامی علیه یمن امنیت از دست رفته خود را باز خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها