ادعای وکیل سابق نجفی درباره قتل استاد با اسلحه‌ای غیر از سلاح نجفی چقدر صحت دارد؟

دعوای میلی‌متری

پرونده محمدعلی نجفی در حالی که به نظر می‌رسید با رضایت اولیای دم به نتیجه رسیده، با اظهارات جدید وکیل سابق او دوباره به حاشیه کشیده شد. حاشیه‌هایی که در طول روند رسیدگی به پرونده هم مطرح شد و رئیس دادگاه با کمک کارشناسان اسلحه‌شناسی و پزشکی قانونی به آنها پاسخ داد.
کد خبر: ۱۲۲۴۳۰۵

پنج روز پس از بخشش شهردار سابق تهران از سوی خانواده همسر دومش، علیزاده طباطبایی، وکیل سابق نجفی در مصاحبه‌ای با اشاره به ابهاماتی در پرونده تاکید کرد: نجفی قاتل میترا استاد نیست.
تعداد گلوله‌های شلیک‌شده و نوع اسلحه از جمله ابهاماتی است که وکیل سابق نجفی به آن اشاره کرده و گفته است؛ سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل سابق محمدعلی نجفی که چندی پیش از سمتش عزل شد در بخشی از گفت‌وگوی خود با رسانه تصویری رسالت درباره این پرونده خود گفت: من به این جمع‌بندی رسیدم و روز اول هم به خود آقای نجفی گفتم که شما مرتکب قتل نشدید. چرا این قتل را به‌عهده گرفتید؟ ایشان محکم می‌گفت من مرتکب شدم. من دلایل آوردم. طباطبایی توضیح داد: به خود آقای نجفی هم می‌گفتم که به این دلایل شما مرتکب قتل نشدید. می‌گفتند آقای طباطبایی این حرف‌ها را رها کنید، بروید رضایت بگیرید و اگر رضایت ندادند من ۶۸ سال زندگی کردم و الان یک قلب در سینه من هست و می‌خواهم سه چهار سال دیگرزنده باشم یا نباشم. جای بدی هم قرار نیست برویم. به همین سادگی صحبت می‌کردند. وکیل سابق نجفی در ادامه افزود: قتل را هم پذیرفت ولی وقتی کارشناس اسلحه می‌گوید ۹ گلوله شلیک شده است که این ۹ گلوله از دو اسلحه باید باشد و چهار پوکه نیست. به آقای نجفی می‌گوییم این چیست؟ می‌گوید نمی‌دانم. می‌گوییم اسلحه شما ۷۶۵ بوده است. این اسلحه ۹ میلی‌متری را قاچاقی خریدید؟ می‌گویم مگر می‌شود اسلحه ۷۶۵ تبدیل به ۹ میلی‌متری شود؟ ابهامات خیلی زیادی وجود دارد. سلاح آقای نجفی سلاحی است که مجوز آن را دارد. از سازمان قضایی نیروهای مسلح از زمانی که سازمان برنامه بوده تحویل گرفته و کلت ۷۶۵ است.

فقط من و مقتول بودیم
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که محمدعلی نجفی در جریان تحقیقات دادسرا و در دادگاه علنی بارها تاکید کرد که غیر از او و میترا استاد کسی در خانه نبود و شلیک‌ها توسط او انجام شده است. او در جلسه محاکمه گفت: «روز حادثه بعد از رفتن مهیار - پسر مقتول - من و مرحومه در خانه بودیم... او به حمام رفت. یک دقیقه بعد اسلحه را برداشتم و به حمام رفتم... با دیدن اسلحه هول شد و دستش را روی شانه‌های من گذاشت، دستم روی ماشه بود یک گلوله شلیک شد. او دستم را گرفت و چهار گلوله دیگر شلیک شد.»
در ادامه این جلسه، با توجه به ابهاماتی درباره نوع اسلحه، رئیس دادگاه سه اسلحه کلت را روی میز قرار داد و از نجفی خواست اسلحه خودش را از میان آن بردارد که او اسلحه 9 میلی‌متری که با آن به میترا استاد شلیک شده بود را برداشت و با نشان دادن آن به قضات تایید کرد که این اسلحه در اختیارش بوده و با آن به همسر دومش شلیک کرده است.

اشتباه در مجوز
یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره علیزاده، کالیبر اسلحه بوده که قاضی محمدی کشکولی به آن پاسخ داد و گفت: مجوز این اسلحه تا تاریخ 27 آذر سال 94 اعتبار داشت. این اسلحه در سال77 توسط حراست سازمان برنامه و بودجه در اختیار آقای نجفی قرار گرفته بود، اما در مجوز اسلحه کالیبر آن اشتباه درج شده اما سایر مشخصات اسلحه درست است.
براساس گزارش کارشناس اسلحه‌شناسی، اسلحه‌ای که در اختیار شهردار اسبق تهران بوده، برتای 9 میلی‌متری بوده که علیزاده طباطبایی هم در مصاحبه‌اش تایید کرده است که گلوله‌ها از اسلحه 9 میلی‌متری شلیک شده است.

کمانه کردن گلوله‌ها
علیزاده طباطبایی در مصاحبه‌اش با استناد به گزارش کارشناس اسلحه شناسی اعلام کرده است که 9 گلوله شلیک شده است. این در حالی است که براساس گزارش کارشناس اسلحه شناسی محل اصابت 9 گلوله در حمام مشاهده شده است.
سرگرد عزتی، کارشناسی است که از ابتدا بر روی این پرونده کار کرده بود و در جلسه دادگاه هم به تشریح نحوه شلیک‌ها پرداخت. او درباره محل اصابت 9 گلوله می‌گوید: اسلحه در زمان شلیک 13 گلوله داشت که هشت گلوله در خشاب آن بود. پنج گلوله شلیک شده بود که در بررسی محل هم پنج پوکه کشف شد. از پنج گلوله سه گلوله به دیوار اصابت کرده، چهارمی به داخل کمد رفته و پنجمی به مقتول اصابت کرده است. آثار روی دیوار نشان می‌داد که گلوله‌ها پس از برخورد به دیوار کمانه کرده اما گلوله‌ای که باعث مرگ شده بود، گلوله‌ای بود که ابتدا به کف دست مرحومه برخورد کرده و از پشت دست به قسمت قلب وارد شده بود.

کسی دخالت نداشت، به رای اعتراض کردیم
وکیل سابق نجفی در حالی بعد از صدور حکم قصاص و بخشش قاتل توسط اولیای دم موضوع شخص دیگر را در قتل مطرح می‌کند که پیش از این هم شایعات درباره نقش داشتن افراد دیگر از جمله دختر نجفی در قتل مطرح بود. شایعاتی که حمیدرضا گودرزی، وکیل شهردار سابق تهران آن را تکذیب می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: بحث دخالت خانم زهرا نجفی در این پرونده سوءتفاهمی بیش نیست. ایشان دخترشان هستند و با نگرانی رفته به آن منزل و نگران آن خانم و پدرش بوده است. پس موضوعاتی درباره دخالت افراد دیگر مانند زهرا نجفی یا راننده آقای نجفی کاملا مردود است.
حمیدرضا گودرزی همچنین دیروز درباره آخرین وضعیت پرونده نیز گفت: در تاریخ 26 مردادماه سال جاری طی تشریفات قانونی مراتب فرجام‌خواهی و اعتراضم را نسبت به دادنامه صادره از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر صدور قصاص علیه دکتر نجفی را به دادگاه تقدیم کردم و در دفتر دادگاه ثبت شد و اساسی‌ترین اعتراض ما موضوع شبه‌عمد دانستن قتل است و آقای نجفی مرتکب قتل عمد نشده و دفاعیات خود را در این زمینه در دادگاه ارائه دادم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها