وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهایی علیه فعالیت کشتی آدریان دریا به آزاد شدن آن واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۲۲۴۱۲۵
خشم وزیر خارجه آمریکا از آزاد شدن کشتی آدریان دریا

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با طرح ادعایی درباره فعالیت آدریان دریا، کشتی حامل سوخت ایران به دولت یونان هشدار داد که هر تلاشی برای کمک به این کشتی «در طول سفرش به سوریه» حمایت مادی از یک سازمان تروریستی تلقی خواهد شد.

پمپئو باز هم بر این ادعای آمریکا تاکید کرد که این کشتی در انتقال سوخت غیرقانونی به سوریه به سپاه پاسداران ایران کمک‌رسانی می‌کرده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز با اشاره به آزادی کشتی ایرانی از جبل‌الطارق گفت: مایه تاسف است که این اتفاق افتاده است.

ادعاهای وزیر امور خارجه آمریکا علیه این کشتی ایرانی در پی این مطرح می‌شود که ابر نفتکش آدریان دریا (گریس1) که حامل نفت ایران است و بیش از یک ماه در جبل‌الطارق توقیف شده بود روز یک‌شنبه این تنگه را ترک کرد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آدریان دریان به سمت بندر کلاماتا در یونان حرکت کرده است.

نیروهای انگلیسی اوایل ژوئیه (ماه گذشته میلادی) در جبل‌الطارق این نفتکش را که پیش از این گریس1 نام داشت با این ادعا که مقصد آن، برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا سوریه بوده، توقیف کردند.

دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد، اما مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف آدریان دریا شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند.

روز یک‌شنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با این درخواست آمریکا مخالفت و آن را رد کرد.

مقامات کشورمان اقدام انگلیس برای توقیف ابر نفتکش حامل نفت ایران را خلاف قوانینی بین‌المللی و مصداق دزدی دریایی دانستند. ایران در اعتراض به این اقدام سفیر انگلیس در تهران را نیز احضار کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پس از خبر آزادی نفتکش گریس 1 در توئیتر خود نوشت: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها