سفرنامه 10 روزه خبرنگار آلمانی به قلب حکومت یک گروهک تروریستی

سفر به سرزمین خوارج مدرن!

سفر داریم تا سفر! بعضی از سفرها اساسا انجام می‌شوند که انسان را اندکی از زندگی عادی و روزمره خود جدا کنند و به نوعی یک نوع تفریح به حساب می‌آیند؛ اما برخی از سفرها انسان را از زندگی عادی و معمولی خود به قلب حادثه و خطر و حتی در یک‌قدمی مرگ می‌برد؛ طبیعتا سفر یک روزنامه‌نگار مسیحی به محل حکومت اشراری همچون اعضای گروهک تروریستی داعش، سفری از همین جنس است.
کد خبر: ۱۲۲۳۲۴۱

سفری که پا گذاشتن در آن جسارت و شهامت و احتمالا مقدار زیادی حس کنجکاوی می‌خواهد که نگارنده این متن آن را ندارد؛ شما را نمی‌دانم! کتاب «ده روز با داعش از درون دولت اسلامی» حاصل حس ماجراجویی و کنجکاوی «یورگن تودنهوفر» روزنامه‌نگار آلمانی است. داعش که یکی از غده‌های سرطانی دنیای مدرن است، گروهکی پیچیده بود که خود را داعیه‌دار تشکیل حکومت اسلامی می‌دانست در حالی که تفکرات تندرو و خوی وحشیگرانه و تروریستی آنها شباهت بسیاری به رویه خوارج در دوره صدر اسلام داشت. راوی «ده روز با داعش» برای رسیدن به پاسخی پیرامون افکار این گروهک تروریستی پا در مسیری خطرناک گذاشته است؛ او در شرح سفرش ابتدا به ریشه‌های شکل‌گیری داعش پرداخته و با ردکردن تبلیغات دروغ دولت‌های غربی مقوله‌ای به نام تروریسم اسلامی را مطلقا مردود و اعمال داعشی‌ها را کاملا غیراسلامی معرفی می‌کند.
نثر این سفرنامه به شدت روان است و ویژگی تحقیقی بودن آن باعث افزایش جذابیت آن شده است. جالب این‌که راوی کتاب سعی کرده در کنار توصیفات خود از آنچه از منش و رویه وحشیانه داعش دیده، با روحیه محققانه خود به سراغ خانواده‌های چند نفر از تروریست‌های داعشی اهل اروپا و به‌ویژه در آلمان برود و برخی از ویژگی‌های رفتاری آنها را پیش از گرویدن به داعش نیز مورد بررسی قرار دهد.

اطلاعات فوری
عنوان: ده روز با داعش از درون دولت اسلامی
نویسنده: یورگن تودنهوفر
مترجمان: زهرا معین‌الدینی، علی عبدالهی
ناشر: کتاب کوله‌پشتی
تعداد صفحات: 336
قیمت: 35هزار تومان
پیش‌بینی زمان مطالعه: 8 تا 10 روز

قوانین داعش برای حکومت‌داری چه بود؟
چت با یک داعشی!

همان‌طور که پیش از این گفتیم، نویسنده «ده روز با داعش» سعی کرده در خلال شرح سفرش نگاهی نیز به برخی از اعتقادات اروپاییان ملحق شده به داعش داشته باشد. او در شرح مکالمه اسکایپی‌اش با یک داعشی اهل آلمان که زمینه‌ساز سفر او به قلمرو داعش می‌شود، می‌نویسد: «+کجا هستید؟ - در رقه. +اما کامپیوتر من نشان می‌دهد که در ترکیه هستید. - ممکن است. +اما شما که الان نمی‌خواهید ترکیه را هم تصرف کنید؟ - آه، نوبت آن هم می‌شود. +اما آنها که به اصطلاح متحدان پنهانی شما هستند. - چطور می‌توانند متحد ما باشند، وقتی با آمریکا ارتباط دارند؟ +به دنبال پیشنهاد شما ایمیلی مبنی بر چگونگی تایید معتبر بودن دعوت‌نامه برایتان فرستاده‌ام. حالا می‌خواهم پاسخ‌تان را بدانم. -در این باره با مافوقم صحبت کرده‌ام. پیشنهاد ما به شما این است که دعوت‌نامه را از طریق حساب‌های توییتری نزدیک به ما منتشر کنید. +در بین شما برده هم وجود دارد؟ - بله، مسلماً. ما خود را یک دولت اسلامی می‌دانیم. اسلام در برخی موارد، بهره‌کشی از غیرمسلمانان را مجاز می‌داند. مثلاً این قانون در مورد ایزدیان کاربرد دارد. +همین طور مسیحیان؟ - مسیحیان دو امکان دارند یا جزیه پرداخت کنند و اسلام را قبول کنند یا این‌که خب، کشته می‌شوند.»

از عطوفت صلاح‌الدین ایوبی تا ملایمت به روش داعشی‌ها!
سفر به قلمرو داعش

نویسنده تا نیمه‌های این کتاب درباره اتفاقات پیش از سفر به قلمرو داعش و آشنایی بیشتر با عقاید آنها توضیح می‌دهد و در ادامه درباره چگونگی ورودش به مناطق اشغال شده توسط داعش و گفت‌وگو با برخی از داعشی‌ها می‌نویسد که نشان‌دهنده تفکرات و رفتار متناقض داعشی‌هاست: «یکی از کسانی که با ما صحبت می‌کند، مراکشی است. با او به زبان فرانسوی حرف می‌زنیم. پیکارجوی داعشی توضیح می‌دهد که چیزی بیش از 50 هزار جنگجوی خارجی در دولت اسلامی هستند؛ آن هم از تمام دنیا. برای او هم مهم است که چیزی را تحریف نکنیم. فقط دولت اسلامی عملاً، اسلام واقعی است. ادعا می‌کند، ویدئوهای تبلیغاتی داعش عامدانه تکان‌دهنده‌اند تا در دل دشمن رعب ایجاد کنند. اینها پاسخی است به جنگ‌های خشونت بار غرب علیه اسلام. من از خیرخواهی و مدارای قهرمان کرد ـ عرب، صلاح‌الدین [ایوبی]، با مسیحیان هنگام فتح اورشلیم می‌گویم. هم‌صحبت مراکشی‌مان می‌گوید اگر ما هم در جنگ پیروز شویم به ملایمت و خوبی رفتار خواهیم کرد. ما طبق قرآن و شریعت زندگی می‌کنیم، از این رو بر حق هستیم!»

تروریست‌هایی که همدیگر را قبول ندارند
همه بد هستند به جز داعش!

برای شناخت تفکرات داعش هیچ چیز بهتر از صحبت کردن با اعضای این گروهک و آشنایی با انحرافات فکری آنها نیست. راوی «ده روز با داعش» درباره راهنمای داعشی خود در این سفر که اهل آلمان است، می‌نویسد: «فردریک [پسر نویسنده که در این سفر او را همراهی می‌کند] می‌پرسد با اجساد گروگان‌ها چه می‌کنند. ابوقتاده [اسم عربی جوان آلمانی به داعش پیوسته] خونسرد پاسخ می‌دهد: «هر کدام را جایی دفن می‌کنیم.» در ضمن سربریدن به عنوان مجازات مرگ یک تصمیم سیاسی داعش است که از طرف مقامات بالا گرفته می‌شود. جلوی یک خانه چند طبقه معمولی نگه می‌داریم. در این منطقه فقط این‌طور خانه‌ها هست. برق نیست. به پتو هم نیاز داریم. ابوقتاده دوباره شروع می‌کند: «خلیفه ابوبکر البغدادی تا حد ممکن هرگز در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود. برای این‌که خلیفه در مسجد در ملاعام ظاهر شود، سه ماه برنامه‌ریزی و مقدمات کار لازم است. بنگاه‌های دروغ‌پراکنی غرب مدام همه ما را به حیرت وامی‌دارند. همسر سابق البغدادی و پسرش برخلاف گزارش رسانه‌های غربی هرگز در لبنان دستگیر نشده‌اند. به نظر او جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه مرتدند. البته اگر به خاطر کارهایی که مرتکب شده‌اند، طلب بخشش کنند، می‌توانند به داعش بپیوندند.

احسان سالمی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها