سیر تکاملی ارتباطات دیجیتال

کد خبر: ۱۲۲۳۱۸۲

1971

ایمیل
تام‌لینسون برای ایجاد پست الکترونیکی، @ را به عنوان نماد ایمیل در نظر گرفت. فرمت کلی این علامت به صورت
user@remote format است. او نماد @ را از صفحه کلید رایانه به معنی ارسال پیام از یک رایانه به رایانه دیگر انتخاب کرد. البته ایمیل نه به شکل امروزی بلکه به معنای ارسال یک پیام از یک رایانه به رایانه دیگر قبل از ایجاد اینترنت در سال 1965 در دانشگاه ماساچوست تست شده بود.

1992

پیامک
اولین پیام متنی 25 سال پیش فرستاده شده است. مهندس نیل پاپوفر، اولین پیام کوتاه متنی را در 3 دسامبر 1992 فرستاد. او پیام «کریسمس مبارک» را روی یک رایانه نوشت و آن را به تلفن ریچارد جارویس، رئیس ودافون فرستاد. این یک شروع ساده بود، این مسیر ابتدا از ارسال پیام از یک رایانه به
یک تلفن‌همراه شروع شد، ولی در آینده‌ای نه چندان دور امکان ارسال و دریافت بین دو تلفن‌همراه به وجود آمد.

1997

اتاق‌های گفت‌وگو
اتاق‌های گفت‌وگو را در ایران اغلب با یاهو مسنجر به یاد دارند. امکاناتی که یاهو در آن روزها به کاربران می‌داد موجب شده بود افراد بتوانند به صورت گروهی از جای‌جای جهان با یکدیگر به‌صورت متنی و بعدها صوتی صحبت کنند. البته این اتاق‌های گفت‌وگو بعدها با استقبال خوبی روبه‌رو نشدند و امروز دیگر اثری از آنها نیست. یاهو مسنجر هم دیگر به کاربران خدمات ارائه نمی‌دهد و پایان کار خود را اعلام کرده است.

2004

شبکه‌های اجتماعی
امکان انتشار متن، عکس و فیلم، برقراری ارتباط با دیگر افراد، ایجاد گروه‌های دوستی و خدماتی از این دست موجب شده بود کاربران با سرعت زیاد به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کنند. مای‌اسپیس و اورکات از اولین شبکه‌های اجتماعی بودند، ولی در سال 2006 با عمومی شدن فیس‌بوک و ارائه خدمات مناسب و باکیفیت، بسیاری از کاربران به سمت این شبکه اجتماعی کشیده شدند. فیس‌بوک، اولین سایتی بود که تعداد کاربران آن از یک میلیون کاربر گذشت.

2005

اشتراک‌گذاری ویدئو
در سال 2005 اولین ویدئو روی یوتیوب بارگذاری شد و تا امروز بیش از 73 میلیون بار بازدید شده است. ایده اشتراک‌گذاری ویدئو توسط چند دانشجو مطرح شد و در سال 2006 شرکت گوگل، یوتیوب را خریداری کرد. امکان اشتراک‌گذاری ویدئو، پلتفرم‌های اشتراک ویدئو را به محلی برای حضور کاربران تبدیل کرده است. نمونه‌های موفق ایرانی مثل آپارات هم توانسته جایگزین مناسبی بین کاربران پیدا کند.

2010

برنامه تلفن‌همراه اشتراک عکس
اینستاگرام سال 2010 به عنوان یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس روی تلفن‌همراه روانه بازار شد. این برنامه ابتدا با هدف اشتراک‌گذاری تصاویر عکاسی شروع به فعالیت کرد، ولی رفته‌رفته با استقبال کاربران عمومی روبه‌رو شد و امروز برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم‌های کوتاه و به‌تازگی فیلم‌های بلند از آن استفاده می‌شود. در ششم سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت فیس‌بوک، برنامه اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار آمریکا (به صورت نقد و سهام) خرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها