مقامات رژیم صهیونیستی همواره مدعی آمادگی سامانه موشکی گنبد آهنین برای مقابله با انواع حملات موشکی هستند، اما آتچه تاکنون در عمل از این سامانه مشاهده شده بر خلاف این ادعا است و گنبد آهنین در موارد بسیاری نواقص خود را نشان داده است.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۰۷
نواقص بیشمار سامانه موشکی رژیم صهیونیستی

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، اخیرا کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی افشا کرده که ۳۰ نفر از نظامیان ارتش این رژیم که در پروژه سامانه گنبد آهنین شرکت داشته‌اند به سرطان مبتلا شده‌اند.

این افراد خواستار بررسی ارتباط میان بیماری خود با سامانه گنبد آهنین شده‌اند.

این جدیدترین گزارش در ارتباط با نواقص بیشماری است که در عمل از این سامانه پدافندی مشاهده شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی همواره ادعا‌هایی درباره توانمندی این سامانه موشکی مطرح کرده و مدعی هستند که گنبد آهنین آمادگی مقابله با هر نوع حمله موشکی را دارد.

اما از سوی دیگر در موارد متعددی نیز علاوه بر کارشناسان و متخصصان نظامی، مقامات رژیم صهیونیستی نیز به ناکارآمدی این سامانه اذعان کرده‌اند.

این ناکارآمدی تنها در مقام حرف نبوده و در عمل نیز بسیار مشاهده شده که گنبد آهنین از عهده عملیات‌های نظامی خود برنیامده و حتی در برابر ایتدایی‌ترین موشک‌ها نیز ضعیف عمل کرده است.

این ناکارآمدی در حالی است که قدرت موشکی حزب‌الله لبنان طی سال‌های اخیر و به خصوص از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ پیشرفت گسترده‌ای داشته است و موشک‌های مقاومت فلسطین نیز در موارد بسیاری سامانه موشکی گنبد آهنین را به چالش کشیده‌اند.

یکی از ضعف‌های این سامانه موشکی آن است که می‎تواند موشک‌های مهاجم را تا شعاع ۷۵ کیلومتری رهگیری کند در نتیجه قادر به دفاع از مناطق محل نزدیک شلیک نیست. به همین علت این سامانه در برابر حمله موشکی احتمالی حزب الله کارایی ندارد.

اسرائیل دیفنس می‌نویسد: حزب‌الله لبنان دارای قدرت هیبریدی قابل توجهی است که شامل انواع موشک‎های ضد هوایی، ضد تانک و ضد کشتی است و مهمتر از همه ۱۵۰ هزار انواع موشک و راکت. آن‌ها دارای جنگ‌افزار‌هایی هستند که برخی از آن‌ها قابلیت هدف قرار دادن تمام اسرائیل را دارند. حزب الله قادر است روزانه ۱۰۰۰ موشک و راکت شلیک کند و حتی شاید بیشتر آنچه در طول رویارویی اسرائیل و لبنان وجود داشت.

«اسحاق غرشون»، فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی درباره قابلیت گنبد آهنین در برابر موشک‌های حزب الله می‎گوید: این سامانه قادر به دفاع در برابر موشک‌های کوتاه برد نبوده و در مقابله با شلیک بیش از ۱۲۰ موشک با محدودیت رو به رو است.

اخیرا روزنامه صهیونیستی معاریو نیز گزارش داد که «نقص‌های» سامانه پدافند گنبد آهنین این رژیم را وادار کرده تا به دنبال سامانه دفاعی جایگزین باشد.

معاریو می‌گوید که سامانه گنبد آهنین در درگیری‌ها با مقاومت فلسطین نواقص زیادی از خود نشان داده است.

این روزنامه عبری زبان می‌گوید که گنبد آهنین در برابر حملات مقاومت فلسطین نواقص بسیای از خود نشان داده است.

معاریو در بخش دیگری تأکید کرد که این تعداد برای مقابله با صد‌ها موشک شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین که در درگیری‌های اخیر حتی توانستند سکو‌های پرتاب را نیز هدف قرار دهند کافی نیست.

ماه مه سال جاری درگیری میان ارتش رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت فلسطین شدت یافت و این درگیری بیش از پیش ناتوانی گنبد آهنین را برملا کرد.

در پی تشدید درگیری‌های ۳ روزه در ماه می‌ میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی حدود ۷۰۰ راکت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که شدت و گستردگی این شلیک‌ها خسارات فراوانی در پی داشت.

پس از این حمله موشکی، رژیم صهیونیستی بار دیگر مدعی رهگیری بخش عده‌ای از موشک‌ها به وسیله گنبد آهنین شد، اما گزارش رسانه‌ها و برخی مقامات این رژیم حاکی از شکست و ناتوانی گنبد آهنین در برابر این عملیات موشکی بوده است.

در همین حال گردان‌های «عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که موفق شده با استفاده از تاکتیک شلیک ده‌ها موشک در زمان واحد از سد گنبد آهنین عبور کند.

پایگاه دبکا که با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ارتباط است، دریاره این سامانه ضد موشکی نوشته «گنبد آهنین نه تنها سودی برای اسرائیل نداشته بلکه از مقابله با موشک‌های حماس نیز ناتوان است و تنها نقاط ضعف ارتش صهیونیستی را آشکار کرده است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها