اهالی فرهنگ و هنر هم صاحب شعبه تخصصی حل اختلاف شدند

آتش‌بس!

احتمالا گذرتان به دادگاه و دادسرا افتاده است. حالا نه این‌که بخواهیم زحمات برادران و خواهران قوه قضاییه را زیر سوال ببریم، اما خب فضا جوری هست که بعضا ممکن است فیوز آدم بپرد. یکی دو نفر از بچه‌های صفحات فرهنگی که یکی دو باری برای شهادت درباره موضوعی پایشان به دادگاه باز شده بود چیزهایی دیده‌اند که محال است حالا حالاها از ذهن‌شان پاک شود. همین‌جا انصافا برای قضات شریف و کارمندان دادگاه‌ها و امثالهم آرزوی صبر جمیل و اعصاب فولادین می‌کنیم. شما حساب کنید دو نفر که سایه همدیگر را با تیر می‌زنند حالا در چند متری هم نشسته‌اند و دارند جلوی قاضی از خجالت هم درمی‌آیند. حالا در نظر بگیرید که یکی از طرفین دعوا از اهالی فرهنگ و هنر باشد؛ با آن روحیه حساسی که توی این جماعت موج می‌زند. خب ادامه نمی‌دهیم! حالا وزارت ارشاد و قوه قضاییه برای این‌که تا حدی بتوانند تبعات ناخوشایند چنین موضوعی را کم کنند دست به یک کار خوب زده‌اند. یک شورای حل اختلاف راه انداخته‌اند که تا حد امکان، اختلافات حوزه فرهنگ و رسانه به دادگاه و قاضی نکشد. الغرض که این شعبه، دیروز افتتاح شده.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۹۶


توی شورا چه می‌کنند؟
بخشی از فلسفه راه‌اندازی این شورا را توی لید گزارش ذکر کردیم. اما اگر دقیق‎ترش را خواسته باشید، باید توضیحات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برایتان تشریح کنیم. آن‌طور که همکاران خبرنگار ما در خبرگزاری مهر اعلام کرده‌اند، آقای وزیر سه دلیل برای راه‌اندازی این شورا ذکر کرده:
1-‌ در فضای طرح مسائل قضایی این بخش از اجتماع، باید به چند مساله توجه کنیم که نخستین آن ویژگی‌های شخصیتی و منزلتی اصحاب هنر است. آنها به دلیل مسائل شخصیتی و کاری‌شان، باید به شکلی با دستگاه قضایی مرتبط شوند که لطافت‌ها، ظرافت‌ها و جایگاه منزلتی و اجتماعی‌شان حفظ شود؛ البته این مساله باید به شکلی انجام شود که عدالت قضایی زیر پا گذاشته نشود.
2- طولانی بودن مسیر دادرسی در دستگاه قضایی باعث می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر برای احقاق حق خود، کمتر به این دستگاه مراجعه کنند. باید هزینه‌های بالای مراجعه به آن را نیز به آن اضافه کرد. نکته سوم، گستردگی شاخه‌های فعالیت فرهنگ، هنر و رسانه است که می‌طلبد اختلافات، دعاوی و مسائل مطرح شده در این زمینه با کالبدشکافی تخصصی همراه شود و نظام دادرسی مختص به خود را داشته باشد.
3- ما به مسیرهای تخصصی دادرسی، متعاقب و نزدیک به شأن اصحاب فرهنگ نیاز داریم، ساختار شوراهای حل اختلاف ابزاری کارآمد برای این مساله است. این شوراها می‌توانند پرونده‌های زیادی را که به خانواده، اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط می‌شود در خود بررسی کند، با تدبیر به نتیجه برساند و مشکلات موجود در مسیر دادرسی را برای آنها کمتر کند و مولود نگاه‌های تخصصی و در شأن و منزلت اصحاب هنر به آنها شود.
هندوانه بزرگ آقای سخنگو
جناب غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم در این مراسم در کنار وزیر ارشاد حضور داشته و صحبت‌های جالبی کرده. جناب اسماعیلی گفته است، اصل فلسفه این شعبه و مجتمع قضایی ویژه اهالی رسانه، فرهنگ و هنر با رویکرد صلح و سازش بوده و در ادامه هم از رسانه‌چی‌ها خواسته اخلاق، رفتار، برنامه‌ها و نوشتارشان را نیز به گونه‌ای متحول کنند که کمترین خطا را داشته باشند. اسماعیلی یک هندوانه بزرگ زیر بغل اهالی رسانه گذاشته و گفته انتظار ما از جامعه رسانه بیش از جامعه پزشکی است، چرا که پزشک با یک نفر در ارتباط است، اما جامعه رسانه با کل جامعه در ارتباط بوده و نظر کل جامعه به او معطوف است. هرچند ما در تحریریه با شنیدن این جمله قند در دلمان آب شد، ولی واقعیتش را خواسته باشید ضمن اعتراف به حسن نیت آقای سخنگو، این تعارفات را گذاشتیم پای نزدیک بودن روز خبرنگار که فرداست!

کجاست این شورا؟
قضیه محل این شورا هم برای خودش حکایت جالبی است. آن طور که متوجه شدیم، اصل ساختمان این شورا قرار است در خیابان خردمند باشد. ظاهرا تا زمان آماده‌سازی‌اش، به صورت نمادین و مشترک با یک شعبه دیگر افتتاح شده تا کارها لنگ نماند. شعبه‌ای هم که فعلا میزبان شورای حل اختلاف اهالی فرهنگ و هنر است، شعبه 27 است. این شعبه در خیابان بهار شیراز واقع شده و فاصله چندانی هم با میدان هفت تیر ندارد. با این اوصاف، ساختمان اصلی دوستان در خیابان خردمند هم نباید فاصله زیادی با شعبه میزبان داشته باشد.

مراقب باشید خب!
در این مراسم حجت‌الاسلام دعایی، مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات، یکی از دو روزنامه باسابقه کشور هم حضور داشته که می‌توان او را نماینده جامعه رسانه دانست.
حاج آقا دعایی در بخشی از حرف‌هایش سوزنی هم به ما رسانه‌ها زده و گفته: «امیدواریم اصحاب مطبوعات، کمترین مراجعه به دادگاه و نیاز به عذرخواهی را در درون خود شاهد باشند.»
خب این جمله یعنی طوری رفتار کنید که کسی از شما شاکی نباشد. حاج آقا که هنوز با یک دستگاه پیکان سواری رفت و آمد می‌کند در ادامه از مسؤولان قوه‌قضاییه هم تمجیده کرده است:
«ما به سلامت و حسن ظن مسؤولان قوه قضاییه و نیز سلامت نفس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطمینان داریم و به تدبیر آنها نیز دل می‌بندیم و امیدواریم اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز کمترین مراجعه را به این مجموعه شاهد باشند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها