چند سالی است تولیدکنندگان مکمل‌های قهوه سبز ادعا می‌کنند این گیاه دارای اثرات کاهش وزن است، اما آیا این ادعاها صحت دارد؟
کد خبر: ۱۲۲۱۶۵۵

علت اصلی کاهش وزن قهوه معمولی، محتوای بالای کافئین در آن است. کافئین باعث سرکوب چربی‌سازی و نیز تحریک چربی‌سوزی در بدن می‌شود. همچنین سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و اثرات گرمازایی دارد.
اما کافئین موجود در قهوه سبز بسیار کمتر از قهوه معمولی است و کمتر از آن است که بتوان علت اثرات لاغری این گیاه را به آن نسبت داد.
اما تولیدکنندگان عقیده دارند مواد شیمیایی دیگر موجود در این گیاه مانند کلروژنیک اسید علت اثرات لاغرکننده این گیاه است که البته مطالعات متعدد، اثر کلروژنیک اسید را به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، ضد‌سنگ صفرا، کاهنده قند خون و کاهنده فشارخون ثابت کرده‌اند. با این حال، اثر کلروژنیک اسید بر کاهش وزن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و نمی‌توان با اطمینان از اثر آن بر لاغری سخن گفت.
البته شواهدی که از کارآزمایی‌های بالینی متعدد به‌دست آمده، نشان می‌دهد مصرف قهوه سبز می‌تواند تاثیرات اندکی در کاهش وزن داشته باشد .
در کنار اثرات مفیدی که قهوه سبز دارد، توجه به این نکته نیز مهم است که در صورت مصرف به مقدار زیاد می‌تواند عوارض جانبی نیز در‌پی‌داشته باشد که از آن جمله استرس، تپش قلب و مشکلاتی از این دست است. کلرژنیک اسید نیز ممکن است سبب اسهال شود. بی‌خوابی، عصبی‌بودن، تحریک‌پذیری، ناراحتی معده، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، سردرد و زنگ در گوش (وزوز گوش) نیز از دیگر عوارض است.
نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که مصرف طولانی مدت یا زیاد قهوه سبز ممکن است، خطر ایجاد بیش از حد اسید آمینه مرتبط با بیماری‌های قلبی و سقط جنین را افزایش دهد، اما تداخلات دارویی شناخته شده‌ای با قهوه سبز وجود ندارد./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها