برای مقصد سفر داخلی بدون تردید استان زنجان را معرفی می‌کنم. اغلب مسافران زنجان را استراحتگاهی در بین راه می‌شناسند که می‌شود گنبد سلطانیه یا عمارت رختشویخانه‌اش را هم دید.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۱۹

اما استان زنجان پر از شگفتی‌های تاریخی و طبیعی ناشناخته است. مثل آتشکده‌های باستانی منطقه طارم، غار کتله‌خور، معبد داش‌کسَن، قلعه بهستان و... موزه مردان نمکی زنجان را هم نباید از دست داد. در این موزه بی‌نظیر، پیکر انسان‌هایی را می‌بینید که بیش از دو هزار سال پیش، احتمالا در اثر ریز معدن نمک، در نمک مدفون شده‌اند و بدن و کفش و لباس و ابزار آنها به طور طبیعی مومیایی شده و سالم مانده. همچنین ماکت‌هایی که استاد جمال نورانی از زندگی و کسب و کارهای زنجان قدیم ساخته‌اند، یک کلاس کامل مردم‌شناسی است.

توضیحات تکمیلی
در زمستان سال ۱۳۷۲ هنگام حفاری معدن نمک در چهرآباد استان زنجان، به طور اتفاقی یک جسد مومیایی کشف شد. این اکتشافات در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت شش جسد مومیایی کشف شد که به مردان نمکی مشهور شدند. در حال حاضر، به استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی کشور نگه‌داشته می‌شود، بقیه اجساد و اشیای به دست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می‌شوند که محل بازدید علاقه‌مندان به تاریخ این مرز و بوم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها