با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله مهریه، پول قرضی، نفقه، ضامن وام و فرق دیه و ارش مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۹۴

مهریه
سلام من خانه‌ای 60 متری دارم که در آن زندگی می‌کنیم. همسرم مهریه 300 سکه‌ای خود را اجرا گذاشته و بخشی از حقوقم را توقیف کرده است. حالا تهدید می‌کند خانه را هم توقیف می‌کند. آیا می‌تواند خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم
توقیف کند؟
منزل مسکونی در صورتی که مطابق با نیاز و شأن محکوم علیه باشد جزء مستثنیات دین است.
پول قرضی
شش ماه قبل پولی به یکی از دوستانم دادم تا با آن کار کند و به من سود بدهد . حالا منکر پول شده است و قراردادی نداریم. باید چکار کنم؟
شما می‌توانید با ارائه ادله‌ای مانند شاهد، رسید واریز پول و... ادعای خود را در مرجع قضایی ثابت کنید.
نفقه
شش ماه قبل با همسرم به مشکل خوردیم و همراه دخترم خانه را ترک کرده و به خانه پدری رفتیم. چطور می‌توانم نفقه خودم و فرزندم را بگیرم؟
برای دریافت نفقه فرزندتان می‌توانید دادخواستی را در دادگاه مطرح کنید و همسرتان موظف به پرداخت نفقه است. اما درباره نفقه خودتان به خاطر ترک خانه از سوی شما، ناشزه محسوب شده و نفقه به شما تعلق نمی‌گیرد، مگر این‌که ثابت کنید زندگی در خانه همسرتان برای شما بیم خطر جانی داشته است.
ضامن وام
ضامن فردی در بانک شده‌ام و او اقساطش را پرداخت نکرده است، حالا از بانک سراغم آمده‌اند و می‌خواهند از حقوق من کم کنند. آیا می‌توانم علیه وام گیرنده اقامه دعوا کنم؟
براساس پولی که از شما به‌خاطر پرداخت نشدن اقساط توسط وام گیرنده کم می‌شود، می‌توانید دادخواست مطالبه مطرح کنید اما تا زمانی که پولی از شما کم نشده، نمی‌توانید دادخواست مطالبه وجه را مطرح کنید.
فرق دیه و ارش
آیا دیه و ارش با هم فرق دارند؟
بله. دیه مقدار پولی است که در برابر از بین بردن قسمتی از بدن یا قتل غیر عمد پرداخت می‌شود. ارش یعنی پرداخت مال به اندازه تفاوت سالم و معیوب.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها