مروری بر کارنامه حرفه‌ای پوپک گلدره که امروز سالروز تولدش است

دنیـــای شیرین رتبه 56 کنکور

«دریا توفانی می‌شود، آرام می‌گیرد، اما هرگز نمی‌میرد»
کد خبر: ۱۲۲۰۴۹۶

این جمله‌ای است که بر سنگ مزار پوپک گلدره، حکاکی شده. بازیگری که اگر در شهریور 84 طی جریان یک حادثه رانندگی و متعاقب آن کمای بعدی‌اش از دنیا نمی‌رفت، امروز 48 ساله می‌شد و با انبوه تجربه‌هایی که در بازیگری داشت، می‌توانست در قالب یک زن میانسال امروزی نقش‌های بیشماری را برای سینما و تلویزیون ایران بازی کند. پوپک گلدره، متولد 8 مرداد 1350 در تهران با رتبه ۵۶ در کنکور دانشگاه سراسری، در رشته روان‌شناسی بالینی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پایان‌نامه‌اش را در رشته تئاتر درمانی نوشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و شاید بتوان گفت همین پایان‌نامه بود که او را در مسیر جدی بازیگری قرار داد.
البته گلدره فعالیت هنری‌اش را از نوجوانی شروع کرده بود. با عشقی که به این حرفه داشت در ۲۳ سالگی برای اولین بار در مجموعه «ساعت خوش» (1373) جلوی دوربین رفت و دو سال بعد در «غبار نور» تنها سریال تلویزیونی که محمدرضا اصلانی، شاعر و هنرپژوه شناخته شده ساخت، جزو گروه بازیگران بود.
علاقه گلدره به بازیگری زیاد بود و در این حوزه فعالیت‌های متعددی داشت، اما شاید بتوان گفت غبار نور اولین تجربه جدی او در بازیگری است. دو سال بعد البته در سال 1377 گلدره در نقش دریا در مجموعه «دنیای شیرین دریا» نقشی ماندگار بازی کرد که نقطه عطفی در کارنامه کاری‌اش محسوب می‌شود، طوری‌که هنوز که هنوز است در ذهن مردم باقی مانده.
پس از آن گلدره در فیلم‌های سینمایی موج مرده، آخر بازی، سیندرلا و مجموعه مروارید سرخ به ایفای نقش پرداخت.
بازی در فیلم موج مرده به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای گلدره به ارمغان آورد و پس از این جایزه بود که او سال ۸۰ تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به آمریکا و نزد خواهرش برود.
مادر گلدره درباره این مقطع زمانی از زندگی دخترش گفته: «در آن زمان بسیاری او را از رفتن به خارج منع کردند و از او خواستند به پیشنهادهای خوبی که داشت فکر کند، اما او عزمش را جزم کرده بود که پیش خواهرش برود.»
البته گلدره پس از حضوری موقت در خارج از کشور دوباره به ایران بازگشت و بازیگری را ادامه داد.
بازی در سریال نرگس به کارگردانی سیروس مقدم حضور مغتنمی در قاب تلویزیون برای گلدره محسوب می‌شد که البته دنیا مجال آن را نداد که تا پایان ساخت در آن حضور داشته باشد و از قسمت ۳۶ به بعد بود که ستاره اسکندری جایگزین پوپک گلدره شد.
پوپک گلدره در عمر کوتاه 34 ساله‌اش آثار مهمی را در سینما، تلویزیون و تئاتر بازی کرده. از مجموع 9‌اثری که در کارنامه دارد، در پنج اثر تلویزیونی با نام‌های نرگس، مروارید سرخ، غبار نور، دنیای شیرین دریا و ساعت خوش و در چهار اثر سینمایی با نام‌های سیندرلا، آخر بازی، موج مرده و رویای زمین بازی کرده است.
امروز سالروز تولد این بازیگر توانا و دوست‌داشتنی است. به این مناسبت پرونده بازیگری‌اش را باز کرده‌ایم تا با بررسی شاخص‌ترین‌هایش ببینیم در عمر کوتاه بازیگری‌اش چه ردی از خود به‌جا گذاشته است. البته شاید انتخاب این موضوع برای سالروز تولد به کام بعضی‌ها خوش نیاید، اما باور من این است که مرگ هم قسمتی از زندگی است.
مجموعه تلویزیونی «ساعت خوش» (مهران مدیری / ۱۳۷۳)
«ساعت خوش» مجموعه‌ای تلویزیونی است که در سال 74-1373 به کارگردانی مهران مدیری هفته‌ای یکبار از تلویزیون ایران پخش می‌شد و بسیاری از کمدین‌های ایران برای اولین‌بار در قاب این برنامه دیده شدند.
پوپک گلدره از نسل اول بازیگران طنز تلویزیون بود که با مجموعه ساعت خوش وارد بازیگری شد و به‌سرعت توانست شایستگی‌هایش را در این عرصه نشان بدهد. بعدها البته بازی در این گونه را رها کرد و به ایفای نقش‌های جدی‌تری در سینما و تلویزیون پرداخت.
مجموعه تلویزیونی «دنیای شیرین دریا» (بهروز بقایی/ 1377)
پوپک گلدره در ذهن اکثر مخاطبان ایرانی با بازی ساده و روان سریال «دنیای شیرین دریا» شناخته می‌شود. این سریال که از شیرین‌ترین و ماندگارترین کارهای گلدره در حوزه کودک و نوجوان بود همچنان در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده.
بهروز بقایی، کارگردان دنیای شیرین دریا درخصوص همکاری خود با گلدره در این مجموعه می‌گوید: «یکی از جذاب‌ترین کارهایی که از آن خاطرات زیادی دارم مجموعه تلویزیونی دنیای شیرین دریا بود که تجربه این کار را با مرحوم پوپک گلدره داشتم. چون دنیایی بود که برای خود من هم شیرین بود و گروهی که با آنها کار کردم گروه بسیار خوبی بود؛ چرا که سال‌های سال با آنها در گذشته کار کرده بودیم و با وجود تمام توافقات و تضادهایی که در هر کاری وجود دارد بالاخره توانستیم کار را جلو ببریم و به نتیجه مطلوبی برسیم.»
فیلم سینمایی«آخر بازی» (همایون اسعدیان / ۱۳۷۹)
«آخر بازی» بعد از فیلم‌های نیش، شب روباه، مرد آفتابی و شوخی پنجمین فیلم همایون اسعدیان است. فیلمی که نامزد 11 جایزه از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد و تنها توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کند.
جالب است بدانید که اولین حضور حامد بهداد بر پرده سینما در این فیلم و مقابل پوپک گلدره بود.
فیلم سینمایی«موج مرده» (ابراهیم حاتمی‌کیا /۱۳۷۹)
«موج مرده» به عنوان فیلمی شاخص از کارگردان شناخته شده سینمای پس از انقلاب به دوره‌های مختلف انقلاب، جنگ، صلح و تاثیر آن روی زندگی اجتماع افراد پرداخته است.
بازی شاخص گلدره در موج مرده تحسین منتقدان را به همراه داشت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زنی که او برای این فیلم دریافت کرد جایگاهش را در سینما تثبیت کرد.
خود گلدره، بازیگر نقش سلما در فیلم موج مرده درباره سینمای حاتمی‌کیا گفته بود: حاتمی‌کیا توانسته افرادی از قشرهای مختلف جامعه را که اصلا حاضر به دیدن فیلم‌های جنگی نبودند به سینمایی‌اش علاقه‌مند کند و من تصور می‌کنم سینمای او از این نظر بسیار قابل احترام است.
مجموعه تلویزیونی «نرگس» (سیروس مقدم / ۱۳۸۴)
«نرگس» یکی از مهم‌ترین سریال‌های سیروس مقدم در مقام کارگردان است. اولین سریال داستانی 90 شبی که در شب‌های تابستان روی آنتن می‌رفت و خیلی از مردم را پای تلویزیون می‌نشاند.
پوپک گلدره نقش اصلی این سریال را بازی می‌کرد که در اواسط بازی بر اثر تصادف با اتومبیل به کما رفته و پس از هشت ماه درگذشت. بعد از او ستاره اسکندری نقش نرگس را ادامه داد.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها