محاکمه متهمان واردات گوشت با دلار 4200 تومانی و فروش در بازار آزاد برگزار شد

غارتگران سفره مردم پای میز محاکمه

اولین جلسه رسیدگی قضایی به پرونده چند مسؤول دولتی که اقدام به فروش آزاد گوشت‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده‌اند، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. هر شش متهم این پرونده از مدیران دولتی هستند که ١١۴ تن گوشت خارجی را با ارز ۴٢٠٠ تومان وارد و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی از گمرک ترخیص کرده و در بازار آزاد می‌فروختند و چند میلیارد تومان از این طریق تحصیل مال نیز داشته‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۳۲

به گزارش جام‌جم، قیمت گوشت قرمز از سال گذشته تحت تأثیر نوسانات ارز، به‌شدت افزایش یافت و از حدود 40 هزار تومان حتی تا 120 هزار تومان هم فراتر رفت. این در حالی است که دولت برای واردات گوشت قرمز، مقادیر قابل توجهی دلار 4200 تومانی تخصیص داد اما به علت نبود نظارت بر نحوه توزیع گوشت‌های وارداتی، این محموله‌ها به قیمت ارز آزاد به دست مردم رسید. در برخی فروشگاه‌ها هم که گوشت‌های وارداتی به نرخ دولتی (البته به طور محدود) عرضه می‌شد، ایجاد صف‌های طولانی موجب خدشه به شأن و حیثیت مردم شد؛ در برخی نقاط هم گوشت‌های وارداتی با کارت ملی به مردم عرضه می‌شد. نهایتا دولت از ابتدای امسال صورت مساله را پاک کرد و ارز4200 تومانی برای واردات گوشت را حذف کرد تا دیگر نه رانتی برای واردکنندگان ایجاد شود و نه کسی انتظار ارزانی گوشت قرمز را داشته باشد.
با این حال، دستگاه قضایی از روز گذشته رسیدگی به پرونده تخلفات افرادی را که گوشت با ارز 4200 تومانی وارد کرده اما به قیمت ارز آزاد فروخته‌اند، آغاز کرد تا متخلفان خیال نکنند که ماجرا فراموش شده است.
به گزارش میزان، قاضی صلواتی در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده ضمن قرائت ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: پرونده متهمان حمیدرضا خلیلی، جانشین رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، علیرضا جهیزی، کارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی تهران، مرتضی عسگری، مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران، علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا، حسین خلیلی، کارگزار و مدیر توزیع اینترنتی یاس شمیران و علی رنجبر کرمانی، کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به اتهام اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به میزان ۱۱۴ هزار کیلو گوشت تنظیم بازار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی تشکیل شده است.
متن کیفرخواست
در ادامه قاضی صلواتی از حسینی، نماینده دادستان خواست به بیان کیفرخواست بپردازد.
حسینی، نماینده دادستان با کسب اجازه از محضر دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: کیفرخواست صادره در چهار بخش تنظیم شده است. سه نفر از متهمان، کارمندان سازمان جهاد کشاورزی تهران هستند.
وی ادامه داد: متهمان با حواله‌های صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد کردند و در سال ۹۷، ۱۱۴هزار کیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رساندند و موجب تضییع بیت‌المال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند.
نماینده دادستان در ارتباط با حمیدرضا خلیلی، جانشین رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: حمیدرضا خلیلی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
حسینی در ارتباط با متهم علیرضا جهیزی، کارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: علیرضا جهیزی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
نماینده دادستان در ارتباط با متهم مرتضی عسگری، مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران تصریح کرد: مرتضی عسگری متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد و سندسازی فروش گوشت تنظیم بازار.
وی در ارتباط با شرکت مهان تدبیر آسیا به عنوان شخص حقوقی با نمایندگی حسین حسن‌پور گفت: این شرکت متهم است به اخلال در توزیع به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
نماینده دادستان اتهامات علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهان تدبیر آسیا و حسین خلیلی، مدیرعامل شرکت توزیع اینترنتی یاس شمیران را مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله‌های صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد عنوان کرد.
حسینی در ارتباط با اتهام علی رنجبر کرمانی کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی گفت: علی رنجبر کرمانی متهم است به معاونت در اخلال در نظام مایحتاج عمومی از طریق تخصیص غیرقانونی سهمیه با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار.
وی در تشریح اقدامات مجرمانه متهمان گفت: مرتضی عسگری طی ارتباط با حمیدرضا خلیلی و علیرضا جهیزی در راستای اخذ حواله برای کالاهای اساسی دو نامه با مقادیر ۱۵ و ۳۵ تن گوشت منجمد تنظیم کرده است، حمیدرضا خلیلی برای دریافت ۳۵تن گوشت منجمد به مرتضی عسگری راهکار
داده است و در این ارتباط آقای عسگری با سردخانه‌ای در شهریار قرارداد منعقد می‌کند.
نماینده دادستان افزود: علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا اقدام به خرید حواله ۴۵ تنی کرده است و گوشت وارداتی با ارز4200تومانی را در بازار آزاد به فروش رساندند.
حسینی اضافه کرد: حمیدرضا خلیلی، کارمند دولت است و براساس قوانین نمی‌تواند در حوزه کاری خود در بخش خصوصی فعالیت داشته باشد لذا به وسیله برادر خود حسین خلیلی با فعالیت در شرکت مهام تدبیر آسیا منجر به ایجاد رانت شده است.
نماینده دادستان بیان کرد: طی بررسی‌های انجام‌شده در مورد یک فقره فقط 3000 کیلو گوشت در میادین پخش و بقیه در بازار آزاد توزیع شده است که حسین خلیلی نقش مهمی در این باره داشت.
وی افزود: علیرضا جهیزی در ارتباط با چند نفر و با اخذ رشوه اقدام به صدور نامه برای تخصیص حواله کرده که پرونده مرتبط با ارتشا همچنان مفتوح است.
نماینده دادستان ادامه داد: متهمان مذکور با فراهم کردن درخواست توزیع گوشت با نام تعاونی‌ها اقدام به خروج ۱۱۴ هزار کیلو گوشت از چرخه عرضه کرده و در بازار آزاد با مبالغ بیشتر به فروش رسانده‌اند. این افراد بستر را به نحوی فراهم کرده‌اند که خسارت وارده به بیت‌المال ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال است.
حسینی اظهار کرد: در سال ۹۷، قیمت گوشت تنظیم بازار هر کیلو حدود ۲۶۵ هزار ریال بود که متهمان از طریق غیرقانونی اقدام به فروش به قیمت حدودا ۴۰۰ هزار ریال می‌کردند.
وی بیان کرد: با توجه به این‌که حسین خلیلی، برادر حمیدرضا خلیلی در فروش ۲۴ تن گوشت در بازار آزاد نقش مستقیم داشته، میزان عواید حاصله برای مجرمان به شرحی است که در کیفرخواست ذکر شده است.
نماینده دادستان به ادله انتسابی جرم به متهمان پرداخت که می‌توان به گزارش اداره اطلاعات، صدور نامه‌های صوری از ارگان‌های مختلف، اظهارات و اقاریر متهمان، تأسیس شرکت سهام تدبیر آسیا با عضویت برادر متهم خلیلی و علی سعیدی برای واردات گوشت و مستندات مربوط به شرکت سهام تدبیر آسیا و ثبت فروشگاه یاس شمیران توسط حسین خلیلی برادر متهم ردیف اول برای مالکیت شرکت سهام تدبیر آسیا، اشاره کرد.
حسینی گفت: متهم حمیدرضا خلیلی مدعی است که از نوع فعالیت فروشگاه یاس شمیران مطلع نبوده در حالی که مستندات خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و همه موارد دال بر اطلاع حمیدرضا خلیلی از اعمال برادرش حسین خلیلی است.
وی در ادامه ادله انتسابی جرم به متهمان تصریح کرد: براساس نامه صادره از جهاد کشاورزی به تعزیرات مبنی بر تخلف فروشگاه یاس تهران، این فروشگاه که با مدیریت حسین خلیلی بود پس از تحویل گوشت با درج یک‌سوم از این مقدار اعداد مرقومه را پاک، بخشی را به تعاونی و بقیه را در بازار آزاد فروخته است.
نماینده دادستان عنوان کرد: همچنین اظهارات علیرضا جهیزی و اقاریر مرتضی عسگری نشان می‌دهد، ده یا 11 تن گوشت برزیلی را به دلالان در بازار آزاد فروخته‌اند.
حسینی ادامه داد: همچنین حمیدرضا خلیلی در جهت ایجاد مدارک صوری برای ۳۵ تن گوشت به مرتضی عسگری راهکار داده که عسگری اقدام به عقد قرارداد صوری در شهریار کرده است و اقاریر آن موجود است.
وی تصریح کرد: ریاست دادگاه، با عنایت به مراتب فوق و اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی و پیش‌خرید فراوان تولیدات کشاورزی به منظور ایجاد انحصار و کمبود در عرضه آنها و فروش گوشت در بازار به نرخی فراتر از نرخ مصوب عملیات متهمان با جرم مذکور انطباق دارد.
نماینده دادستان گفت: رعایت مقررات در بخش توزیع مستلزم دقت بیشتری است و توزیع کالا یکی از شاخص‌های نظام بازرگانی تلقی می‌شود. متهمان با علم به موارد فوق بدون توجه به مقررات قانونی اقدام به فروش مایحتاج عمومی از طریق ایجاد نامه‌های صوری و فروش در بازار آزاد کرده‌اند که باعث کمبود گوشت و التهاب در بازار و بی‌نظمی در توزیع گوشت منجمد و در نتیجه اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است.
حسینی اضافه کرد: در حالی که ما در جنگ اقتصادی هستیم، هر عملی خلاف مقررات موجب اخلال در عرضه مایحتاج عمومی می‌شود که این از مصادیق اخلال تلقی می‌شود و با استناد به استجازه از مقام معظم رهبری درخواست تعقیب کیفری متهمان و صدور حکم لازم را دارم.
در ادامه دادگاه قاضی صلواتی خطاب به متهمان گفت: آیا ندیدید مردم ساعت‌ها زیر آفتاب و زیر بارندگی با در دست داشتن کارت ملی منتظر دو کیلو گوشت یخی بودند؟ آیا مردم مستضعف را سر صف ندیدید؟ ۱۱۴ هزار کیلو برای شما عددی نیست!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها