حال روانتان چطور است؟

چرا این‌قدر دماغ سربالا !

برخی افراد هستند که تصور می‌کنند خودشان بهترین فرد روی زمین هستند و در روابط بین فردی خود به شیوه‌ای رفتار می‌کنند که بقیه احساس می‌کنند افراد بسیار مغروری هستند و به دلیل نوع برخورد و رفتاری که دارند از محبوبیت برخوردار نیستند و نمی‌توانند روابط اجتماعی پایدار داشته باشند. این افراد علاوه بر این‌که خودشان را بهترین می‌دانند در عین حال دائم در حال ایراد گرفتن از دیگران هستند.
کد خبر: ۱۲۱۹۳۲۴

باید در نظر داشته باشیم این‌که افراد خودشان را دوست داشته باشند شایسته است و قابل تقدیر، اما افراط کردن در هر ویژگی باعث ایجاد مشکل می‌شود.
افراد ایرادگیر و خودبرتربین مایلند فقط در مورد مسائلی صحبت کنند که دلشان می‌خواهد و درگیری‌های ذهنی آنها هنگام مکالمه با دیگران در اولویت قرار دارد. آنها عقاید خودشان را صحیح می‌دانند و معتقدند دیگران نمی‌فهمند و نظرات دیگران هیچ اهمیتی برای آنها ندارد.
این افراد برآورده شدن خواسته‌های شخصی‌شان برایشان اولویت دارد و دائم در حال ایرادگرفتن از دیگران هستند و چنانچه به آنها بی‌توجهی شود، احساس خشم و ناراحتی می‌کنند و به جای احساس رقابت و پیشرفت، احساس حسادت و جنگ‌طلبی دارند.
این‌که ما بتوانیم نظر خود را در مورد دیگران ابراز کنیم، مهم است اما در مورد این افراد
ابراز عقیده کردن با تحقیر و سرزنش همراه است و به خودشان اجازه می‌دهند در تمام موارد
ابراز عقیده کنند و نظرات مخالف خود را به شیوه غیرصحیح بگویند.
این افراد به‌شدت به تایید شدن توسط دیگران نیاز دارند و چنانچه این نیاز آنها برآورده نشود، بقیه افراد را حسود قلمداد می‌کنند و تصور می‌کنند همه افراد نسبت به موقعیت و زیبایی و دانش آنها حسادت دارند و دائم به زبان می‌آورند که: هیچ‌کس چشم دیدن من و توانایی‌هایم را ندارد.
این گروه در روابط بین فردی خود نیز دچار مشکل می‌شوند و چون مدام از دیگران ایراد می‌گیرند، بنابراین روابط اجتماعی آنها متزلزل می‌شود و کسی حاضر نمی‌شود با آنها صمیمی شود.
این افراد در روابط شغلی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شوند و انتظار دارند همکاران از آنها تبعیت کنند و چون همواره حق به جانب هستند، بنابراین احتمال این‌که دیگران با آنها برخورد کنند، زیاد است. برای درمان لازم است فرد مهارت‌های زندگی را بیاموزد و از روان‌درمانی و درمان‌های شناختی بهره بگیرد.

دکتر مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها