بانوان فیلمساز دهه 60

کد خبر: ۱۲۱۸۷۱۵


پوران درخشنده
اولین فیلم: رابطه (65)
تعداد فیلم: 11
درخشنده از فیلمسازان زن موفق سینمای ایران است که تقریبا بیشتر فیلم‌هایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته؛ از پرنده کوچک خوشبختی تا شمعی در باد و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند. این توجه مردمی هم به دلیل اهمیت دادن درخشنده به مسائل و دغدغه‌های اجتماعی بوده است. او هنوز فعال است و فیلم می‌سازد.
مرضیه برومند
اولین فیلم: شهر موشها (64) کارگردانی مشترک با محمدعلی طالبی
تعداد فیلم: 4
بیشترین و موفق‌ترین فعالیت برومند در تلویزیون بود و در سینما بهترین کارش همین دو فیلم شهرموش‌هاست. فروش خوب قسمت دوم فیلم در دهه 90 هم ارتباط مستقیم با محبوبیت فیلم اول و مجموعه تلویزیونی آن دارد.
رخشان بنی‌اعتماد
اولین فیلم: خارج از محدوده (66)
تعداد فیلم: 11
بنی‌اعتماد از فیلمسازان مولف زن سینمای ایران است و کارنامه پربار و موثری در زمینه سینمای اجتماعی دارد. کارگردان فیلم‌هایی چون نرگس، روسری آبی و زیرپوست شهر، اما ابتدای دهه 90 در سینمای داستانی، فقط فیلم قصه‌ها را براساس شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌اش ساخته است.
تهمینه میلانی
اولین فیلم: بچه‌های طلاق (68)
تعداد فیلم: 14
دیگه چه خبر؟ و دو زن از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آثار تهمینه میلانی است. او حضور مستمری در فیلمسازی دارد و آخرین ساخته‌اش هم مربوط به سال 95 بود: ملی و راه‌های نرفته‌اش.
فریال بهزاد
اولین فیلم: کاکلی (68)
تعداد فیلم: 7
بهزاد که از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان است، بهترین فیلم‌هایش را اواخر دهه 60 و اوایل 70 ساخت همچون دره شاپرک‌ها و بعد از آن باوجود فعالیت هرازگاهی در زمینه کارگردانی، فیلم موفقی نساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها