بددهنی‌های ترامپ نسبت به نمایندگان رنگین‌پوست جنجال‌آفرین شد

رنگین‌پوستان آمریکا علیه ترامپ

تازه‌ترین توییت «نژادپرستانه» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه برخی زنان مجلس نمایندگان فضای ملتهبی را در درون و بیرون کنگره آمریکا به وجود آورده است. این گونه اظهارات یک بار دیگر خوی نژادپرستانه ترامپ را آشکار ساخته و زنگ‌های خطر را برای خصومت‌های جدید علیه رنگین‌پوست‌ها در آمریکا به صدا درآورده است. توییت‌های جدید ترامپ یاد‌آور آن جمله معروف «به خانه‌ات برگرد» بود که روزگاری شعار اصلی نژادپرستان آمریکایی علیه اقلیت‌های قومی و نژادی را تشکیل می‌داد. عبارتی که این اواخر از دهان بیگانه‌هراسان و اسلام‌هراسان نیز تکرار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۷۸۸

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در اعتراض به زنان دموکرات کنگره در توییتی نوشت: چرا آنان به جاهای درب و داغان و پر از جُرمی که آمده‌اند، برنمی‌گردند؟ وی در پیام مفصل خود گفت: خیلی جالب است که زنان دموکرات پیشرو کنگره (رشیده طلیب، ایلهان عمر و الکساندریا کورتز) که اصالتا از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان یک فاجعه کامل هستند و بدتر آن‌که اکثرشان فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های جهان هستند (اگر اصلا دولتی فعال داشته باشند)، حالا با صدای بلند و لحنی تهاجمی به مردم آمریکا که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین است، می‌گویند، دولت ما چگونه باید اداره شود.
ترامپ در ادامه نوشت: چرا به جاهای درب و داغان و پر از جرمی که از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به درست کردن آنها کمک نمی‌کنند؟ بعد برگردند و به ما نشان دهند چطور این کار را کرده‌اند. مطمئنم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خیلی خوشحال می‌شود که سریعا هماهنگی‌های سفر آزاد را انجام دهد.
اظهارات جدید دونالد ترامپ موجی از خشم و نگرانی را در آمریکا برانگیخت تا جایی که یکی از اطرافیان ترامپ سعی کرد موضوع را رتوش کرده و این طور وانمود کند که منظور ترامپ اخراج رنگین‌پوست‌ها نبوده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، مت ولینگ یکی از مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ گفت: رسانه‌ها با انتشار این گزارش که ترامپ به زنان رنگین‌پوست کنگره دستور داده به کشورهای خود بازگردند، مردم آمریکا را منحرف کردند.
هدف ترامپ چه کسانی بود؟
همین پایگاه خبری درگزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد هدف ترامپ از این توییت نمایندگانی مانند الکساندریا اوکاسیو کورتز، ایلهان عمر، آیانا پریسلی و رشیده طلیب بود که جزو مخالفان واقعی او هستند. این چهار نفر شهروند آمریکا بوده و فقط ایلهان عمر است که خارج از ایالات متحده به دنیا آمده است. ایلهان عمر در موگادیشو پایتخت سومالی به دنیا آمد و به عنوان مهاجر به آمریکا رفت. آیانا پریسلی نیز یک سیاهپوست است و در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو به دنیا آمد. رشیده طلیب هم در یک خانواده فلسطینی‌تبار در شهر دیترویت ایالت میشیگان به دنیا آمد. همچنین والدین اوکاسیو کورتز اصالت پورتریکویی دارند هرچند شخص او در نیویورک به دنیا آمده‌است. اوکاسیو کورتز ۲۹ ساله که جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان آمریکا به شمار می‌رود، در پاسخ به ترامپ در توییتر نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، کشوری که از آنجا آمده‌ام و همه به آن سوگند یاد کرده‌ایم، ایالات متحده است.» پریسلی هم سعی کرد نشان دهد توییت ترامپ او و همراهانش را ناامید و از عرصه خارج نکرده است. این نماینده درباره مواضع ترامپ در توییتر نوشت: ما جایی نمی‌رویم بلکه به واشنگتن دی. سی برمی‌گردیم و برای خانواده‌هایی که هر روز به حاشیه رانده و بدنام می‌شوند، می‌جنگیم.
رشیده طلیب هم توییت کرد: چه جوابی می‌شود به یک رئیس جمهوری قانون‌گریز و ورشکسته کامل داد؟ دیترویت (محل تولدش) به من آموخت چگونه برای جوامعی که شما هر روز به حمله و تحقیر آنها ادامه می‌دهید، مبارزه کنم. (ای ترامپ) به حرف زدن ادامه بده. به‌زودی از کاخ سفید بیرون رانده خواهی شد!
ایلهان عمر سومالیایی‌تبار نیز اظهارات ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت و توییت کرد: «تو به ملی‌گرایی سفیدپوستان دامن می‌زنی، زیرا از این‌که افرادی مثل ما در کنگره خدمت کرده و علیه دستور کار آکنده از نفرت تو مبارزه می‌کنند، عصبانی هستی.»
توهم سفید کردن آمریکا
در همین حال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از اظهارات ترامپ به شدت انتقاد کرد و گفت: این سخنان بیگانه‌هراسانه بار دیگر تاییدی بر طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای «سفیدپوست کردن دوباره آمریکا» است. زمانی که ترامپ به چهار نفر از زنان عضو کنگره می‌گوید به کشورهایشان برگردند، او در واقع تاکید می‌کند شعارش برای با عظمت کردن دوباره آمریکا علنا به معنای سفید‌پوست کردن دوباره این کشور است. پلوسی همچنین نوشت: من اظهارات بیگانه‌هراسی ترامپ را که هدفش دو دسته کردن کشور است، رد می‌کنم.
هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در سال 2016 نیز با انتقاد از توییت‌های تازه ترامپ، دولت او را یک فاجعه کامل برای آمریکا خواند و گفت: این دولت آمریکاست که به همین زنان احتیاج دارد. به گفته کلینتون فقط یک نفر مسؤول فاجعه کنونی در کشور بوده و آن شخص رئیس‌جمهور است.
همزمان تعداد زیادی از آمریکایی‌ها دست‌به‌کار شدند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های آمریکایی، ترامپ را سر جایش بنشانند. حکیم جفریز، رئیس فراکسیون حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا توییت کرد: دهان بی‌حیایت را ببند. حمله نژادپرستانه علیه چهار زن ترقیخواه، قوی و رنگین‌پوست کنگره نه تنها آنها را تضعیف نمی‌کند، بلکه ما را قوی‌تر می‌کند.
بن ری لوجان، دستیار پلوسی نیز که در میان لاتین‌تبارهای مجلس نمایندگان بالاترین رتبه را دارد، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز اظهارات ترامپ را نژادپرستانه خواند و گفت: این افراد شهروندان آمریکایی هستند که توسط رای‌دهندگان ایالات متحده آمریکا انتخاب شده‌اند. جاستین آماش، تنها عضو جمهوریخواه کنگره که خواستار استیضاح ترامپ است، اظهارات او را نژادپرستانه و منزجرکننده خواند. برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت نیز که به عنوان یک نامزد دموکرات وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شده است در توییتر نوشت: وقتی رئیس‌جمهور را نژادپرست می‌نامم دقیقا منظورم همین است. ما باید برای کسب عدالت و عزت برای همه کنار هم بایستیم.

تسویه‌حساب در انتخابات ۲۰۲۰

تحلیلگران می‌گویند آمریکایی‌ها سیاست‌های غلط و تفرقه‌افکنانه ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود، تلافی خواهند کرد‌. هم‌اکنون نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ از حداقل سه نامزد مطرح دموکرات شامل جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارن، برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ عقب‌تر افتاده است. در این میان جو بایدن جلوتر بوده و به نسبت ترامپ 51 درصد (در مقابل 42درصد) به‌دست آورده است. اختلاف چشمگیر بایدن با ترامپ عمدتا به علت عملکرد بهتر او در میان رای‌دهندگان مستقل، سفیدپوستان و ساکنان حومه شهر است. ترامپ هرچند هنوز در میان جمهوریخواهان ۸۹ درصد محبوبیت دارد و عمده حمایت‌ها از او از جانب رای‌دهندگان روستایی، مردان و سالخوردگان است، اما در میان رنگین‌پوستان شانس اندکی داشته و توییت‌های اخیر او نیز بر میزان نفرت و خشم رنگین‌پوستان از او افزوده است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها