انصارا... از تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن استقبال کرد

عقب‌نشینی یا تسلیم ؟

چهار سال پیش که محمد بن زاید، ولیعهد عربستان در کنار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور قرار گرفت تا ائتلافی را علیه ملت مظلوم یمن تدارک ببینند و به این کشور حمله کنند هرگز باورشان نمی‌شد سرانجامی این چنین را تجربه کنند. جنگ یمن که سعودی‌ها تصور می‌کردند قادر خواهند بود در ظرف سه ماه آن را فیصله دهند بیش از چهار سال طول کشید و روز به روز جنگ طلبان را در باتلاق خود فرو برد. تصمیم اخیر دولت امارات اقدامی صرفا برای خروج نیروهای نظامی این کشور از یمن نیست بلکه به معنای بالا بردن دست‌ها و آغاز روندی جدید به نام «صلح اول» است .
کد خبر: ۱۲۱۶۶۶۵

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام بلندپایه اماراتی اعلام کرد کشورش در راستای طرح «استقرار دوباره نیروها» و به دلایل راهبردی و تاکتیکی نیروهای خود در یمن را کاهش می‌دهد.این مقام اماراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی افزود: امارات با تغییر رویکرد خود در یمن از راهبرد نظامی به راهبرد «صلح اول» منتقل می‌شود. وی درعین حال بر پایبندی کشورش به نقش خود در ائتلاف متجاوز عربی تأکید کرد و گفت: این تصمیم نهایی نبوده بلکه بخشی از مسیر است و به‌طور جدی با شریکان سعودی‌مان آن را بررسی کرده‌ایم. وی در ادامه بر پایبندی امارات به مقابله با تروریسم تأکید کرد.
این مقام در بخشی دیگر از سخنانش گفت: برخی‌ها می‌پرسند آیا استقرار دوباره نیروها مرتبط با تنش روزافزون با ایران است؟ در جواب به این افراد می‌گویم نه، اما در عین حال نمی‌توان وضعیت ژئواستراتژیک را به طور کلی نادیده گرفت. دولت امارات از چند روز پیش اعلام کرده بود اردوگاه الخوخه در جنوب الحدیده را به طور کامل تخلیه کرده و به دولت یمن تحویل داده و بخشی از تسلیحات سنگین خود را هم خارج کرده است. امارات همچنین مدعی است ده‌ها هزار نیروی یمنی را در استان‌های جنوبی یمن و به‌ویژه عدن، المکلا و شبوه برای مبارزه با القاعده و داعش آموزش داده، بنابراین دیگر نیازی به حضورش در این کشور نیست. جیمز دورسی، کارشناس مسائل عربستان اما می‌گوید تغییر رویکرد نیروهای امارات بیانگر اختلافات بین ریاض و ابوظبی است.
استقبال انصارا...
محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن درواکنش به تصمیم امارات آن را یک تصمیم ایده‌آل توصیف کرد و گفت: خروج از یمن یک تصمیم ایده‌آل است که در این زمان خاص باید اتخاذ شود. الحوثی همچنین از تمام کشورهای عضو ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان خواست نیروهای خود را از یمن خارج کنند. در همین راستا، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... در این‌باره گفت: موضع ما واضح و روشن است و ما از هر اقدامی در راستای دستیابی به صلح بر اساس احترام به حاکمیت یمن استقبال می‌کنیم. وی افزود: ما از اهداف واقعی امارات مطلع نیستیم و موضع ما این است که این کشور به‌طور کامل از ائتلاف متجاوز علیه یمن خارج شود. بر همین اساس، طارق ابراهیم، کارشناس مسائل حوزه خلیج فارس به شبکه المیادین گفت: اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از زبان یک مقام این کشور به این معناست که خروج قطعی است. وی افزود: اختلافات داخلی در امارات در اتخاذ این تصمیم سهیم بوده است و تصمیم خروج نیروهای امارات از یمن تنها توسط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی اتخاذ می‌شود. عبدالوهاب شرفی، مدیر مرکز رصد دموکراسی یمن نیز گفت: امارات عملاً پدافندهای هوایی خود را از یمن خارج کرده و نیروهای خود را نیز از مأرب، اطراف الحدیده و یک منطقه سومی خارج کرده است. این درحالی است که عربستان تلاش می‌کند عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از یمن را توجیه کرده و به‌گونه‌ای وانمود سازد که هیچ تغییری در راهبرد این کشور در جنگ یمن
رخ نداده است. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی گفت: امارات همچنان در کنار ماست، اما هر کشوری قدرت و نقش مشخصی در ائتلاف عربستان دارد.
ویتنام عربی
اما به نظر می‌رسد جنگ بی حاصل یمن راهی را که پیش پای امارات گذاشت به زودی پیش پای عربستان سعودی نیز خواهد گذاشت . به بیان دیگر عربستان سعودی نیز راهی جز پذیرش شکست در جنگ یمن و عقب نشینی ازاین کشور ندارد. در همین رابطه روزنامه القدس العربی با اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مقاومت در یمن مقابل عربستان و سامانه‌های پدافندی آمریکایی این کشور می‌نویسد: اکنون میداندار اصلی نبرد یمنی‌ها هستند و بن‌سلمان باید در فکر خروج آبرومند از جنگ باشد . حسین مجدوبی در یادداشتی با عنوان «آیا جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده؟» می‌نویسد: با توجه به شاخص‌های واقعیت سیاسی و جنگ یمن در ماه‌های اخیر، ممکن است پاسخ این سوال مثبت باشد. در واقع عربستان سعودی به‌دنبال کسانی است که به آن کمک کنند تا از جنگ یا به تعبیری «ویتنام عربی» با حفظ آبرو خارج شود.
خروج امارات، شکست ریاض
یاسین التمیمی، تحلیلگر یمنی تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن را در عین حال شکستی سنگین برای عربستان سعودی می‌داند و به شبکه الجزیره می‌گوید: این مساله نشان می‌دهد که از این پس امارات و عربستان در رویکرد و نتایج احتمالی جنگ یمن همسو نیستند. در این میان برخی کارشناسان مساله تشدید تنش‌ها با ایران را هم مطرح می‌کنند و می‌گویند امارات متحده این اواخر احساس کرد به مرور در برابر خطر بزرگ‌تری به نام ایران قرار می‌گیرد. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در یادداشتی نوشت: امارات از این پس قصد دارد حضورش در یمن صرفا به‌منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی باشد. زیرا این کشور نگران آن است که ادامه بقایش در یمن به‌خصوص با توجه به تشدید تنش‌ها در خلیج فارس ممکن است این کشور را به هدفی در برابر ایران تبدیل کند. بعضی کارشناسان تغییر لحن مقامات دیپلماتیک امارات در قبال ایران طی یک هفته گذشته را هم مویدی بر همین امر دانسته و معتقدند امارات تلاش می‌کند از تنش‌های موجود خود را کنار بکشد.
به هرحال خروج بخشی از نیروهای اماراتی از یمن به هر دلیلی که باشد بیانگر پیروزی نیروهای مقاومت یمن بوده و نشان می‌دهد جنگ خانمانسوز یمن نیز دارد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛جنگی که در جریان آن تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته و صدها هزار نفر دیگر مجروح یا آواره شده‌اند.

ادامه حملات پهپادی انصارا...

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صنعا اعلام کرد، یگان پهپادی ارتش یمن عملیات گسترده‌ای را به سمت نیروگاه برق تهامه و فرودگاه أبها در جنوب عربستان انجام داده است.
به گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عنوان کرد: یگان پهپادی ارتش نیروگاه برق مذکور را با تعدادی پهپاد قاصف k۲ هدف گرفت که این حملات به طور مستقیم و دقیق به اهداف اصابت کردند. ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف متجاوز عربی با تایید این خبر مدعی شد: ائتلاف توانست پهپاد حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها