کد خبر: ۱۲۱۶۴۲۰
انواع مختلف بریس زانو برای درمان زانودرد بعد از آسیب و جراحی

به نقل کلینیک ارتوپدی فنی امید آسیب زانو می‌تواند تجربه ای دردناک و ترسناک باشد. متوجه خواهید شد که درد زانو ممکن است توانایی راه رفتن، کار و مشارکت کامل در فعالیتهای تفریحی‌تان را محدود نماید. ممکن است برای کمک به بهبود بازه حرکتی و تقویت و کاهش درد بعد از آسیب زانو، به فیزیوتراپی نیاز پیدا کنید.

انواع مختلفی از بریس زانو وجود دارد که هر کدام برای نوعی از آسیب مناسب خواهد بود. استفاده از بریس های زانو، با پیشگیری از وقوع پدیده های مشابه و پس از گذراندن آسیب به زانو می‌تواند در بازگشت به تمارین مفید باشند. بریس های دارای حمایت بیشتر با قدرت پیشگیری از حرکت زانو (در صورت نیاز برای ریکاوی)، برای بعد از جراحی مناسب خواهند بود.

انواع مختلف بریس زانو عبارتند از

ثابت کننده زانو

ثابت کننده زانو، بریسی است که دقیقا کاری که اسمش دال بر آن است را انجام می‌دهد: مفصل زانو را بی حرکت نموده و از حرکت آن پیشگیری خواهد نمود؛ یک بریس بلند که نواحی ران و ساق را می‌پوشاند. نگهدارنده های فلزی در وجوه داخلی و بیرونی پا و در بریس قرار خواهد گرفت. نوارهای ولکرو (Velcro) زانو را بی حرکت در محل خود نگاه خواهد داشت. اگر از شکستگی استخوان کشکک یا قسمت بالایی ساق رنج می‌برید، استفاده از ثابت کننده زانو به منظور ثابت نگاه داشتن زانو در دوره درمان مفید خواهد بود. پس از انجام معاینات در صورت لزوم برای شما از ثابت کننده زانو استفاده میکنند. مزیت استفاده از بریس ثابت کننده در مقایسه با گچ گرفتن آنست که می‌توان در دوره درمان آن را باز کرده و حرکت های اندکی توسط زانو داشت. از ثابت کننده رانو می‌توان همچنین پس از جراحی تاندون یا رباط یا جراحی بر روی نواحی اطراف زانو نیز استفاده نمود. استفاده از این بریس می‌توان به صاف باقی مانند زانو و فراهم نمودن امکان درمان مناسب کمک نموده و همچنین برای انجام حرکات اندک آن را باز نمود. حتما پیش از باز کردن بریس و کسب اطمینان از ایمن بودن باز کردن آن با پزشک مشورت کنید.

Bledsoe brace

از بریس بلدسو (bledsoe) معمولا در ثابت نگاه داشتن زانو پس از جراحی به کار گرفته می‌شود. اغلب این بریس ها پس از جراحی آسیب رباط صلیبی قدامی تجویز می‌شوند. نوارهایی دارند که اطراف ران و ساق می‌پیچد و قلاب های فلزی حمایتی در بخش های درونی و بیرونی مفصل زانو قرار خواهد گرفت. ساز و کار قفل شدنی کوچکی در این بریس ها وجود دارند که با بسته شدن می‌تواند زانو را در حالت کاملا کشیده قرار دهد و در حالت باز امکان خم شدن زانو تا حد معینی را فراهم خواهد نمود. پس از جراحی ACL پزشکتان به شما در رابطه با اتخاذ تنظیمات درست برای قفل شدگی زانو توضیح خواهد داد. در ابتدا زانو در حالت قفل و صاف قرار خواهد گرفت تا به درمان رباط کمک نماید. با طی شدن دوره درمان و فراهم شدن امکان وارد آمدن فشار بر رباط، ساز و کار قفل شدگی بریس تغییر خواهد نمود تا امکان خم شدگی زانو تا حد مشخصی فراهم شود. پیش از اعمال هر گونه تغییر در بریس بلدسو حتما با پزشک مشورت نمایید.

بریس کنترلی کشکک

بریس کنترلی کشکک یک پوشش نئوپرنی است که اطراف زانو را خواهد پوشاند. این پوشش دارای برشی در محل کشکک است که آن را در حین فعالیتهایی همچون پیاده روی، دویدن یا حرکت اسکوات در محل خود نگاه خواهد داشت. بریس کنترل کشکک در صورتیکه با مشکل در رفتگی مواجه بوده باشید، می‌تواند گزینه مناسبی برای نگاه داشتن آن در محل مناسب به شمار رود. مشکلات دیگری همچون سندروم فشاری پاتلوفمورال آرتروز زانو یا کندرومالاسی (نرمی غضروف) کشکک (CMP) نیز می‌تواند از استفاده از بریس کنترلی کشکک بهره مند شوند. حتما با فیزیوتراپ یا پزشک خود به منظور استفاده از بریس مناسب برای مشکل خود مشورت نمایید.

بریس کنترل حرکتی

اگر با مشکل رگ به رگ شدگی یا کشیدگی رباط در کنار زانویتان (رباط طرفی داخلی یا جانبی) مواجه شدید، بریس کنترل حرکتی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما به شمار رود. این بریس از جنس نئوپرن و دارای فلزهای حمایتی در جهات داخلی و بیرونی است و به ثابت باقی ماندن رباط ها در سر جای خود کمک می‌نماید. این بریس در فعالیتهای ورزشی که نیازمند ایست و آغاز سریع یا خم کردن های متناوب زانو است، نیز گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

وظیفه بریس زانو چیست؟

بریس زانو بسته به اینکه به چه منظور به کار گرفته شده می‌تواند عملکردهای متفاوتی باشند. صدمات مختلفی که می‌تواند نیاز به استفاده از بریس را به همراه داشته باشد عبارتند از:

در رفتگی کشکک

اگر دچار دررفتگی کشکک (کلاهک زانو) شده باشید، به غیر از فیزیوتراپی زانو بریس می‌تواند به کشکک در قرارگیری در موقعیت مناسبش در طول پیاده روی، دویدن و فعالیتهای ورزشی کمک کند. بریس کنترلی کشکک می‌تواند در این شرایط مورد استفاده قرار بگیرد.

رگ به رگ شدن رباط صلیبی قدامی

بریس زانو پس از جراحی زانو مانند ترمیم منیسک یا ترمیم رباط صلیبی قدامی (ACL)، می‌تواند به ثابت ماندن مفصل کمک نماید. در ابتدا پس از جراحی از بریس بلدسو استفاده می‌شود. پس از گذشت زمانی از دوره درمان، می‌توان از بریس کنترل حرکات در حین فعالیتهای ورزشی استفاده نمود.

پس از شکستگی

اگر با شکستگی نیز مواجه شده باشید، می‌توان از بریس استفاده نمود. از بریس می‌توان در عوض گچ گرفتن استفاده نمود و امکان حرکاتی اندک در طول دوره درمان شکستگی را فراهم خواهد نمود. نوعی از بریس که در حالت وجود شکستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ثابت کننده زانو است.

التهاب تاندون های پاتلار و کندرومالاسی (نرمی غضروف) کشکک زانو (CMP)

تاندونیت پاتلار (التهاب تاندون کشکک زانو) شرایط دردناکی است که در جلوی زانو رخ خواهد داد. بیماران بسیاری که از این مشکل رنج می‌برند، از بریس های کنترلی کشکک دارای پوششی نرم در جلوی آن به منظور بالا کشیدن کشکک، بهره می‌برند.

سندروم ایلیوتیبیال باند

سندروم ایلیوتیبیال باند منجر ب ایجاد درد در اطراف زانو می‌شود. برخی بیماران می‌توانند از استفاده از یک نوار کوچک در قسمت پایینی مفصل زانو بهره مند شوند. این نوار منجر به فشردن نوار ایلیوتیبیال که به داخل ساق می‌شود، شده و فشارهای وارده بر آن را خواهد کاست.

آرتروز

افرادی که از آرتروز حاد زانو رنج می‌برند، گاهی از فواید بریس ها می‌توانند بهره مند شوند. بریس ها به کاهش بار وارد بر سطوح مفصل زانویتان کمک خواهد نمود.

در کل بریس زانو باید متناسب با مشکلتان تعیین شود و به شما در مدیریت و توزیع نیروها در اطراف زانویتان کمک نماید. پس از وارد آمدن آسیب، بریس می‌تواند از زانویتان و ساختارهای اطراف در پروسه درمان محافظت نماید.

ملاحظات خرید بریس زانو

در انتخاب بریس مناسب متناسب با نیازهایتان، مواردی است که باید بدان توجه نمود. مواردی که باید در ذهن داشته باشید، عبارتند از:

  • مقدار حمایت : بسته به تشخیص و نیازتان، به منظور حصول اطمینان از سطح حمایتی هر بریس، موارد استفاده هر بریس را بررسی نمایید. حمایت اندک برای بعد از جراحی مناسب نیست، اما حمایت و گیرداری کامل بریس نیز شاید برای صدمه اندک زیاد باشد. با پزشک یا متخصص پزشکی‌تان مشورت نموده و آنها راجع به سطح حمایتی مورد نیازتان راهنمایی‌تان خواهند نمود.
  • دوام : اگر قصد استفاده طولانی مدت از بریس را دارید، باید از دوام آن مطمئن شوید. یک بریس آسیب دیده، سطح حمایتی درستی را فراهم ننموده و در عوض فایده می‌تواند منجر به آسیب بیشتر شود.
  • مصالح : بریس های مختلفی با استفاده از مواد مختلف ساخته شده اند؛ باید دید که آیا متناسب با نیازها و احتیاجاتتان خواهد بود یا خیر. شاید لازم باشد تا بریس هایی که از مواد قابل شستشو – بخصوص اگر قصد استفاده از آن در حین تمرین را دارید – ساخته شده باشند، را انتخاب نمایید. اگر قصد بر استفاده طولانی مدت از بریس را دارید، باید خاصیت راحتی و تبادل هوایی را نیز داشته باشد.
  • اندازه : برخی انواع بریس های زانویی برای تمامی اندازه ها مناسب اند. باید با اینحال مراقب باشید چرا که بریس هایی که خیلی از میانگین پایین تر یا بالاتر هستند، به درستی جا نگرفته و سطح حمایتی درستی را به همراه نخواهد آورد.

نتایج ناشی از تحقیقات چیست؟

در ملاحظات هر روش درمان یا آزمایش، باید درکی کلی از نتایج تحقیق داشته باشید. مطالعات مختلفی راجع به تاثیر بریس های زانویی مختلف متناسب با آرتروز حاد یا صدمات وجود دارند. متاآنالیزی که اخیرا انجام شده، اثر بریس کاهنده فشار بخصوصی برای زانوهای برونکژ دارای آرتروز را مورد بررسی قرار داده است. محققین 6 مطالعه مختلف را در این تحلیل ها گنجانده اند و به این نتیجه رسیدند که این بریس ها می‌تواند منجر به بهبود اندک تا خوبی در درد شوند. با اینحال با استفاده بین 45 تا 100 درصدی، موافقت به استفاده یک مشکل به شمار می‌رفت. تقریبا 25 درصد از بیماران مشکلات اندکی در استفاده از بریس ها را گزارش نمودند. مطالعه دیگری به سادگی تنها این سوال را مطرح نمود که "آیا بیماران واقعا از بریس های زانویی استفاده می‌کنند؟" آنها با 89 بیمار مبتلا به آرتروز که بریس برایشان تجویز شده بود، مصاحبه نمودند. آنها متوجه شدند که تقریبا 28 درصد بیماران از بریس های تجویز شده به مدت 1 سال استفاده نمودند و دلایل عدم استفاده بیشتر از بریس ها عبارت بودند از :

  • درد پوستی
  • عدم تناسب آن
  • اندک بودن مقدار تسکین علائم
  • راحت نبودن بریس ها

آیا این بدان معناست که شما هم دچار همین مشکلات خواهید شد؟ نه الزاما. تنها به شما کمک می‌کند تا از دلایل افراد دیگری که استفاده از آن را کنار گذاشته اند، مطلع شوید.

کلام آخر

اگر زانویتان آسیب دیده و یا جراحی بر روی آن داشته اید، بریس می‌تواند به شما در کنترل حرکت و پشتیبانی از آن در فعالیتهای عملکردی کمک نماید. شایان ذکر است که بریس می‌تواند منجر به استفاده نامناسب از عضلات پا شود. بنابراین توصیه می‌شود که با انجام تمارین تقویتی قوزک، زانو و باسن به تقویت عضلات این نواحی بپردازید. به منظور حداکثرسازی مزایای ناشی از بریس و پیشگیری از صدمات بیشتر ناشی از استفاده نامناسب از بریس، باید از اندازه و نحوه درست پوشیدن آن اطمینان حاصل نمایید. مساله ای که بیشترین اهمیت را دارد، صحبت راجع به استفاده از بریس با پزشکتان است. همچنین پزشکتان می‌تواند در تعیین بهترین نوع بریس متناسب با شرایط بخصوص‌تان به شما کمک نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها