پژوهشگران می‌گویند مصرف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی ممکن است موجب افزایش حساسیت غذایی شود

در مذمت خاندان فست‌فود!

محققان معتقدند مصرف تنقلات و خوراکی‌های فرآوری شده بدون ارزش غذایی می‌تواند عامل بروز حساسیت غذایی شود. اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز ان‌اچ‌اس دیجیتال (NHS Digital) در انگلستان نشان می‌دهد حساسیت‌های غذایی که در اثر واکنش مضر مواد بر اثر سرخ کردن پدید می‌آید همواره رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۷۶

برخی دانشمندان معتقدند مقصر اصلی در ایجاد حساسیت غذایی، ترکیباتی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته یا اِی‌جی‌ای (AGE) است که حین تهیه مواد غذایی فرآوری شده به وجود می‌آید. این ترکیبات به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما سطح آن در غذاهای فرآوری شده‌ای مانند گوشت پخته شده بیشتر یافت می‌شود. اِی‌جی‌ای‌ها زمانی تشکیل می‌شود که قندها با پروتئین‌ها یا چربی‌ها واکنش نشان دهد. وجود سطح بالایی از اِی‌جی‌ای در بدن که ناشی از مصرف غذاهای حاوی این ماده مضر است با برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و آرتریت روماتوئید مرتبط بوده است.
خطر مصرف زیاد غذاهای سرخ‌شده
اخیرا نتایج مطالعه کوچکی در ایتالیا نشان داده کودکان مبتلا به حساسیت غذایی، سطح بالاتری از اِی‌جی‌ای را در بدن خود نسبت به کودکان سالم دارند. البته کودکان مبتلا به حساسیت‌های تنفسی چنین تفاوت‌هایی را نشان ندادند. پژوهشگران همچنین دریافتند کودکانی که سطح بالایی از اِی‌جی‌ای را دارند بیشتر غذاهای حاوی این مواد را مصرف می‌کنند.
روبرتو بِرنی کانانی از دانشگاه ناپل ایتالیا که رهبری تیم تحقیقاتی در زمینه امراض مربوط به کودکان را به عهده دارد در نشست سالانه انجمن اروپایی گوارش و تغذیه در شهر گلاسکو اظهار کرد: مصرف بیش از حد تنقلات، همبرگرها، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و غذاهای حاوی اِی‌جی‌ای موجب بالا رفتن سطح این ماده در بدن کودکان می‌شود.
وی اضافه کرد، مواد خوراکی که کودکان مورد آزمایش خوردند؛ چیزهایی بود که والدین آنها طی هفت روز برایشان تهیه کرده بودند. در این ارزیابی دریافتیم کودکان مبتلا به حساسیت غذایی به طور متوسط حدود 20 تا 40 درصد بیشتر از کودکان سالم غذاهای بی‌ارزش مصرف کردند و در نتیجه سطح اِی‌جی‌ای در بدنشان بالاتر بود. کانانی گفت: تحقیقات تیم روی سلول‌های بدن حاکی از آن است که اِی‌جی‌ای‌ها ممکن است مستقیما با سلول‌های ایمنی بدن افراد ارتباط برقرار کنند و به نظر می‌رسد تأثیرات مضری روی روده انسان داشته باشند.
اما نتایج این مطالعه کوچک که در آن 23 کودک مبتلا به حساسیت غذایی، 16کودک مبتلا به حساسیت تنفسی و 22 کودک سالم بدون حساسیت شرکت داشتند، صحت این موضوع که مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی یا داشتن سطوح بالای اِی‌جی‌ای موجب حساسیت غذایی می‌شود را کاملا ثابت نکرد. به گفته کانانی به نظر می‌رسد عوامل دیگری هم در بروز حساسیت‌های غذایی دخیل باشند که احتمالا شامل مشکلات روده‌ای هم می‌شود.
راهکارهای پیشگیری‌کننده
پروفسور جان وارنر، پزشک امراض کودکان و استاد امپریال کالج لندن که در این تحقیق مشارکت نداشته است می‌گوید: جایگزین‌کردن میوه‌های تازه، سبزیجات و ماهی به جای مواد خوراکی بی ارزش در رژیم غذایی کودکان، موجب کاهش خطر ابتلا به حساسیت غذایی خواهد شد. وی افزود: ممکن است تفاوت‌هایی هم در شیوه زندگی کودکان وجود داشته باشد؛ از جمله قرار گرفتن آنها در معرض دود سیگار و سایر آلاینده‌ها و همچنین شرایط روانی - اجتماعی نیز می‌تواند مؤثر باشد.
دکتر اَندرو کلارک، مشاور و متخصص حساسیت اطفال در بیمارستان آدنبروک که در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام داده معتقد است، کودکان باید به خاطر حفظ سلامتی‌شان از مصرف بیش از حد غذاهای بی‌ارزش که ممکن است موجب ایجاد حساسیت غذایی در آنها شود پرهیز کنند. وی افزود: من فکر می‌کنم این مطالعه اکتشافی مفید، نظریه جالبی را به‌وجود آورده است. اما باید این پژوهش روی بیماران بیشتر و در جمعیت‌های مختلف صورت گیرد تا به نتایج قطعی‌تری دست یابیم.

مترجم: صدیقه سخندان فداکار

دانش

منبع: The Guardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها