گفت وگو بادکتر محمد زینعلی، دامپزشک

ورود تب مالت، ممنوع!

راه انتقال تب مالت به انسان چگونه است؟
کد خبر: ۱۲۱۴۳۴۰

تماس مستقیم با دام و تماس با فرآورده‌های لبنی به شکل غیرمستقیم. 70 درصد موارد ابتلا در روستاییانی است که با دام تماس دارند و در 25 تا 30 درصد موارد، فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است که موجب بیماری در افراد شهری می‌شود. به‌عنوان مثال پنیر باید سه ماه در آب نمک بماند. اگر پنیر از شیر نجوشیده تهیه شده باشد، بروسلوز (عامل بیماری تب مالت) در خود شیر تا 18 ماه می‌ماند. در بستنی سنتی، باکتری بروسلوز تا یک ماه می‌ماند.
در ضمن لبنیات سنتی را با پلاستیک به منزل می‌برند و بخشی از آن در محیط ممکن است پخش شود. در دمای محیط منزل ده تا 15روز می‌ماند و اگر رعایت بهداشت نشود، عامل بیماری سل و بروسلوز روی سطوح می‌ماند و مشکل ایجاد می‌کند. بروسلوز در گوشت به مدت چهار تا ده ماه می‌ماند. همچنین در گوشت فریز شده هم می‌ماند.
آیا عامل بیماری از طریق کود هم منتقل می‌شود؟
بله. سبزی‌های آلوده به کود حیوانی نیز در منزل اگر ضدعفونی نشود، احتمال آلودگی‌شان هست. کود در گلدان‌های خانگی، حتی در آپارتمان از راه استنشاق، موجب انتقال بیماری می‌شود. اگر دستمان آلوده به کود شود، می‌تواند آلودگی ایجاد کند. پس راه انتقال از تنفس هم وجود دارد. برخی دامداران در ایامی خاص، شیر خود را به هیات‌ها می‌برند. اگر می‌خواهید نذر کنید، شیر را بجوشانید یا شیر را تحویل کارخانه بدهید و نذرتان را با شیر پاستوریزه ادا کنید .
آیا تب مالت از کشک هم قابل انتقال است؟
راه تهیه محصولات مهم است. بعد از این‌که فرآورده به ماست تبدیل شود، آب ماست را می‌گیرند و خشک می‌کنند و تبدیل به کشک می‌شود. اگر ماست خوب تهیه شود، به دلیل داشتن اسید‌لاکتیک، معمولا باکتری بروسلوز در آن وجود نخواهد داشت. ضمن این‌که جوشاندن هم برکیفیت ماست اثر دارد، در نتیجه کشکی که از ماست تهیه شده مشکل تب مالت ندارد، اما آلودگی‌هایی مانند آفلاتوکسین ممکن است داشته باشد.
آیا جوشاندن شیرفله‌ای به مدت 20 دقیقه کار درستی است؟
معمولا در مراجع علمی زمان یک دقیقه را مطرح می‌کنند،‌ اما از نظر علمی و موسسات دامپزشکی، بین سه تا پنج دقیقه را بهترین زمان برای جوشیدن شیر می‌دانیم. زمان 20 دقیقه باعث از دست رفتن بسیاری از مواد معدنی ازجمله کلسیم شیر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها