کاخ سفید، تحریم‌های جدید و عجیبی را علیه ایران و مقامات کشور اعمال کرد کارشناسان سیاسی این تصمیم آمریکایی‌ها را بررسی می‌کنند

این تحریم پاسخ می‌خواهد

آمریکا دوشنبه‌شب تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد. تحریم‌هایی که حیرت جهانیان را از بی‌منطقی کاخ‌سفیدنشینان به دنبال داشته است. دونالد ترامپ در این تحریم‌های جدید رهبر انقلاب اسلامی را تحریم کرده است و وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در روزهای آینده در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. برخی فرماندهان سپاه نیز از دیگر افراد حاضر در فهرست جدید تحریم‌ها هستند، در حالی که آمریکا قبلا تمام مجموعه سپاه را تحریم کرده بود. بر این اساس، کارشناسان معتقدند با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، عملا اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. با این‌حال اقدام آمریکا در تحریم رهبر انقلاب به لحاظ در نوردیدن مرزهای وقاحت از سوی مقامات کاخ سفید، اقدامی است که باید با پاسخ مناسبی از سوی ایران همراه باشد. در این زمینه حتی برخی گروه‌ها در خارج از کشور واکنش داشتند. به عنوان مثال فراکسیون بدر عراق گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خط‌قرمز ماست زیرا سمبل تمام مسلمانان جهان است. جنبش مردمی البشائر عراق هم تحریم رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران توسط آمریکا را اهانت دانست و گفت دولت عراق باید سفیر واشنگتن در بغداد را احضار کند. با چند نفر از کارشناسان سیاسی در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۲۱۳۹۶۸

آمریکا مستاصل شده است

احمد امیرآبادی‌فراهانی
عضو هیات رئیسه مجلس
آنچه در جریان اعلام تحریم‌های جدید آمریکا اتفاق افتاد نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا در قضیه تحریم‌ها به پایان قصه رسیده و چیز جدیدی برای ارائه در چنته ندارد. از سوی دیگر اعلام اسامی مقامات بویژه سران نظامی نشان‌دهنده این است که آمریکا به دوره استیصال رسیده است. از طرف دیگر بحث تحریم وزیر خارجه کشورمان نیز از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده که البته هنوز معلوم نیست آنها چگونه و براساس چه معیاری می‌خواهند وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند. ارزیابی تحریم‌های جدید آمریکا نشان می‌دهد این تحریم‌ها اساسا ارزش عملیاتی ندارد و به عبارت دیگر می‌توان اعلام کرد مرگ تحریم‌ها فرا رسیده است. نوع واکنش‌ها نسبت به اعلام تحریم‌های جدید نیز از دیگر نکات قابل توجه است و مبین این است که افکار عمومی ایران و جهان دیگر اعتنایی به تحریم‌های جدید نخواهد کرد.
البته آمریکایی‌ها می‌دانند این تحریم‌ها اساسا به لحاظ اقتصادی تاثیری در کشور نخواهد داشت و صرفا تلاش می‌کنند از لحاظ تبلیغاتی زمینه را برای فضاسازی روانی در جامعه ما آماده کنند. گرچه مراجعه به افکار عمومی حداقل در فضای مجازی نشان می‌دهد عمده کاربران نیز اعتنایی به اعلام تحریم‌های جدید نداشتند و حتی با زبان شوخی، کنایه و طعنه پیام‌های تمسخرآمیزی را در واکنش به این تحریم‌ها منتشر کردند.

تحریم‌های آمریکا ضمانت اجرایی ندارد

رامین مهمان‌پرست
سخنگوی پیشین وزارت خارجه
مقامات ایالات متحده آمریکا در تاریخ 40 سال گذشته تحریم‌های مختلف بدون منطق و پایه‌ای را در شرایط گوناگون نسبت به برخی شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی اعمال کرده‌اند. قبلا هم سابقه داشت که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه وقت به بهانه حادثه انفجاری که در آرژانتین صورت گرفت، در فهرست تحریم قرار گرفتند. اما ویژگی‌ این ایام و فهرست جدید تحریم نشان‌دهنده رفتار سراسر تناقض آمریکاست تا جایی که این رفتار مورد تمسخر افکار عمومی آمریکا و دنیا قرار گرفته است؛ چراکه ترامپ از یک سو وزیر خارجه کشورمان را تحریم و از سویی دیگر ادعای مذاکره می‌کند. جالب اینجاست که ما اساسا روابط سیاسی رسمی با آمریکا نداریم و ورود وزیر خارجه کشورمان به آمریکا صرفا برای شرکت در اجلاس‌های سازمان ملل است و حضور یا عدم حضور مقامات سیاسی کشورها در سازمان ملل از حیطه اختیارات دولتمردان آمریکایی خارج است. گذشته از این شاهد بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا نام رهبری را به اشتباه ذکر می‌کند.
این رفتارها باعث شد ترامپ و دوستانش از سوی افکار عمومی مورد تمسخر قرار گیرند و این مساله نشان می‌دهد تحریم‌ها ارزش عملیاتی و ضمانت اجرایی ندارد و از هیچ پایه و منطقی هم پیروی نمی‌کند. به نظر می‌رسد ملت آمریکا نباید اجازه دهد حیثیتش به این شکل بر باد رود و از اعتبار آنها به‌واسطه حرکات و تصمیمات نسنجیده و غیر عقلایی مقامات سیاسی‌شان کاسته شود.

لزوم پیگیری تحریم مقامات ایرانی از طریق دادگاه‌های بین‌المللی

فواد ایزدی / استاد دانشگاه
تمام تلاش‌های آمریکا از گذشته تاکنون برای اعمال تحریم علیه ایران تاثیری در اراده ملت ایران نداشته است، به همین دلیل به نظر می‌رسد اقدام اخیر آنها در اعمال تحریم علیه رهبر انقلاب، وزیر خارجه و برخی مقامات سپاه بیش از آن‌که واقعی باشد اقدام تبلیغاتی است. تحریم‌های آمریکا غیرقانونی است و قابلیت پیگیری در مجامع بین‌المللی دارد، البته باید به این نکته توجه کنیم در بسیاری از مواقع، مجامع بین‌المللی نیز گرفتار آمریکا هستند و نمی‌توانند چندان کار جدی انجام دهند. موضوع مهمی که درباره تحریم رهبر انقلاب و وزیر خارجه وجود دارد این است که این تحریم‌ها ماهیت واقعی شعار و ادعای مذاکره آمریکا با ایران را نشان داد، چرا که همه می‌دانند طبیعتا برای مذاکره و گفت‌وگو با کشوری باید با وزیر خارجه یا مسؤولان ارشد آن کشور سخن گفت، اما حال که آمریکا، رهبر انقلاب را تحریم کرده نشان می‌دهد در واقعیت، آماده گفت‌وگو با ایران نیستند. از این جهت واقعیت شعار آمریکا برملا شده و ادعای دروغین آنها بر همگان ثابت شد. در هر حال باید موضوع تحریم مقامات ایرانی را از طریق دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری کرد، هر چند به این دادگاه‌ها نیز نمی‌توان امید چندانی داشت.

تحریم رهبری، خلاف اصول بین‌المللی است

حمیدرضا مقدم فر/کارشناس مسائل بین‌الملل
به نظر می‌رسد آمریکا مستاصل شده و در حال انجام اقدامات پروپاگاندا و تبلیغاتی برای بازیابی آبروی از دست رفته خود است.
تحریم‌ها نفس آخر خود را می‌کشد، چرا که در طول سالیان گذشته شدیدترین تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه کشورمان اعمال شده، اما آمریکا نتیجه‌ای از آن به‌دست نیاورده است. قرار بود با این تحریم‌ها مردم را برابر نظام قرار دهند ولی به هدف خود نرسیده و به این ترتیب این تحریم‌ها کاملا شکست خورده است.
اعمال تحریم‌های جدید آمریکا نشانه درماندگی و به بن بست رسیدن این کشور در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، آنها توان اقدام نظامی علیه کشورمان را نداشته و ابتکار عملی نیز در این زمینه ندارند؛ به همین دلیل این نوع تحریم‌ها بیشتر جنگ روانی و فشار به ایران است تا اقدام عملی. آمریکا همه تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده بدون این‌که به اهداف خود دست یابد. تحریم رهبر انقلاب با توجه به این‌که ایشان اموالی ندارد امر خنده‌داری است. هم آمریکا و هم دیگر کشورها می‌دانند رهبری دارای اموال خاصی نیست که مورد تحریم قرار بگیرد، شاید در تمام دنیا ایشان جزو ساده زیست‌ترین رهبران محسوب شوند، اما در هر صورت این اقدام غیرقانونی و خلاف اصول بین‌المللی است و باید پیگیری شود.

واکنش‌های داخلی و خارجی به تحریم‌های جدید آمریکا

تحریم‌های روز دوشنبه آمریکا علیه رهبر انقلاب اسلامی، وزیر خارجه و جمعی از فرماندهان سپاه با واکنش‌هایی در داخل و خارج مواجه شد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستاصل آمریکا. همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر نوشت: دولت ترامپ در‌حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است، تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقام‌های کشور، نقض آشکار حاکمیت ایران و خلاف اصول و قواعد شناخته شده بین‌المللی است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت: روسیه در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگران است و تحریم‌هایی که علیه مقامات ایران وضع شده است، نشان می‌دهد که براساس یک سناریوی خطرناک، وضع به‌سوی بدتر شدن پیش می‌رود. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، خواستار آرامش و خویشتنداری تهران و واشنگتن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها