این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شهرداری‌ها موظف هستند تا برای شهر خود درآمد پایدار ایجاد کنند و البته یکی از زمینه‌های ایجاد این درآمد رونق گردشگری است، امروزه در تمام شهرهای دنیا شهرداری‌ها از راه جذب و توسعه گردشگری به کسب درآمد می‌پردازند.
کد خبر: ۱۲۱۱۳۵۴

در واقع شهرداری‌ها می‌توانند برای کسب درآمد به جای برخی اقداماتی که موجب تخریب فضاهای شهری و محیط‌زیست می‌شود با توسعه گردشـــــــگری بــــــــه افـــــــــزایش درآمد دست پیدا کنند؛ شعار جهانی حوزه گردشگری در سال گذشته «گردشگری ابزاری برای توسعه پایدار» بود به این معنی که هر شهری برای رسیدن به توسعه پایدار می‌تواند در راستای رونق گردشگری خود برنامه‌ریزی کند.
البته در تعریف توسعه پایدار می‌توان گفت؛ توسعه‌ای پایدار نامیده می‌شود که نسل‌های آینده نیز بتوانند به اندازه نسل امروز از سرمایه‌های ملی استفاده کنند. در گردشگری پایدار منابع باید به گونه‌ای مورد استفاده گردشگران قرار گیرد که آیندگان نیز از آن بهره ببرند و کسانی که در حال ارائه کردن زمینه‌های گردشگری هستند باید به نوعی این اقدام را انجام دهند که آیندگان بتوانند از ثروت‌های طبیعی سود ببرند. اگرچه در این میان و به دنبال توسعه گردشگری اثرات منفی بر محیط شهری حذف شدنی نیست اما آن را می‌توان با اندیشیدن تمهیداتی به حداقل رساند.
گردشگری شهری موضوعی است که در سال جاری مورد توجه سازمان جهانی گردشگری قرار گرفته. تحقیقات در این زمینه حاکی از این است که ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی و داشتن شهری هوشمند که از جمله وظایف شهرداری‌هاست می‌تواند در جذب گردشگری شهری تاثیرگذار باشد. از این طریق است که بستر شهر برای پذیرش بیشتر گردشگران آماده می‌شود.به عنوان مثال در بحث حمل و نقل شهری با استفاده از وسایل حمل و نقل پاک همانند دوچرخه و موتور برقی می‌توان در بحث جذب گردشگر موفق عمل کرد.
گرچه در این راه شهرداری‌ها چالش‌هایی را هم پیش‌رو دارند که از جمله مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر در شهرداری‌ها در بحث رونق و توسعه گردشگری، نبود یک متولی واحد است. امروزه شاهد تقابل شهرداری و میراث فرهنگی هستیم. گرچه در قسمت‌هایی شهرداری‌ها با میراث فرهنگی به تعامل رسیده‌اند اما در بیشتر شهرهای دنیا شهرداری‌ها زمامداران توسعه گردشگری شهری هستند.
میراث فرهنگی و شهرداری باید در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند، اما اجرای طرح‌ها به عهده شهرداری‌ها باشد. به نظر می‌رسد با ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع می‌توان رونق و توسعه گردشگری در شهرها را به‌وجود آورد.


اشکان بروج

کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها