عربستان موج جدیدی از حمله و بازداشت برخی شهروندان خود و فلسطینی‌هایی را که متهم به همکاری با حماس هستند، آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۹۷۷۹
بازداشت و مصادره اموال طرفداران حماس در عربستان

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، بیش از دو ماه است که حمله عربستان به شهروندان خود و فلسطینیان مقیم در این کشور ادامه دارد.

در میان افرادی که در خلال این درگیری ها دستگیر و بازداشت شدند ریاض ده ها نفر را به ارتباط با جنبش حماس متهم کرده است.

از جمله مهم ترین این افراد محمد خضری پزشک و مشاور هشتاد ساله است. طبق گفته های نزدیکان این فرد باوجود این که وی سالهاست که موضع خود را رها کرده در شرایط وخیم جسمانی به سر می برد. منابعی که از افشای نام خود خودداری کرده‌اند، می افزایند که موج بازداشت ها با بسته شدن و کنترل سختگیرانه حساب بانکی و ممنوعیت ارسال کمک های مالی به غزه هم زمان شد.

علاوه بر این در میان زندانیان افرادی هستند که هیچ ارتباطی با حماس ندارند، اما رهبران حماس ترجیح می دهند که برای جلوگیری از آزار و آسیب بیشتر به زندانیان سکوت کنند تا شاید بتوانند برای آزادی آنها با عربستان به توافق برسند.

الاخبار گزارش داد که تعداد افرادی که در عربستان متهم به جمع آوری کمک برای حماس هستند، بیش از 60 نفر است که برخی فلسطینی و برخی عربستانی هستند. پادشاهی ریاض آن ها را متهم به حمایت از «جنبش تروریستی و پولشویی برای حمایت از تروریست ها و افراط گرایان» کرد.در طول دو سال گذشته بیش از 100 فلسطینی از عربستان اخراج شده اند که بیشتر آنها متهم به حمایت مالی یا سیاسی و یا حمایت از طریق شبکه های اجتماعی از مقاومت بوده اند.

از اواخر 2017 ریاض نظارت سختگیرانه ای بر اموال فلسطینیان در پادشاهی اعمال کرده و همه انتقالات مالی فلسطینیان به خارج را به شدت کنترل می کند.

منظور از خارج تنها غزه نیست، بلکه این محدودیت در رابطه با همه کشورها وجود دارد؛ چرا که عربستان می ترسد فلسطینیان به طور غیر مستقیم و از طریق سایر کشورها به غزه کمک کنند.

دفاتر نقل و انتقال پول از فلسطینیان خواسته اند تا برای انتقال پول خود استدلال محکمی بیاورند وگرنه اجازه انتقال مبلغ بیشتر از 3000 دلار آمریکایی را نخواهند داشت.

الاخبار در مورد ارتباط حماس با سوریه اعلام کرد که از زمان انتصاب صالح العاروری معاون دفتر سیاسی لبنان که بیش از دوسال است در این سمت مانده ، پرونده ارتباط با سوریه در اولویت است.

بر اساس گزارش رهبران حماس در چند ماه گذشته حرکت های قابل توجهی در سوریه انجام شده که ازجمله آنها چندین نشست غیرعلنی و غیر رسمی بود که در یکی از این نشست ها سوریه حماس را مورد سرزنش قرار داده است.

این گفتگوها پیش از ارتباطات میان میانجیگران فلسطینی و دیگران بود که موجب پایان بحران های میدانی در حوزه یرموک و جذب برخی افراد مسلح که درمیان جماعت گروه های بیت المقدس بودند شد.

منابع اعلام کردند که اخیرا دیداری میان عاروری و رئیس دفتر سیاسی امنیت ملی سوریه به واسطه ایران و حزب الله شکل گرفته، اما این نشست نتایج مستقیمی نداشت.

به گفته منابع، نتیجه دیدار آخر رهبران حماس با بثینه شعبان مشاور رئیس جمهور سوریه، انتقال ارتباط طرفین از مرحله دشمنی به آتش بس بود.

این دیدارها با واسطه و هماهنگی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله به طور مستقیم میان رهبران حماس و بشار اسد رئیس جمهور سوریه شکل گرفت که بر اساس آن قرار شد اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس در سفر بعدی به دمشق برود.

هیاتی از حماس طی نشستی در تهران اعلام کرد که حماس موضع سوریه را کامل بررسی کرده است، همچنین محور مقاومت برای مقابله با برنامه های آمریکا در منطقه نیاز به اتحاد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها