جام‌جم فصل‌های مشترک 2 سریال برادران محمودی را مقایسه کرده است

سایه‌بانی برای دلدار

با شروع ماه رمضان شبکه دو سیما، مجموعه تلویزیونی «دل‌دار» را روانه آنتن کرد، مجموعه‌ای که حاصل کار گروهی برادران محمودی است. این دو قبل از ساخت این سریال تلویزیونی، مجموعه سایبان را برای شبکه دو ساخته بودند که سال 96 پخش شده بود. سریال سایبان روایتگر زندگی دو جوان کارگر به نام‌های سهراب (مجتبی پیرزاده) و سعید (محمد ولی‌زادگان) بود که هر کدام با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند. برادران محمودی در سریال دل‌دار روایتگر زندگی پسری نخبه به نام آرش هستند که علاقه بسیار زیادی به همکلاسی قدیمی‌اش به نام رونا دارد، اما این عشق دستخوش ماجراهای متعددی می‌شود. درکنار قصه آرش و رونا، قصه عشق شادی و سامان و... را هم می‌بینیم. با وجود این‌که برادران محمودی دو سریال مستقل ساختند، اما اشتراکات زیادی در این دو سریال دیده می‌شود که ما نگاهی به این فصل‌های مشترک کرده‌ایم. یکی از بخش‌های مشترک حضور شش بازیگری است که هم در مجموعه سایبان بازی کردند و هم در مجموعه دل‌دار، حتی برخی از این بازیگران نقش‌هایشان در سریال دل‌دار به لحاظ ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی کاملا شبیه سایبان است. همچنین از دیگر بخش‌های مشترک قصه پرداختن به مشکلات اقتصادی برخی از مشاغل است که در هر دو سریال تکرار شده است، حتی جنس عشق‌هایی که در این دو سریال می‌بینیم با یکدیگر فصل‌های مشترک دارد. این فصول مشترک فقط مربوط به بازیگران و قصه نیست، بلکه به خواننده تیتراژ سریال هم سرایت کرده و محسن چاووشی تیتراژ هر دو سریال را برای برادران محمودی خوانده است. از دیگر نکات قابل تامل و مشترک در این دو سریال حرفه مبل‌سازی است که یکی از نقش‌های قصه در هر دو سریال در این حرفه مشغول به فعالیت بوده است. به همین دلیل نگاهی به فصول مشترک دو سریال داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۵۳

مادری سنتی و جدی
پریوش نظریه، بازیگر شناخته شده‌ای در مدیوم سینماست. البته جزو بازیگران گزیده کار نیز هست که راحت تن به ایفای نقش نمی‌دهد، همین ویژگی او باعث شده کمتر در مدیوم تلویزیون حضور داشته باشد، اما نکته قابل تامل حضور پررنگ این بازیگر در سال‌های اخیر و به‌ویژه در مجموعه‌های ماه رمضان است. او سال‌های 93 و 96 در مجموعه‌های رمضانی «مدینه» و «زیر پای مادر» بازی کرده و ماه رمضان امسال هم با دل‌دار میزبان روزه‌داران بود. نظریه، قبل از بازی در سریال دل‌دار در ساخته قبلی برادران محمودی با نام سایه‌بان بازی کرده بود. او در سریال سایه‌بان نقش یک مادر سنتی، مذهبی، منضبط، جدی و بسیار زحمتکش را بازی کرده بود که مدافع حقوق فرزندانش است و کاملا از آنها مراقبت می‌کند. او در سریال دل‌دار هم ایفاگر همین نقش است و باز هم در نقش یک مادر سنتی، مذهبی، جدی، منضبط و زحمتکش حضور دارد. ضمن این‌که نظریه در دل‌دار مثل همان سریال سایه‌بان، مادری است که حلال و حرام سرش می‌شود و حاضر نیست فرزندانش تن به خوردن مال حرام بدهند. او در سریال دل‌دار مرتب به کامیار هشدار می‌دهد که حق خواهر و برادرش را از ارث پدری بدهد.
تماشای نظریه در سریال دل‌دار ناخودآگاه مخاطب را به یاد نقش او در سایه‌بان می‌اندازد. البته نقش این هنرمند در سریال دل‌دار به نسبت سایه‌بان کوتاه است و با وجود آن‌که شباهت‌های بسیاری این دو‌مادر در سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار دارند، اما او تلاش کرد تا تفاوت‌هایی بین این دو مادر به چشم مخاطب بیاید.

حفظ مبل‌سازی
علیرضا اوسیوند، بازیگر دیروز است و دانش آموخته رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر. او همسر حمیرا ریاضی است. کافی است نگاهی به کارنامه این هنرمند داشته باشیم، متوجه رنگین‌کمان نقش‌های او می‌شویم. او در تلویزیون تا به امروز نقش‌های متعددی را در سریال‌های تلویزیونی همچون بچه مهندس، آرام می‌گیریم، دولت مخفی، زمانی برای عشق، کتابفروشی هدهد، نوعروس، دایره تردید و... بازی کرده است. او از ابتدای ماه رمضان با مجموعه دل‌دار میزبان مخاطبان است. او در این سریال نقش پدری را بازی می‌کند که با وجود مشکلات و فشارهای اقتصادی اما تلاشش را می‌کند تا کارگاه مبل‌سازی‌اش سر پا بماند. از سوی دیگر یک پدر دلسوز است که نگران دختر و پسرش است که مسیر را به اشتباه طی نکنند.
اوسیوند در سریال سایه‌بان نقش مردی را بازی می‌کرد که کارگاه مبل‌سازی داشت و با وجود مشکلات اقتصادی و فشارهایی که بر او تحمیل می‌شد، تلاش می‌کرد تا کارگاهش تعطیل نشود. البته اوسیوند در سریال سایه‌بان وضعیت مالی‌اش خیلی خوب نبود، اما در سریال دل‌دار تا حدودی وضع مالی‌اش بعد از ورشکستگی بد نیست. اما وجوه مشترک این نقش ناخودآگاه مخاطب را به یاد کاراکتر او در سریال سایه‌بان می‌اندازد.

مادری مهربان و حامی
بدون تردید یکی از بازیگران کم کار سریال دل‌دار، رویا جاویدنیاست که تا به امروز در فیلم و سریال‌هایی همچون وضعیت سفید، وارونگی، به آهستگی و سایه‌بان بازی کرده است. او در مجموعه دل‌دار، کار برادران محمودی در نقش یک مادر مهربان، اما در عین حال جدی و حامی ظاهر شده است.
او مراقب دختر و پسرش است، اما به این موضوع هم اعتقاد دارد که باید به بچه‌هایش به‌رغم اشتباهاتی که در زندگی شخصی و کاری‌شان دارند فرصت داده شود تا دوباره آنها خودشان را محک بزنند. گرچه همسرش (علیرضا اوسیوند) مخالف است و می‌گوید بیشتر باید مراقب بچه‌ها باشند تا دوباره اشتباهات شان تکرار نشود. جاویدنیا در سریال سایه‌بان هم نقش یک زن مطلقه را بازی می‌کرد که سال‌ها قبل از همسرش جدا شده است، اما با وجود این یک مادر حامی برای فرزندش آرمان (محمدرضا غفاری) است. او دلش می‌خواهد آرمان به بهترین‌ها برسد و به همین دلیل او را تشویق می‌کند از دختری که دوستش دارد فاصله بگیرد و به خارج از ایران برود و با دختر دایی‌اش ازدواج کند.
با وجود بخش‌های مشترک این دو کاراکتر، اما جاویدنیا تلاش کرده نقش دو مادر متفاوت را بازی کند.

پدری مهربان و دلسوز
بهزاد فراهانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینماست. مگر می‌شود مخاطب نقش‌های ماندگار او را در سریال‌های گرگ‌ها، رعنا، امام علی، قائم‌مقام فراهانی، مدینه و... فراموش کند. این بازیگر کهنه‌کار تا امروز نقش‌های متفاوتی بازی کرده و در کارنامه هنری‌اش به جای گذاشته است. او در سریال دل‌دار در نقش یک پدر مهربان، دلسوز و حامی حضور دارد که وابستگی عاطفی زیادی به پسرش پژمان (نیما رئیسی) داشت و بعد از مرگش سعی می‌کند هر چند سخت، اما به زندگی‌اش ادامه بدهد.
فراهانی در ساخته قبلی محمودی‌ها به نام سایه‌بان نقش یک پدر مهربان و دلسوز را داشت که حامی دخترش بود. با این‌که آرمان، عشق دختر او را پس می‌زند، اما این باعث نمی‌شود با آرمان بد‌خلقی کند. تا این‌که بعد از مشکلاتی، آرمان تصمیم می‌گیرد همراه دایی‌اش به خارج از ایران برود و با دختر او ازدواج کند.
فراهانی در هر دوی این سریال نقش پدرهای مهربان و دلسوز را داشت. البته به لحاظ روحیاتی تفاوت‌های اندکی داشتند، اما در مجموع فراهانی سعی کرده نقش پدر را مثل همیشه خوب و درخشان بازی کند. تا امروز این هنرمند پیشکسوت نقش پدرهای بسیاری را بازی کرده و هر بار سعی داشته یک رنگ و لعاب تازه‌ای به آنها بدهد.

باز هم تکرار!
محمدرضا غفاری از سال 1384 با بازی در فیلم سینمایی «رویای خیس» پوران درخشنده وارد عرصه بازیگری شد. با وجود این‌که او از دهه 80 وارد عرصه هنر شد و کارهایی را انتخاب کرده که به لحاظ قصه ویژگی‌های شاخصی داشته و با کارگردان و طیف بازیگران حرفه‌ای کار کرده، اما معمولا نقش یک به او سپرده نشده است و بیشتر نقش‌های 2 یا 3 را به‌عهده دارد. این موضوع هم در سریال‌ها و هم در فیلم‌های سینمایی تکرار شده است. همین باعث شده تا مخاطب از او شاهد بازی معمولی باشد و نه خاص و ویژه.
این بازیگر در کار قبلی برادران محمودی نقش پسر عاشقی را بازی می‌کرد که در مسیر عشق با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شود، بنابراین او به دروغ پناه می‌برد و راحت به دختری که عاشقش بوده، دروغ می‌گوید و خودش را کنار می‌کشد، اما در پایان تصمیم می‌گیرد به سمت دختری بیاید که او را دوست دارد.
غفاری در سریال دل‌دار هم همچون کار سایه‌بان نقش پسری را بازی می‌کند که در مسیر عشق با مشکلاتی مواجه می‌شود و همین او را وادار می‌کند دروغ‌هایی برای دختری که عاشقش است، بگوید تا او را نسبت به خودش دلسرد کند تا او مسیر دیگری در زندگی‌اش انتخاب نماید. گرچه آرمان قصه سایه‌بان وضع مالی‌اش خوب بود، اما آرش دل‌دار وضعیت مالی خوبی ندارد، اما بسیاری از ویژگی‌های رفتاری آرمان و آرش مشترک است و با توجه به این‌که بازی خاصی از غفاری در دل‌دار نمی‌بینیم، به همین دلیل مخاطب، شاهد بازی تکراری است.

ذهن مشترک برادران محمودی
برادران محمودی با این‌که به لحاظ سنی چند سال اختلاف سنی دارند، اما با هم تصمیم گرفتند کارهای مشترکی انجام بدهند. آخرین ساخته آنها سریال دل‌دار است که از شبکه دو پخش می‌شود. آنها در قالب ساخت سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار به مشاغل مختلفی پرداخت کردند، اما یکی از مشاغل مشترک در این دو سریال، مبل‌سازی است که شخصیت‌های اصلی برای حفظ و نگهداری آن تلاش زیادی می‌کنند. البته این علامت سؤال شکل می‌گیرد که برادران محمودی چرا در این دو سریال دست روی چنین شغلی گذاشته‌اند و آن‌قدر نسبت به آن دغدغه‌مند هستند که در دو سریال به آن پرداخته‌اند.
همچنین در قالب قصه سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار به موضوع دلار، بالا و پایین شدن آن هم پرداخته‌اند که از فصول مشترک داستان محسوب می‌شود؛ ضمن این‌که سریال دل‌دار هم نشان می‌دهد آنها علاقه‌مند هستند با بازیگرانی که قبلا تجربه همکاری داشتند، کار کنند. بنابراین شش نفر از بازیگران سریال سایه‌بان در سریال دل‌دار هم حضور دارند.
البته معمولا آنها در کارهایش از بازیگران جدید هم استفاده و معرفی می‌کنند. در سریال دل‌دار هم شادی مختاری را معرفی کردند که نقش ندا عروس خانواده را بازی کرده است. از دیگر بخش‌های مشترک این دو سریال، خواننده تیتراژ است که تیتراژ هر دو سریال را محسن چاووشی خوانده است. البته هر دو‌ترانه به لحاظ محتوا کاملا متفاوت است و نقطه اشتراک، خواننده است.

از مبل‌سازی تا ماهی‌سرا
حسام محمودی، همان سامان قصه سریال دل‌دار است که در ابتدای قصه خودش را عاشق شادی (الناز حبیبی) نشان می‌دهد، اما از قرار به خاطر گرفتن انتقام از قاسم (بهزاد فراهانی) و پسرش پژمان (نیما رئیسی) به عنوان کارگر وارد ماهی‌سرا می‌شود. اما بعد از گرفتن انتقام و لو دادن رقم مزایده، وقتی به قلبش مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که واقعا عاشق شادی است و او را می‌خواهد، اما کینه و انتقام او به ماجراهای متعددی ختم می‌شود و حتی عشق او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
این بازیگر در مجموعه سایه‌بان هم نقش کارگری را که در یک مبل‌سازی کار می‌کرد، به‌عهده داشت. او در این سریال هم عاشق دختری شده بود، اما دختر به او علاقه‌ای نداشت. محمودی گرچه در دو سریال برادران محمودی بازی کرده بود، اما در هر‌دو سریال بازی متفاوتی
ارائه کرده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها