در روز تولد خیام، گوگل لوگویش را با تصویری از این همه‌چیزدان ایرانی طراحی کرد؛ البته تحریم‌ها نمی‌گذارند ما در ایران آن را ببینیم!

خیا م، پشت پرده تحریم!

دیروز به مناسبت سالروز میلاد حکیم عمر خیام نیشابوری، لوگوی گوگل تغییر کرد و این اولین‌بار نیست که گوگل لوگویش را براساس یک شخصیت یا رویداد ایرانی تغییر می‌دهد اما نکته اینجاست که ما در ایران نمی‌توانیم این تغییرات را ببینیم و نیز شاید خیلی چیزها را درباره تغییر لوگو ندانیم. چه چیزهایی؟ مثلا این‌که به دلیل تحریم‌ها، ایران از فهرست‌ مکان‌های لوگوی گوگل حذف شده و اگر آی‌پی آدرس شما به ایران مرتبط باشد امکان دیدن لوگوی تغییر یافته را نخواهید داشت. با همه اینها شاید جالب باشد چیزهایی درباره تغییر لوگو یا دودل‌های گوگل بدانید:
کد خبر: ۱۲۰۷۰۲۰

تغییر دودل‌ها به مناسبت تولد هنرمندان، دانشمندان و سیاستمداران بزرگ جهان که تأثیر قابل‌توجهی در جهان داشته‌اند یا رویدادها و مناسبت‌ها و دستاوردهای مهم بشری صورت می‌گیرد.
از جمله افرادی که گوگل برای آنها دودل طراحی کرده می‌توان به بوعلی سینا، اندی وارهول، آلبرت اینشتین، لئوناردو داوینچی، لوئی بریل، ادوارد مونک، نیکولا تسلا، رنه ماگریت، جان لنون، مایکل جکسون، آکیرا کوروساوا، فردی مرکوری، ماهاتما گاندی، ژول ورن و خیلی‌‌های دیگر اشاره کرد.
یک سازمان متشکل از طراحانی چون اکوا هولمز، جنیفر هوم، سوفیا فاستردیمینو، رنگانات کریشنمانانی و دنیس هوانگ مسؤولیت طراحی و تغییر لوگو یا دودل‌های گوگل را برعهده دارند.
اولین تغییر در لوگوی گوگل و اولین دودل در سال 1998 با طراحی سرگئی برین انجام گرفت.
از سال 2010 دودل‌های گوگل متحرک هم شده‌اند و به صورت گیف طراحی می‌شوند.
هر دودل به یک صفحه از گوگل لینک شده که به همان موضوع یا شخصیت طراحی شده مرتبط است و می‌توانید درباره‌اش اطلاعات کسب کنید.
بیش از 9000 شخصیت تاریخی در لوگوی گوگل، صاحب دودل شده‌اند.
تمام دودل‌ها سراسری نیستند و از سال 2013 این امکان فراهم شده که فقط در یک کشور یا منطقه خاص یک دودل روی لوگوی گوگل قابل مشاهده باشد، در حالی که سایر نقاط جهان نمی‌توانند آن را ببینند.
شما می‌توانید لوگوی شخصی خودتان را روی گوگل داشته باشید و تنها کاری که باید بکنید دست بردن در تنظیمات گوگل است اما نتیجه کار را فقط خودتان خواهید دید.
اگر حساب کاربری در گوگل داشته باشید و مثلا جی‌میل ساخته باشید، در روز تولدتان خواهید دید که لوگوی گوگل به شمع و تولد مبارک مزین شده که باز هم البته فقط خودتان می‌توانید آن را ببینید.
گوگل در صفحه اینستاگرام خود هر هفته از بین طراحی‌های کاربران اینستاگرام با موضوع حرف جی گوگل، یک طرح را انتخاب و منتشر می‌کند و اولین طرح ایرانی که توسط گوگل انتخاب و منتشر شد، طرح اسلیمی آقای امین نجفی بود و دومین طرح برنده ایرانی را سعید علی‌آبادی ترسیم کرده است.


دیروز به بهانه نهصدوهفتادویکمین سالروز تولد خیام، لوگوی گوگل به این شکل درآمد و دودل او در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شد.

گوگل از سال 2004 عید نوروز را به ایرانی‌ها و بقیه مردم کشورهایی که این عید باستانی را جشن می‌گیرد، تبریک می‌گوید آن هم با تغییر لوگو و انتشار یک لوگوی نوروزی به صورت سراسری.

ابو علی سینا از آن دسته شخصیت‌های تاریخی است که گوگل هر سال به مناسبت تولدش، یک دودل از این حکیم بزرگ به صورت سراسری منتشر می‌کند. این تصویر مربوط به هزاروسی و هشتمین تولد بوعلی سینا است.


گوگل در روزهای برگزاری جام‌جهانی فوتبال سال 2018 بارها لوگویش را به افتخار تیم فوتبال کشورهای مختلف تغییر داد. این اتفاق برای تیم ایران دو بار رخ داد یک بار به مناسبت حضورش در جام و یک بار هم بعد از برنده شدن در مقابل تیم مراکش. البته این تغییر فقط در کشور میزبان مسابقات یعنی روسیه دیده می‌شد.


مهندس نامدار ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی هم
در هشتصدودوازدهمین سالروزش مهمان لوگوی گوگل بود و این دودل از حکیم نامدار ایرانی به‌صورت جهانی منتشر شد.


ابوالوفا بوزجانی ریاضی‌دان را شاید کمتر بشناسیم اما گوگل التفات ویژه به او داشت و به بهانه دهمین قرن بعد از میلادش این دودل را منتشر کرد.

این تصویر به مناسبت هزارو صدو چهل و هفتمین سالروز تولد زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی روی لوگوی گوگل منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها