چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا به کار خود پایان داد

جشن پر سر و «صدا»

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا شب گذشته با حضور رئیس، معاون صدا و مدیران رسانه ملی به همراه جمعی از هنرمندان عرصه صدا شب گذشته در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۲۰۲۸۰۷

در این مراسم دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی با گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم، جانبازان و قدردانی از حضور مهمانان کشورهای مختلف گفت: امیدوارم برگزاری چنین جشنواره‌ای خاطرات خوشی را در ذهن شما برای همیشه ماندگار کند.
همچنین از معاون صدا و دبیران جشنواره برای برگزاری این جشنواره قدردانی می‌کنم که با برنامه‌ریزی‌های متنوع، میزگردهای تخصصی و علمی در حوزه رادیو برگزار کرده‌اند. این نشست‌های تخصصی همچون کارگاه‌هایی ارزشمند برای رادیویی‌ها بود.
وی با اشاره به این‌که رادیو رسانه صمیمی و دوست‌داشتنی است افزود: در طول دوران زندگی بشر تا به امروز رادیو همراه خوبی بوده است و خدمات زیادی داشته است. همچنین رادیو در ایران خدمات فرهنگی و هنری بسیاری به مردم کرده است به‌ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش فوق‌العاده و تاثیرگذاری داشته است.
امروز شاهد تنوع و تکثر رسانه ملی و شبکه‌های استانی هستیم و افتخار می‌کنیم که بیش از 50 شبکه ملی و استانی داریم. به هر حال این رسانه در طول تحولات تاریخ اثرگذاری خودش را حفظ کرده است.
دکتر علی‌عسکری عنوان کرد: به این مساله توجه داشته باشید که رسانه رادیو نه‌تنها مفید و تاثیرگذار بوده بلکه جایگاه خودش را حفظ کرده است و در جمهوری اسلامی ایران برترین موقعیت را دارد. هیچ‌گاه رادیو در این طراز مطرح نبوده است. امروز ما با بهره‌ بردن از فناوری‌ها شاهد تحولات گسترده‌ای در رادیو هستیم که در این باره می‌توان به بردوکست و رادیونماها اشاره کرد. همچنین ما به برکت رادیو در اتفاقات اخیر کشور شاهد انعکاس وحدت ملی نیز بوده‌ایم به همین دلیل رادیو باید کیفیت خودش را همیشه افزایش دهد.
با توجه به این‌که ما در رادیو تصویر نداریم بنابراین رادیویی‌ها باید از حجم متنوع کلمات استفاده ببرند تا بتوانند برترین برنامه‌ها را روانه آنتن کنند تا به دانش مخاطب افزوده شود.
وی با اشاره به جریان چرخش اندیشه‌ها گفت: مسلما برنامه‌های رادیو اگر با مطالعه کافی روانه آنتن شود، در زمینه رشد اندیشه‌ها و چرخش اندیشه‌ها کمک بسیاری خواهد کرد زیرا رادیو رسانه مردمی و همدلانه است. ضمن این‌که رادیو همیشه خط و مشی انقلابی خودش را حفظ کرده است و در واقع این رسانه حافظ مرجعیت خودش بوده است. رادیو باید تعاملش را با مسؤولان، مردم، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه افزایش دهد تا اهداف خدمتگزاران و قانون‌گذاران کشور به مردم انتقال داده شود. ما باید در رادیو به مقوله جوانگرایی توجه کنیم تا رادیو را در آینده به جوانان ارزشمند بسپاریم. رادیو باید تعامل خودش را با نهادهای مردمی و غیردولتی هم افزایش دهد. به‌ویژه نهادهای خیریه که در آسیب‌های اجتماعی کمک‌کننده هستند. ما بعد از سیل اخیر کشور رادیوسیل را راه‌اندازی کردیم که در کمک‌های مردمی بسیار تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر رادیو قرارگاه فعال جنگ نرم است، آن هم در روزگاری که از سوی آمریکا و دیگر کشورهای هم‌پیمان او تهدید می‌شویم، آنها به دنبال هویت‌زدایی از خانواده‌ها و جوانان هستند و به دنبال تخریب اخلاقی، به همین دلیل رادیو باید هوشمندانه و عالمانه فعالیت کند.
علی‌عسکری گفت: امسال مقام معظم رهبری، رونق تولید را به عنوان شعار سال اعلام کردند. بنابراین ما وظیفه خطیری به عهده داریم تا در این حوزه مقابل تهدیدات آمریکا مقابله کنیم. آمریکا و ترامپ چند روز پیش اعلام کرد تحریم‌های غیرقابل تحملی برمردم ایران اعمال خواهد کرد اما پاسخ اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.
ما در رادیو باید از این فرصت استفاده کنیم و به رونق ملی توجه گسترده‌ای داشته باشیم. باید ستادی در رادیوهای سراسری و استانی ایجاد شود تا مشکلات تولید رصد شده و در جهت رفع موانع تولید راه‌حل‌های اصولی ارائه دهیم. این راه‌حل‌ها با حضور مدیران و از طریق رادیو باید انتقال داده شود. از سوی دیگر رادیو باید به‌واسطه برنامه‌های متنوع دلبستگی به کالاهای داخلی را افزایش دهد. رادیو باید بستری برای ارائه دانش و علم در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع، کشاورزی و ... باشد. همچنین ما باید رمز موفقیت کارآفرینان را کشف کنیم و آن را به مردم انتقال بدهیم و از برندهای داخلی حمایت کرده تا مردم از کالاهای باکیفیت داخلی استفاده کنند. بنابراین رادیو می‌تواند با انعکاسی درست از تولیدکنندگان موفق در این مسیر گام مهمی بردارد.
رئیس رسانه ملی با اشاره به این‌که آمریکا گفته فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، توضیح داد: آمریکا وقتی دستپاچه می‌شود وحشیانه تصمیم می‌گیرد و همین تصمیمات وحشیانه او باعث شد تا با کمک هم‌پیمانانش جریان داعش را در عراق و شام راه‌اندازی کند و شما شاهد بودید که داعش چه فاجعه‌ای ایجاد کرد و زندگی مردم بسیاری را تهدید کرد و چه دروغ‌هایی به بار نشست اما این کشورها از ایران و سپاه پاسداران ایران کمک گرفتند تا داعش را نابود کنند.
خوشبختانه ما عراق و شام سوریه را آزاد کردیم. این در حالی بود که امریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ما کاری می‌کنیم تا ایران چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را در سال 97 نگیرند اما راهپیمایی قدرتمند و باشکوه مردم در 22 بهمن مقابله با این حرف بود. زیرا راهپیمایی 22 بهمن 97 در دو دهه اخیر بی‌سابقه و مشتی محکم بر دهان آمریکا بود. در مجموع آمریکا دو بار شکست راهبردی تا به امروز خورده است و همین باعث سرگیجه آمریکا شده است آنها ما را تهدید کرده‌اند که فروش نفت را به صفر می‌رسانند اما نمی‌دانند که این خیال خام است و اگر ایران دست به کار شود می‌تواند همه انرژی دنیا را به هم بزند.
ملت ایران قادر است همه این کارها را انجام بدهد اما در حال حاضر نجابت می‌کند. اما آمریکا و هم‌پیمانان آن بدانند که ملت ایران انتقام سختی از آنها خواهند گرفت و آنها هرگز نمی‌توانند جریان فروش نفت ایران را به صفر برسانند و ما به کوری چشم آمریکا موفق می‌شویم.
وی گفت: ملت ایران مسیر رشد اقتصادی‌اش را به جلو پیش می‌برد و ما شاهد فروپاشی آمریکا خواهیم بود زیرا ملت ایران توانایی مقابله با تحریم‌های ترامپ را دارد.
پرچم رادیو را بالا نگه داشته‌ایم
دکتر حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی با اشاره به این‌که خوشحالیم میزبان 14 کشور در جشنواره بین‌المللی رادیو بودیم، گفت: امروز علی‌رغم تهدیدات رسانه‌ای با زحمات اصحاب رادیو این توفیق را داشته‌ایم که پرچم رادیو را بالا نگه داریم. امروز رادیو 79 ساله‌ شد و در طول همه این سال‌ها رادیو افتخارات بزرگی به ارمغان آورده است. همکاران ما در رسانه‌ ملی تلاش کرده‌اند در قالب و ساختارهای گوناگون برنامه‌های متنوعی تولید کنند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
وی افزود: ما توفیقات ارزشمندی در سایه زحمات بچه‌های رادیو به دست آورده‌ایم و همه همکاران تلاش خودشان را کرده‌اند تا به بهترین شکل موضوعات مختلف کشوری به مردم انتقال داده شود. جشنواره رادیو بعد از شش سال وقفه با حمایت رئیس رسانه ملی برگزار شد و ما به‌واسطه این جشنواره توانسته‌ایم گام نویی برداریم. رادیو امروز برای برداشتن جهش نو آماده است و همکاران ما در رادیو در تلاش هستند از این فرصت استفاده کنند تا منجر به ارتقای کیفیت برنامه‌های رادیویی شود.
معاون صدا با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: ما در دو بخش داخلی و خارجی نشست‌های تخصصی بسیار خوبی برگزار کرده‌ایم. مسلما این نشست‌ها می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت برنامه‌سازی و تبادل اطلاعات شود. همچنین در اجلاس جهانی صدا مقالات پژوهشی و تخصصی از سوی اندیشمندان از ایران و دیگر کشورها ارائه شد. ما در آستانه 80 سالگی رادیو چشم‌انداز والایی برای رادیو می‌بینیم. به همین دلیل دبیرخانه دائمی جشنواره رادیو در معاونت صدا تشکیل شده است تا برگزاری این جشنواره در سال‌های آتی به‌خوبی برگزار شود.
همچنین تعامل ما با کشورهایی که در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین دوره اجلاس جهانی صدا شرکت کرده‌اند، برقرار خواهد ماند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها