میثم محمدحسنی؛ تهیه‌کننده نماآهنگ «منو بشناس» از حواشی پدید آمده درباره این قطعه پاسخ می‌دهد

آثار بزرگ، حواشی بزرگ دارند

برنامه تازه تلویزیون ویژه موسیقی در شبکه 5 سیما

«دلصدا»؛ صدایی که به دل می‌نشیند

برنامه ترکیبی «دلصدا» یکی دیگر از تجربیات جدید صداوسیما در انتخاب بازیگر در قامت مجری یک برنامه تلویزیونی با موضوع موسیقی است. برنامه‌ای گفت‌وگومحور با اجرای کامران تفتی که در گروه اجتماعی شبکه پنج سیما در حال تولید است و از هفته اول فروردین 98 پخش خود را آغاز کرده و جمعه هر هفته راس ساعت 20 روی آنتن می‎رود. دلصدا بنا دارد نگاهی موشکافانه‌تر به یکی از جاذبه‌های هنری امروز جهان یعنی موسیقی بیندازد و رویداد‌های مهم این حوزه را از همه ابعاد به خصوص از نگاه ستارگان این دنیای جدید، به بحث و چالش تلویزیونی بکشد. دلصدا پس از شب‌کوک با اجرای باربد بابایی، دومین برنامه تلویزیونی با حضور خواننده‌های مطرح پاپ و سنتی است که می‎تواند به خوبی جای خالی موسیقی را در رسانه ملی ما پر کند. میثم محمدحسنی تهیه‌کننده دلصدا است و بهمن بابازاده نیز به عنوان سردبیر در این برنامه حضور دارد. میثم محمدحسنی مدیر مؤسسه دلصدا و برادر مدیر سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، پیشتر مجری طرح یک آلبوم موسیقی به نام دلصدا بوده که در آن با چهره‌هایی چون محسن چاوشی، فرزاد فرزین و بهنام صفوی همکاری کرده بود.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۹۰

شکل و شمایل پر رنگ و لعاب
شکل و شمایل ظاهری اجرای دلصدا شباهتی معنادار به تاک‌شوی «شب‌کوک» دارد. اما موزیک ویدئوی دلصدا علی‌رغم تاکید بر سادگی و طبیعی جلوه کردن، خالی از جذابیت به نظر می‌رسد و می‌توانست با خلاقیت و تلاش بیشتر خیلی پررنگ تر و پر معناتر از اینها دیده و شنیده شود. تنها دادن اشاراتی تصویری به بازگشت انسان به اصوات سالم و زیبای طبیعت و جریان موسیقی در اجزای زندگی پیرامونش برای رساندن پیام کلیدی برنامه که هر صدایی شنیدنی نیست و به صدای دلت گوش کن، کافی به نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر دکور پررنگ و لعاب و روشن برنامه و ملودی اول و آخر آن به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری دلصدا کمک کرده است.
اجرای گرم و عامه‌پسند
کامران تفتی یک بار دیگر به عنوان مجری برنامه‌ای تلویزیونی انتخاب شده، ولی این بار برنامه‌ای موسیقی محور. زمینه‌ای که به خاطر فعالیت‌های اخیرش در عرصه خوانندگی، بیشتر از برنامه وقتشه با موضوع ازدواج و تشکیل خانواده با آن تناسب دارد. با وجود نمایش قابل قبول تفتی در اجرای وقتشه، برای اجرای یک برنامه تخصصی موسیقایی گزینه‌های بهتری می‌توانست مدنظر تهیه‌کننده قرار بگیرد. با این اوصاف، لحن گرم و ادبیات عامه‌پسند و همین طور آشنایی و تسلط مناسب تفتی به موضوعات و ماجراهای روز و گذشته موسیقی کشورمان، تاکنون اجرای پذیرفتنی را به نمایش گذاشته است.
هر چند بسته به جنس و محتوای این برنامه از اجرای پیشین او، از نقایص و کاستی‌هایی هم برخوردار است. از هر عاملی که بگذریم، شکل ظاهری تفتی به خاطر حضور موازی او در اجرای کارهای نمایشی یا تصویری، تو ذوق می‌زند. سر تراشیده، با سبیل و کت و شلوار با یک برنامه شاد و جذاب موسیقایی همخوانی ندارد.
از طرفی، با وجود این که خونگرمی و مهمان‌نوازی از ویژگی‌های شخصیتی تفتی به حساب می‌آید، اما این همه تعریف و تمجید و به قول معروف نان به هم قرض‌دادن، مخاطب را از دنبال کردن پیوسته اجرای تفتی زده می‌کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‎های مجریان حرفه‌ای و بازیگرـ مجریان در همین نکته است که آنها به خاطر نداشتن اشتراکات حرفه‌ای با مهمانان‌شان و تسلط بر موضوع برنامه، بدون اغماض و ترس از برخوردن همکاران و هم‌صنفان خوب و بد فعالیت‌های مهمانان را در کنار هم بیان می‌کنند که این عامل باعث نزدیکی بیشتر و از خود دانستن برنامه از سوی بینندگان می‌شود.
مهمان از نوع درجه یک
مهمانان برنامه متناسب با موضوع هر هفته دعوت می‌شوند و بینندگان دلصدا از قسمت اول با حضور محمدرضا علیمردانی به تدریج با چهره‌های برجسته‌تر و تاثیرگذار در حوزه موسیقی از جمله رضا صادقی، کاوه آفاق و پیام صالحی روبه‌رو شدند. افرادی که برگی از تاریخ موسیقی ایرانی را طی سه دهه اخیر رقم زده‌اند و حرفی برای گفتن دارند. به همین دلیل برخلاف برنامه‌های مشابه مهمانان دلصدا کمتر جنبه تزئینی و صرفا مخاطب‌جذب‌کن دارند بلکه وابسته به موضوع مطرح در برنامه درخصوص تاریخ موسیقی یا اتفاقات روز بازار و مخاطبان این هنر پای‌شان به استودیوی دلصدا باز می‌شود.
هر چند در قسمت‌هایی از برنامه و با حضور برخی مهمانان مثل برنامه علیمردانی وجه سرگرم‎کنندگی و مفرح برنامه بر ابعاد جدی و دغدغه‌مند آن پیشی می‌گیرد، ولی این سمت‌و‌سو هم چندان از ماهیت هنر و ماجراهای مرتبط با عالم موسیقی دور نیست و به جذابیت بیشتر دلصدا و توجه دنبال‌کنندگان آن کمک می‎کند.
جهت دادن به صداها
تاکنون دلصدا برنامه‌ای برای شنیدن صدای اهالی موسیقی، دغدغه‌ها و ناگفته‌های این دنیای پرطرفدار و البته پرحاشیه معرفی شده. تفتی از اول برنامه و از دلصدا مستقیم و تلویحی به هدف برنامه که خوب کردن حالمان با گوش دادن به آواها و صداهای خوب است، تاکید می‎کند، چرا که موسیقی حال حاضر کشورمان با ظهور هر روزه گروها و «بند»های نو به نو سمت و سوی جدیدی می‌گیرد که کمتر میلی به اشعار با اصالت، ملودی‌های عمیق و ترانه‌های مفهومی و ماندگار دارد. در این فضای مخدوش و بدون متولی به خصوص در فضای مجازی، به میدان آمدن صداوسیما با برنامه‌ا‌ی هدفمند و با انگیزه برای خط دادن به ذائقه سرگردان عمومی بسیار مهم و حیاتی می‌نماید.
تولید چنین برنامه‌هایی از سوی رسانه ملی در درجه نخست نشان از تدبیر مدیران این رسانه اصلی در توجه به نیازها و دغدغه‌های مبتلابه هنرمندان موسیقی، شناساندن و تشویق اهالی با اصالت و کارهای فاخر موسیقی و کمک به ترویج تولید کار هنری و نیز توجه به علاقه‌های هنری مردم و جهت دادن به عادت شنیداری عمومی دارد.

چالش از نوع عجیب و پرسروصدا
غیر از بخش گفت‌وگومحور دلصدا، بخش دیگری از برنامه که بیشتر جنبه مفرح برای تماشاچیان و حضار در استودیو دارد، چالش برنامه است که در هر برنامه با شکل و شمایل متفاوتی اجرا می‌شود. برای یک مهمان بازی حدس زدن نام هنرمندان از روی تصاویر در نظر گرفته می‎شود، در یک برنامه هم تفتی با همراهی مهمان و با ابزارهای دم‌دستی کاری را زنده اجرا می‌کنند و در برنامه دیگری چالش راه رفتن و آواز خواندن روی لبه تیغ را! بخشی که چه در شکل معمولی و چه خطرناک آن خالی از وجه خلاقیت است و گاهی به جای انگیزش مخاطبان، اثر معکوس دارد. مثل همین مورد آخر، افتادن پیام صالحی که با وجود ختم به خیر شدن حس خوبی را به بیننده منتقل نکرد و نظرات منفی مخاطبان را در فضای مجازی در پی داشت.
در این بین، پخش اخبار آخرین فعالیت خوانندگان و هنرمندان دست‌اندرکار این عرصه، گفت و شنودهای اهالی هنر، حواشی داغ و ترین‌های هفته موسیقی بخش جالب دیگری از دلصداست که به عنوان میان برنامه‌ای بین بخش‌های اصلی تنفس خوبی برای بینندگان است.
پایان‌بخش دلصدا هم اغلب اجرایی جدید از خوانندگان مهمان برنامه است که شاید بیشتر از دیگر بخش‌ها برای بینندگان جالب توجه باشد.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها