گزارشی از ۱۰ سالگی موسسه رسانه‌ای اوج با نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این سال‌ها توسط این سازمان تولید شده است

سریال‌ها در تلویزیون «اوج‌»می‌گیرند

میثم محمدحسنی؛ تهیه‌کننده نماآهنگ «منو بشناس» از حواشی پدید آمده درباره این قطعه پاسخ می‌دهد

آثار بزرگ، حواشی بزرگ دارند

 میثم محمدحسنی برای علاقه‌مندان موسیقی به‌خصوص کسانی که کمی حرفه‌ای‌تر موسیقی را دنبال کرده‌اند، نام ناآشنایی نیست.
کد خبر: ۱۳۰۹۸۸۳
او را پیشتر با تأسیس مجموعه‌ای به‌نام دلصدا می‌شناسیم. مجموعه‌ای که درزمینه تولید قطعات موسیقی و نماآهنگ‌هایی با موضوعات خاص فعالیت می‌کند و فعالیت‌های این مجموعه در ابتدا زمینه‌ساز پدید آمدن گونه‌ای از موسیقی به‌نام «موسیقی ارزشی» در فضای کشور شد. حالا محمدحسنی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی‌اش قطعه «منو بشناس» را تهیه‌کرده که حواشی و سؤالات بسیاری را در پی داشته است. با او به گفت‌وگو نشستیم که به تمام سؤالات مخاطبان این قطعه درباره ساخت و توزیعش توضیحاتی را ارائه کند.
محمدحسنی چند سالی است که کمتر در زمینه موسیقی فعال است و بیشتر تمرکز او معطوف ساخت برنامه‌های تلویزیونی می‌شود.
او که تا چندی پیش مشغول سردبیری برنامه «اهالی شب» شبکه چهار سیما بود، این روزها در تدارک ساخت برنامه‌ای سحرگاهی برای این شبکه است.

ماجرای ساخت قطعه منو بشناس چه بود؟ ایده ساخت یک قطعه با ۴۰خواننده برای نخستین بار چگونه شکل گرفت؟
ایده ساخت منوبشناس از فرزاد فرزین شروع شد. فرزاد می‌گفت در دنیا یکی دو بار اتفاق افتاده که خوانندگان یک کشور در کنار هم قرارگرفته‌اند و برای صادر کردن پیامی جهانی در راستای وحدت و همدلی اقدام به ساخت و اجرای قطعه‌ای چندصدایی کرده‌اند. این اتفاق تا امروز هم در ایران صورت نگرفته بود. من دیدم این ایده بسیار خوبی است و تمایلم این بود که این پروژه در سالروز ۴۰سالگی انقلاب اسلامی رونمایی و منتشر شود اما متاسفانه چون هماهنگی خواننده‌ها سخت و زمانبر‌ شد، این پروژه به تاریخ مقرر نرسید ولی درنهایت خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق رقم خورد و چنین قطعه‌ای ساخته شد.

به‌عنوان یک تهیه‌کننده باسابقه درزمینه موسیقی، اساسا فکر می‌کنید قطعات چندصدایی چقدر با اقبال روبه‌رو می‌شوند؟ آیا بهتر نبود همین آهنگ را یک خواننده خوشنام و خوش‌صدا می‌خواند؟
من پیش‌ازاین تجربه دیگری نیز در این زمینه داشته‌ام و آن ساخت قطعه‌ای به‌نام «ایرانِ جان» بود که در آن چهار خواننده در کنار هم قرار گرفتند و قطعه‌ای را برای ایران خواندند. ازآنجاکه آن اثر به علت حضور آن چهارخواننده و رنگ‌بندی‌های مختلف صدا با استقبال زیادی روبه‌رو شد، فکر می‌کنم این قرار گرفتن چند خواننده در کنار هم برای مردم بسیار جذاب باشد. این اتفاق اغلب سبب می‌شود توجه جامعه به اثر موردنظر بیشتر شود تا ببینند این چند هنرمند در آن اثر هنری چه پیامی را می‌خواهند منتقل کنند و دلیل این کنار هم قرارگرفتن چه بوده است.

پیامی که قرار است با این قطعه و این ۴۰نفر به جامعه ایران و جهان صادر شود، چیست؟
پیام این کار از عنوان آن مشخص است. عنوان منوبشناس، خطاب به مردم دنیاست بنابراین شعر این قطعه با مردم دنیا صحبت می‌کند و بالطبع مردم ایران مخاطب این آهنگ نیستند. همان‌طور که در شعر کار نیز می‌خوانید، می‌خواستیم به جامعه جهانی بگوییم ما مردمی جنگ‌طلب نیستیم اما برای دفاع از خود می‌جنگیم و پشت‌هم هستیم. در همین‌جا یک نکته جالب به ذهنم رسید که بد نیست شما در جریان آن قرار بگیرید. احمد امیرخلیلی، شاعر قطعه منوبشناس پیش از سرایش شعر این آهنگ، سرود ملی بیش از ۲۴۰ کشور جهان را مطالعه کرد تا متوجه شود ملل مختلف چه پیامی را به جهان صادر می‌کنند. این اثر در حقیقت برآیند آن ۲۴۰سرود ملی است و ترکیبی از رجزخوانی و صلح‌طلبی محسوب می‌شود.

حواشی زیادی حول قطعه منوبشناس شکل گرفت که اولینش بحث کیفیت این قطعه است. نظر شما به‌عنوان تهیه‌کننده در این خصوص چیست؟
کارهای بزرگ حواشی بزرگ دارند. ما از بازخورد‌های مختلفی که گرفتیم، چه خود ما و چه خوانندگان و دست‌اندرکاران در سازمان اوج، بیش از ۹۰درصد اقبال و نظر مثبت داشتیم اما ۱۰درصدی هم نقدهای تندوتیزی داشتند. البته من ندیدم کسی به کیفیت کار نقدی داشته باشد، بیشتر بحث این بوده که چرا این‌قدر در این پروژه هزینه شده اما جالب است که حتی یک نفر از این دوستان هم نمی‌داند میزان بودجه و هزینه این پروژه چقدر بوده است. این قضاوت‌ها صرفا براساس تصاویر نماآهنگ منو بشناس صورت گرفته و این اتفاقا برای ما بسیار خوشایند است کاری که بسیار ارزان تولیدشده به لحاظ کیفی آن‌قدر درخشان بوده که تولید آن برای مخاطب هزینه‌بر تلقی می‌شود. این پروژه اتفاقا جزو کم‌هزینه‌ترین پروژه‌های موسیقایی کشور است. نکته دیگر هم این‌که شما هیچ پروژه‌ای را در دنیا پیدا نمی‌کنید که همه از آن تعریف کنند، بالاخره سلایق آدم‌ها متفاوت است و شاید برخی مخاطبان کار شمارا دوست نداشته باشند، حالا به هر نیتی!

اتفاقا سؤال بعدی من همین موضوع هزینه‌هاست که فکر می‌کنم جدی‌ترین حاشیه ایجادشده حول این پروژه بود. آیا درست است که برخی خواننده‌ها نظیر کاوه آفاق هیچ هزینه‌ای برای شرکت در این پروژه دریافت نکرده‌اند؟
بله اتفاقا پیرو سؤال قبلی این نکته هم جالب است که بگویم. یک سری از دوستان به‌صورت افتخاری در این پروژه حضور یافتند مثل کاوه آفاق یا حمیدهیراد. یک سری هم مبالغی را دریافت کردند و البته این مبالغی که به این دوستان پرداخت شد، بسیار ناچیز بود و چون کار درباره ایران و همدلی بود، بیشتر هنرمندان انگار به‌صورت افتخاری در پروژه شرکت کردند،زیرا مبالغ دریافتی این عزیزان بسیار ناچیز بوده است.

ماجرای ساخت برنامه منو بشناس چه بود؟
ماجرا ازاین‌قرار است که شرکت همراه اول، نماآهنگ منو بشناس را دیده و بسیار پسندیده بود و می‌خواست در حوزه تبلیغات این پروژه مشارکت کند. قرار بود برنامه‌ای با این عنوان ساخته و نماآهنگ در آن رونمایی شود اما کار را به گروهی از عوامل خودشان سپردند و متاسفانه درنهایت آن چیزی که قرار بود باشد از آب درنیامد و همراه اول در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد. این شرکت قرار بود برای نماآهنگ منوبشناس تعداد زیادی بیلبورد تبلیغاتی تولید کند اما درنهایت ما فقط دو سه بیلبورد برای نماآهنگ دیدیم و بقیه بیلبوردها برای برنامه منوبشناس بود. می‌شود گفت از این نوع رونمایی و تبلیغات در این پروژه ضربه بزرگی خوردیم.

پروژه بعدی میثم حسنی در حیطه موسیقی چیست؟
ما که در این وادی چیزی به‌حساب نمی‌آییم اما از آنجا که این پروژه بسیار سخت و نفسگیر بود، ان‌شاءا... بعد از یک استراحت و تجدید قوا ایده‌ای در ذهنم دارم که از طریق خود شما با مخاطبان محترم جام‌جم مطرح خواهم کرد.
 
 منبع: پیمان طالبی - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها