تاثیر تصمیم جدید آمریکا بر سرانجام لوایح جنجالی

تصویب اف.ای.تی.اف سخت‌تر شد

اقدام کاخ سفید در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، واکنش‌های فراوانی در روزهای گذشته همراه داشته است و دستگاه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، نظامی، قضایی و... متناسب با حوزه مسؤولیتی خود پاسخ‌هایی به این تصمیم آمریکا داشته و اقداماتی را نیز در دستور کار دارند؛ شورای عالی امنیت ملی کشورمان متقابلا نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را تروریست توصیف کرده و ستاد کل نیروهای مسلح نیز تاکید کرده اگر نیروهای آمریکایی دست از پا خطا کنند گرفتار خواهند شد. نمایندگان مجلس نیز طرح دوفوریتی را در این زمینه در دستور کار دارند و سایر نهادها نیز واکنش‌های مقتضی را داشته‌اند. در این میان با توجه به بررسی لوایح اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اقدام آمریکا دیگر جایی برای تصویب این لوایح وجود ندارد. تحلیلگران معتقدند در صورت عضویت ایران در اف.ای.تی.اف، آمریکا می‌تواند درخواست کند تراکنش‌های مالی سپاه پاسداران در ایران به گروه ویژه اقدام مالی ارائه شود و در صورت انجام چنین اقدامی، سایر نهادهایی هم که در داخل کشورمان با سپاه همکاری دارند تحت فشارهای آمریکا قرار می‌گیرند. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند لوایح اف.ای.تی.اف و اقدام اخیر آمریکا، دو مقوله مستقل است و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید فارغ از تصمیم کاخ سفید در تروریست خواندن سپاه، بررسی این لوایح را ادامه دهد. اما هرچه هست این مساله قطعی است که اقدام اخیر آمریکا باعث ثابت‌قدم‌تر شدن مخالفان اف.ای.تی.اف چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه در خارج از این نهاد شده است. جام‌جم در گفت‌وگو با ده نماینده مجلس و کارشناس مسائل سیاسی و حقوقی به بررسی تبعات پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف پس از اقدام اخیر آمریکا پرداخته و از آنها پرسیده است مجمع تشخیص مصلحت نظام باید چه رویکردی در این زمینه اتخاذ کند:
کد خبر: ۱۲۰۰۳۸۹

موافقان هم مخالف شدند
غلامرضا مصباحی‌مقدم
عضو مجمع تشخیص مصلحت
قبل از این‌که آمریکا بخواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند ما دست آمریکا را نسبت به اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش خواندیم و فهمیدیم که دشمن بنا دارد از شرایط تحریم سوءاستفاده کند. اقدام جدید ایالات متحده را باید در راستای تشدید تحریم‌ها ارزیابی کرد. آمریکایی‌ها بنای بر فضاسازی و ایجاد فضای روانی دارند اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است مقابله به مثل علیه این اقدام است و بنا است که این مقابله به مثل با شدت و حدت استمرار پیدا کند. تصور می‌کنم آمریکایی‌ها کاری کردند که اگر در میان برخی از همکاران ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام کسانی نسبت به پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف نظر موافق داشتند در شرایط جدید ترجیح می‌دهند مخالفت خود را ابراز کنند.

در صورت پذیرش لوایح، سپاه در داخل کشور تحریم می‌شود
ابوالفضل ابوترابی/ نماینده نجف‌آباد
با توجه به اقدام اخیر آمریکا قطعا انتظار مردم این است که مجمع تشخیص مصلحت لوایح پالرمو و سی.اف.تی را رد کند، چرا که باید عمل متقابل شایسته‌ای در مورد اقدام آمریکا انجام دهیم.
در ضمن لوایح مربوط دارای مشکلات بسیاری است، چرا که طبق ماده 19 کنوانسیون وین 1969 اگر شرایط تعیین شده از سوی ایران یا همان حق تحفظ خلاف ذات قطعنامه باشد با اعتراض سایر کشورها این شرط‌ها باطل و حتی در صورت ماندن ایران در آن قراردادها نیز هرگونه شرط تعیین شده از سوی ایران در پالرمو و سی.اف.تی باطل می‌شود.
همچنین براساس ماده 2 پالرمو، در صورتی که از سازمان‌های فرامنطقه‌ای و فراملی مانند حزب‌ا... و... اخیرا هم سپاه که تروریستی اعلام شده حمایت کنیم مشمول تحریم قرار می‌گیریم، به این ترتیب با پیوستن به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف حتی سپاه در داخل کشورمان نیز باید مورد تحریم ظالمانه قرار گیرد که چنین اتفاقی نهایت خفت و خواری است.
همچنین طبق این لوایح باید گزارش مالی ارائه دهیم، برای این کار باید نرم‌افزار آمریکایی در نظام بانکی ما مستقر شود و‌ این گزارش‌های نظام مالی ما را به صورت کامل به مرکز اف.ای.تی.اف که در پاریس قرار دارد، ارسال کند. نکته حائز اهمیت این است که حاکمیت اف.ای.تی.اف به عهده 36 کشور است که عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز جزو آن هستند و تمام سیستم مالی ایران برای آنها گزارش خواهد شد.

لزوم بازنگری اساسی در بررسی لوایح
محمدرضا پورابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
گرچه در ظاهر لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف در جهت شفاف‌سازی مالی است، اما قطعا آنها این موضوع را ابزار سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی قرار داده‌اند. در ظاهر ماجرا موضوع شفافیت و نحوه تعاملات پولی و مالی است اما در باطن ماجرا علیه ایران است. قطعا اقدامات آنها در سی.اف.تی و پالرمو مسیر سیاسی دارد بنابراین باید با توجه به شرایط جدید و نحوه برخورد آمریکا با سپاه در مورد این لوایح بازنگری اساسی شده و در مجمع در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

همه اقدامات آمریکا برای هوشمندسازی تحریم‌هاست

محمد دهقان
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس
برای درک درست موضوعات جهانی باید اهداف سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی را شناسایی کنیم تا به تشخیص درست برسیم. همچنین موقعیت کشورمان در وضعیت فعلی جهان و توطئه‌هایی را که علیه ما طراحی می‌شود ارزیابی کنیم. اف.ای.تی.اف از ظاهر و باطنی برخوردار است. باطن آن چیزی جز اجرای منویات نظام سلطه به‌ویژه آمریکا نیست. رئیس اف.ای.تی.اف هم دستیار معاون وزیر خزانه‌داری آمریکاست. برنامه‌های این سازمان هم جمع‌آوری اطلاعات و اخبار مربوط به برخی از کشورها و ارائه آن به آمریکاست تا زمینه هوشمندسازی تحریم‌ها از سوی ایالات متحده علیه این کشورها فراهم شود. اساسا طرح سوال درباره اجرا کردن یا نکردن الزامات اف.ای.تی.اف اشتباه است. متاسفانه دولت حداقل در سه سال گذشته این الزامات را اجرا کرده است. 75 نفر از نمایندگان مجلس در اواخر سال گذشته در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت استدلال کردند که دولت از 41 الزام اف.ای.تی.اف، 39 الزام را اجرایی کرده است.

به همین خاطر می‌توان دریافت که یکی از دلایل موثر شدن تحریم‌ها در داخل کشور، هوشمندسازی تحریم‌ها، بستن راه‌های مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و به هم ریختن اقتصاد کشور، اجرای الزامات اف.ای.تی.اف در سه سال گذشته از سوی دولت بوده است. بنابر این اگر قرار باشد دو بند باقیمانده اف.ای.تی.اف هم تصویب شود گرفتاری‌های گذشته تشدید خواهد شد و از این رو نباید بیش از این به خواسته‌های این جریان آمریکایی و نهادی که در راستای اهداف ایالات متحده عمل می‌کند گردن نهیم. اساسا مساله تروریست خواندن سپاه و هوشمندسازی تحریم از یک جنس است و از یک اراده نشات می‌گیرد تا نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار فروپاشی کند.

مجمع تشخیص به نفع مردم تصمیم می‌گیرد
رمضانعلی سبحانی‌فر / نماینده سبزوار
آنچه مسلم است حرکت آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی جدید نیست و از این دست کارها در طول انقلاب زیاد انجام داده است. طبعا هر اقدامی که از سوی آمریکا علیه ایران صورت بگیرد مردم را در حرکت به سمت توسعه و پیشرفت متحدتر و مصمم‌تر می‌کند و بنابراین
جای نگرانی نیست اما در مورد بحث اف.ای.تی.اف باید گفت که موضوع تحریم سپاه و اف.ای.تی.اف دو بحث جداگانه است و سیاستگذاران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی مشغول بحث و بررسی پیرامون این موضوع هستند. طبعا هر تصمیمی که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود به نفع جامعه ما خواهد بود و نباید این دو مساله را به هم گره زد. چون موضوع اف.ای.تی.اف بحث ارتباط و همکاری اقتصادی ایران با سایر کشورهاست نه آمریکا.

تروریست اعلام کردن سپاه ارتباطی به سی.اف.تی ندارد
حسین میرمحمدصادقی/ معاون قوانین مجلس
اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاثیری بر پیوستن ایران به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف نخواهد داشت و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید براساس مصالح و منافع ملی در مورد این لوایح تصمیم‌گیری کند و نه تصمیم آمریکا.
در ضمن براساس لایحه سی.اف.تی تشخیص تروریستی بودن یک سازمان و نهاد بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و طبیعی است که در صورت پذیرش حق تحفظ از سوی ایران، کشورمان در پذیرش یا عدم پذیرش تروریستی بودن سازمان‌ها یا نهادها الزامی برای قبول نظر دیگر کشورها ندارد.

نکته دیگر این است که تصور می‌کنم هدف اقدام اخیر آمریکا در مورد سپاه ایجاد جو روانی در داخل کشور بوده و تاثیر دیگری ندارد، بنابراین نباید فریب بازی آمریکا را خورد و به این اقدام بیش از حد بپردازیم، چرا که در این صورت آنها به اهداف خود دست می‌یابند. باید با بی‌تفاوتی به این اقدام ناشایست آمریکا نگاه کنیم؛ چرا که واکنش بیش از اندازه همان چیزی است که آمریکا در پی آن است.
بسته شدن را دور زدن تحریم
حسن قدیری‌ابیانه
کارشناس سیاسی
در صورت تصویب لوایح اف.ای.تی.اف بهترین حالت آن است که ما را از فهرست خاکستری خارج و وارد فهرست سفید کنند و گروه اقدام مالی اعلام کند که معامله با ایران بلامانع است. در چنین شرایطی باید پرسید آیا با وجود مخالفت آمریکا بانک‌های جهانی و کشورهای اروپایی با ما وارد معامله خواهند شد؟ این تجربه را در مورد برجام داشتیم که دولت‌های اروپایی درباره معامله بانک‌هایشان با ایران ابراز تمایل کردند اما این اتفاق نیفتاد چون حجم روابط تجاری این بانک‌ها با آمریکا چند برابر بیشتر از ایران است. گذشته از این تضمینی نیز وجود ندارد که گروه اقدام مالی، ایران را از لیست سیاه خارج کند چون آنها همواره در پی طرح خواسته‌های بیشتر و بستن راه‌های دور زدن تحریم از سوی ایران هستند.

لوایح، دستاوردی برای ایران ندارد
سعدا... زارعی
کارشناس سیاسی

لوایح اف.ای.تی.اف ادامه اقداماتی است که از قبل آمریکا و اروپا برای تسلط بر ایران و مهار جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کردند. ماهیت اف.ای.تی.اف این است که باید اطلاعات به صورت کامل در اختیار آنها گذاشته شود و در مورد میزان درآمد، موارد هزینه و چگونگی آن گزارش کامل ارائه شود.اما در مقابل دستاورد قطعی نداریم، تنها دستاورد احتمالی این است که از قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه اف.ای.تی.اف اجتناب می‌شود. حتی در این صورت آیا کشوری مانند آمریکا با ایران روابط اقتصادی خواهد داشت یا اجازه می‌دهد کشورهای دیگر اروپایی با ایران روابط عادی اقتصادی داشته باشند؟ جواب منفی است، بنابراین در عمل آنچه از آن به عنوان دستاورد یاد می‌کنیم چیزی جز توقع ما از حضور در چنین معاهداتی نیست.

اقدام آمریکا ارتباطی به لوایح ندارد
جلیل رحیمی
نماینده تربت‌جام

اقدام آمریکا در مورد سپاه ارتباطی با پیوستن یا نپیوستن ایران به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف ندارد، چرا که قراردادهای مربوط به اف.ای.تی.اف، همکاری بین المللی با سایر کشورها پیرامون مبادلات بانکی و مقابله با تروریسم است و ارتباطی به تصمیمات آمریکا ندارد.طبق اف.ای.تی.اف سازمان و نهادهایی که سازمان ملل آن را تروریستی می‌داند در فهرست قرار می‌گیرند، بنابراین اقدام آمریکا علیه سپاه یکجانبه و تنها مربوط به دولت آمریکاست و نمی‌تواند برای سازمان ملل و نهادهای دیگر تعیین تکلیف کند.در ضمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیستم بانکی کشورمان برای تعاملات بیشتر با دنیا باید یک سری قراردادها را مورد پذیرش قرار دهد و چاره‌ای جز این نیست.
تفسیر غرب از تروریسم
عباس گودرزی / نماینده بروجرد
قبل از این‌که آمریکا بخواهد این اقدام خصمانه را انجام دهد از همان ابتدا با پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف مخالف بودم، چون اساسا تفسیر ما از تروریسم با غربی‌ها متفاوت است. آمریکا یکی از عناصر اصلی اف.ای.تی.اف محسوب می‌شود و ستون فقرات این نهاد را آمریکا و کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. روشن است که آنها در پی آنند تعریف حقوقی خود از تروریسم را تحمیل کنند و دست و پای ما را ببندند و جنگی تمام‌عیار اقتصادی را با تحریم‌های ظالمانه علیه ما به راه بیندازند و مانع از دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران شوند. اگر تا پیش از این نسبت به مکنونات قلبی سیاستگذاران آمریکا از جمله دونالد ترامپ ابهامی وجود داشت، اقدام اخیر، همه تردیدها را از بین برد. آمریکایی‌ها در پی آن هستند که با پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم زمینه خودتحریمی برای کشورمان فراهم و فضای لازم را برای ارجاع پرونده جدید علیه ایران به شورای امنیت و تشدید تحریم‌ها فراهم کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها