روز گذشته یک بار دیگر موافقان و مخالفان مادورو به خیابان آمدند

تداوم تنش‌ها در ونزوئلا

دیروز شنبه، یک‌بار دیگر موافقان و مخالفان دولت نیکلاس مادورو به خیابان‌ها آمدند تا تظاهرات جدیدی را در ونزوئلا برگزار کنند. این درحالی است که آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا برقرار کرده و تنش‌ها بین روسیه و آمریکا نیز بر سر ونزوئلا بالا گرفته است.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۳۹

روز جمعه خوآن گوایدو، رهبر مخالفان که از حمایت آمریکا برخوردار است و در ماه ژانویه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند از هوادارانش خواست تا در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و دیگر مناطق مختلف این کشور تجمع کنند. در مقابل دولت نیکلاس مادورو نیز که گوایدو را متهم به تلاش برای براندازی می‌کند از هواداران خود خواست در کاراکاس تجمع کنند. به گزارش مهر، ونزوئلا نزدیک به سه ماه است که با بحران مواجه شده و در ادامه این بحران بود که ماه گذشته این کشور قطعی سراسری برق را تجربه کرد. در همین رابطه در روزهای گذشته نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید، جنگی که کشورش در معرض آن قرار دارد با مشارکت مخالفان و به رهبری آمریکا انجام می‌شود. مادورو گفت، مخالفان قصد کشتن وی و دیگر ارکان نظام این کشور را دارند.
روز گذشته آمریکا اعلام کرد با هدف تشدید فشارها علیه دولت نیکلاس مادورو تحریم‌های نفتی جدیدی را علیه بخش نفتی این کشور اعمال کرده است. در همین حال مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی اعلام کرد: «مادورو باید برود و نفت ونزوئلا متعلق به مردم این کشور است. دولت واشنگتن همچنان به اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی با هدف یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دموکراسی در ونزوئلا ادامه خواهد داد.» وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که این وزارتخانه 34 کشتی شرکت دولتی نفتی ونزوئلا را در راستای تحریم‌های جدید هدف قرار داده است. آمریکا در تحریم‌های جدید تانکرهایی را که نفت را از ونزوئلا به کوبا انتقال می‌دهند، هدف قرار داد. پنس قرار است ظرف روزهای آینده در شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع ونزوئدلا سخنرانی کند. در همین رابطه یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا اعلام کرد، گزینه نظامی علیه دولت ونزوئلا به جدیت در حال بررسی توسط دولت واشنگتن است.
در این میان، تنش میان واشنگتن و مسکو نیز بعد از درخواست وزیر خارجه آمریکا از روسیه مبنی بر خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از ونزوئلا وارد فاز جدیدی شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو در گفت‌وگو با برنامه فاکس اند فرندز شبکه فاکس نیوز خاطر نشان کرد، هیچ نشانی از خروج پرسنل نظامی روسیه از ونزوئلا مشاهده نمی‌شود. وی افزود: «حضور نظامی روسیه در ونزوئلا ممکن است باعث وخامت اوضاع شود.» پمپئو در حالی از روسیه می‌خواهد به حضور نظامی خود در ونزوئلا پایان دهد که مقامات کرملین بارها تهدیدها از سوی کاخ سفید علیه مسکو را در این رابطه محکوم کرده‌اند. مسکو حضور نظامی خود در ونزوئلا را بخشی از همکاری‌های نظامی عادی دوجانبه با کاراکاس توصیف کرده و هرگونه اقدام برای تحریک اقدام نظامی در ونزوئلا را رد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها