شیوه خوابیدنتان را آگاهانه انتخاب کنید

چگونه بخوابیم تا سالم باشیم؟

برق اتاق را که خاموش می‌کنید و در رختخواب دراز می‌کشید، به پشت، به پهلو یا به شکم می‌خوابید؟ وضعیت خوابیدن شما با احتمال بروز کمردرد، خرخر و حتی مرتب بیدارشدن در طول شب در ارتباط است و حتی گاهی نشان‌دهنده شخصیت نهفته شماست. هرکدام از ما آدم‌ها به شکلی از خوابیدن عادت کرده‌ایم و وقتی در آن حالت قرار می‌گیریم، راحت‌تر به خواب می‌رویم. اما همین مدل‌های مختلفی که برای خوابیدن انتخاب می‌کنیم، بعضی برای سلامتی ما مفیدند و بعضی دیگر مضر هستند. با هم مروری بر معایب و محاسن خوابیدن در وضعیت‌های مختلف خواهیم داشت .
کد خبر: ۱۱۹۷۰۸۷

خوابیدن به شکم: اگر عادت دارید که هنگام خواب روی شکم یا به اصطلاح دمر بخوابید، بیقرار و ناآرام هستید و به این روش می‌خواهید کمی به آرامش برسید. این مدل خوابیدن در ماهیچه‌های گردن و کمر شما کشیدگی ایجاد می‌کند. اگر همچنان اصرار دارید که به این شکل بخوابید، از یک بالش نرم برای زیر سرتان استفاده کنید تا گردن در وضعیت راحت قرار گیرد. به گزارش webmd، حدود 7 درصد مردم دنیا به این شکل می‌خوابند. افراد در این حالت، به شکم خوابیده، بازوها را دور بالش حلقه می‌کنند و سر را به یک طرف می‌چرخانند. محققان معتقدند که اگر این روش مورد علاقه شما موقع خواب است، فردی هستید که بیشتر از افکارتان صحبت می‌کنید و شخص اجتماعی و برون‌گرا هستید و خیلی انتقادپذیر نیستید.
به پشت خوابیدن: این شیوه خوابیدن در بیشتر افراد باعث ایجاد کمردرد می‌شود. اما اگر مرتب این حرکت را انجام می‌دهید، قضیه حادتر است. اگر با این مدل خوابیدن، خرخر می‌کنید یا آپنه خواب دارید، ممکن است مشکل شما را شدیدتر کند. حدود 8 درصد از مردم دنیا به این شکل می‌خوابند. در این حالت، در حالی که به پشت خوابیده‌اید، دست‌هایتان را در کنار بدن و رو به پایین قرار می‌دهید. به گفته محققان، چنین افرادی، اغلب ساکت هستند و حرف‌هایشان را در خودشان نگه می‌دارند و از خود و دیگران توقع زیادی دارند. اما حدود 5 درصد افراد هستند که به پشت می‌خوابند، اما دست‌هایشان را در بالای سر باز می‌کنند. اینها شنونده‌های خوبی هستند و نمی‌خواهند در مرکز تمرکز افراد باشند.
به پهلو خوابیدن: به پهلو خوابیدن شیوه‌های مختلفی دارد؛ اما در بیشتر موارد، افراد در حالتی موسوم به حالت جنینی قرار می‌گیرند، به‌طوری که زانوهای خود را خم و آن را کمی به قفسه سینه نزدیک می‌کنند. حدود 40 درصد افراد حالت جنین را برای خوابیدن انتخاب می‌کنند که جزو پرطرفدارترین روش‌های خوابیدن است و بین زنان طرفداران بیشتری دارد؛ به طوری که زنان دو برابر مردان به این شیوه می‌خوابند. افرادی که روش جنینی را انتخاب می‌کنند، اغلب افرادی گرم، دوست‌داشتنی و حساس هستند اما به نوعی، یک سپر محافظتی به دور خود می‌کشند.
در روش دیگر، افراد در حالتی به پهلو می‌خوابند که کاملا بدنشان صاف و دست‌ها به صورت کشیده در کنار بدن قرار می‌گیرد. حدود 15 درصد افراد به این شکل می‌خوابند. اینها افرادی اجتماعی و با اعتماد به نفس بالا بوده و کارهایشان را آسان می‌گیرند.
در حالت دیگری از به پهلو خوابیدن، فرد در‌حالی که به پهلو خوابیده، با پاهای کشیده، دست‌هایش را کشیده و رو به جلوی بدن قرار می‌دهد. حدود 13 درصد افراد به این شکل می‌خوابند. محققان معتقدند چنین افرادی، روشنفکر هستند اما معمولا مشکوک بوده و نسبت به تصمیمی که می‌گیرند، مصمم‌اند.
اگر خرخر می‌کنید
محققان بر این باورند بهترین روش برای خوابیدن در افرادی که شب‌ها خروپف می‌کنند، خوابیدن به پهلوست. اگر شما جزو افرادی هستید که خوابیدن به پشت را دوست دارید، قرار دادن چند بالش زیر سر و بالا آمدن سر می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. اما اگر خروپف‌های شبانه، باعث قطع تنفس و بی‌خوابی‌های شبانه و خستگی‌های روزانه می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. خرخرهایی که صدای بلندی دارند ممکن است علائمی از وقفه‌های تنفس باشند که در آن، تنفس فرد برای چند‌ثانیه قطع و دوباره برقرار می‌شود. این حالت ممکن است به سکته، فشار خون بالا و بیماری قلبی منجر شود.
اگر کمردرد دارید
به‌طور کلی، به پهلو خوابیدن راه‌حل بسیاری از مشکلات است.
اگر از کمردرد رنج می‌برید، به پهلو خوابیدن را حتما امتحان کنید. در این حالت برای کم‌کردن فشار از ناحیه استخوان ران و کمر، بالشی را بین پاهایتان قرار دهید. اما اگر به پشت خوابیدن را ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک بالش را زیر زانوها بگذارید تا انحنای طبیعی کمر در این حالت از بین نرود و دچار کمردرد نشوید.
اگر باردار هستید
اگر باردار هستید، به پهلو خوابیدن هم می‌تواند برای شما سالم‌تر باشد و هم جنین را در وضعیت مناسب‌تری قرار دهد. البته در این حالت، خوابیدن به پهلوی چپ مناسب‌تر است، زیرا جریان خون و مواد مغذی بیشتری را به جنین می‌رساند.
اگر در این دوران از کمردرد رنج می‌برید، بالشی را زیر شکمتان قرار دهید تا وزنتان را کنترل کند. این کار کمک می‌کند تا زانوها را خم کنید و بالشی را بین پاها بگذارید.

ندا اظهری
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها