آتش‌سوزی مرگبار در مرکز ترک اعتیاد در بندرعباس در حالی از سوی آتش‌نشانی خودکشی دسته‌جمعی اعلام شده که مسؤولان بهزیستی با رد آن علیه آتش‌نشانی اعلام جرم کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۶۱۵۳

به گزارش جام‌جم، شامگاه سه‌شنبه خبری در‌خصوص آتش‌سوزی در یک مرکز ترک اعتیاد در بندرعباس منتشر شد‌. در این حادثه که یکشنبه رخ داده بود، یک نفر جان باخت و 11 نفر دیگر مصدوم شدند. پس از اطفای حریق مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس به خبرنگاران گفت: ظاهرا بیماران بستری به شرایط نامناسب و رفتارهای بد متولیان این مرکز اعتراض‌هایی داشته‌اند.
آتشپاد فرجام دانش ادامه داد: این افراد در اعتراض به این شرایط درهای محل اسکان را از داخل قفل و تهدید به آتش زدن محل کرده‌اند و پس از یک ساعت و نیم نیز تهدید خود را عملی کرده و مرکز را به آتش کشیدند.
وی با انتقاد از نبود هیچ‌گونه تجهیزات ایمنی در این مرکز، افزود: ماموران آتش‌نشانی پس از گزارش این حادثه، فوری در محل حاضر و موفق به نجات جان افراد گرفتار در آتش شدند. مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس گفت: در این حادثه 11 نفر مصدوم شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.
آتش‌نشانی کوتاهی کرد
ساعتی بعد مسؤولان بهزیستی استان هرمزگان و کشور به این خبر واکنش نشان دادند. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با رد ادعای خودکشی دسته‌جمعی گفت: آن‌طور که شواهد می‌گوید دو نفر از معتادان این مرکز که علائم بیماری روانی داشته و حتی یکی از آنها طبق مستندات، سابقه جرم شدیدی هم داشته اقدام به آتش‌سوزی می‌کنند؛ به گونه‌ای که سایر بیماران را به گوشه‌ای از اتاق برده و آنها را تهدید می‌کنند که ساکت بمانند و اقدامی نکنند. سپس تخت‌ها را به پشت در برده و مانع ورود مأموران به اتاق می‌شوند و پس از آن پتوها را به آتش می‌کشند.
فرید براتی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: گویا این افراد تهدیدهای خود را از ساعتی پیش از حادثه آغاز کرده بودند و به همین دلیل امدادگران اورژانس و آتش‌نشانی در محل حادثه مستقر بوده‌اند، اما آتش‌نشانی در این زمینه کوتاهی کرده؛ چراکه وسایل لازم و تجهیزات مناسب را همراه نداشته تا به موقع اقدام کند و حتی یک پتک هم نداشته که در سالن را بشکند یا لوله‌ها را ببرد.
وی افزود: در هر صورت مردم شاهد ماجرا بوده‌اند که آتش‌نشانی نتوانسته اقدام مناسب را انجام دهد و سرانجام هم مددجویان از درون سالن، دیوار را کنده و بیرون می‌آیند. در این حادثه یک نفر به دلیل مشکلات ریوی در حین فرستادن به اورژانس فوت می‌کند و 9 نفر مابقی مشکلی نداشته، ترخیص شده و در کمپ دیگری پذیرش شده‌اند. دو نفری هم که حادثه را ایجاد کرده‌اند نیز تحویل قاضی شده و در بازداشت به سر می‌برند.
براتی گفت: نامه‌ای مبنی بر اعلام جرم علیه آتش‌نشانی تنظیم شده، در این رابطه با دادستانی استان هماهنگی‌های لازم را کرده‌ایم، پیگیری حقوقی می‌کنیم و جوانب قضایی را در مورد کوتاهی آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها