بازیکنان بازی‌های آنلاین با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

دردسرهای بازی روی خط

احتمالا بارها پیش آمده دوست یا آشنایی به شما گفته کم‌پیدایی، ولی هرقدر ذهنت را زیر و رو می‌کنی متوجه نمی‌شوی کجا باید باشی که کم‌پیدا نباشی، یعنی زندگی مثل سابق برایت در جریان است و ظهور و بروزت در محافل و مجامع را داری، ولی از پرسش آن دوست جا می‌خوری، در حالی که وقتی از او می‌پرسی چطور، می‌گوید در فلان گروه یا فلان شبکه اجتماعی فعالیت نداری؛ این به معنای کم‌پیدا بودن و نبودن است. آنلاین نبودن برای بسیاری معنایی جز نبودن ندارد، یعنی در روزگار کنونی اگر آنلاین نباشی مساوی می‌شود با نبودن! این آنلاین بودن مخصوص فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه بازی‌ها اعم از کنسولی، موبایلی و رایانه‌ای هم در این دسته قرار می‌گیرند و آنهایی که اهل بازی کردن و سرگرم شدن با بازی‌های کامپیوتری هستند نیز به دو گروه آنلاین و غیر آن تقسیم می‌شوند. بازی‌هایی که ماهیت آنها آنلاین است و نمی‌شود به صورت آفلاین بازی کرد. حالا تمام اینها به این خاطر بود که گزارشی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شده که در آن به مشکلات بازیکنان آنلاین پرداخته که در آن پنج عامل برجسته‌تر از باقی بوده است؛ مشکلاتی که افراد، هم هزینه کرده و هم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. به عبارتی در این گزارش به چند دردسر آنلاین بودن و برخط بازی کردن پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۸۴

تا پایان سال 96 در ایران 42 درصد از بازیکنان پلتفرم رایانه شخصی و 41 درصد از بازیکنان پلتفرم کنسول به شکل آنلاین بازی می‌کردند.
5 مشکل اصلی
عدد و رقم‌ها نشان‌دهنده این است که مخاطبان این شیوه بازی‌ها در حال گسترش و افزایش است و زیرساخت‌های اجرای این مدل بازی‌ها یکی از اصلی‌ترین نیازهای این حوزه به‌شمار می‌رود. در این پیمایش که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به آن دست زده اطلاعات ارائه شده از جانب 790 بازیکن بررسی شده که مشکل اصلی آنها در پنج دسته قابل مشاهده است.
1- بالا بودن پینگ
2- عدم اتصال به سرور
3- محدودیت شبکه‌سازی در سرور
4- نوسان داشتن پینگ
5- قطع اتصال اینترنت
طبق آماری که در گزارش بنیاد آمده، در زمینه بالابودن پینگ، میانگین پینگ اعلام‌شده با آی‌پی 8.8.8.8 عدد 159 میلی‌ثانیه و میانگین پینگ اعلام‌شده با آی‌پی 127.127.218.217 عدد 134 میلی‌ثانیه بوده است. این در حالی است که برای یک تجربه قابل‌قبول بازی آنلاین به پینگ زیر 100 میلی‌ثانیه نیاز است. این نشان می‌دهد هنوز فاصله زیادی با آنچه مطلوب بازیکنان آنلاین است وجود دارد ولی خب کمبودهای زیرساختی در بسیاری از بخش‌ها مانع جدی برای کیفیت مطلوب است.
یکی دیگر از مشکلاتی که بازیکنان بازی‌های آنلاین با آن روبه‌رو هستند متصل نشدن به سرور است که یکی از دلایل آن می‌تواند تحریم‌های اینترنتی و مشکلات ما در دسترسی باشد که اتصال را مختل می‌کند.
در میان بازی‌های مختلف پنج عنوان که بیشتر از باقی این مشکل را گزارش کرده‌اند به ترتیب بازی‌های PES، PUBG، بتلفیلد، فورتنایت و کال آو دیوتی هستند.
قطع و وصل می‌شه
یکی از محدودیت‌ها و مشکلاتی که بازیکنان آنلاین با آن دست به گریبان هستند محدودیت در شبکه‌سازی در سرور است. به این معنا که کاربر در ورود به داخل شبکه مشکلی ندارد، ولی نمی‌تواند به فرد یا محیط بازی متصل شود. در این مشکل بازیکن یا به بخش‌هایی از بازی دسترسی ندارد یا این‌که قادر به ارتباط گرفتن با سایرین نیست و نمی‌تواند از فضای آنلاین بهره ببرد.
قطعی اینترنت یکی از مشکلات اساسی بازیکنان و کاربران بود. یعنی در صورتی که کاربر به سرور وصل شود و در فرآیند شبکه‌سازی نیز با مشکل عدیده‌ای مواجه نشود، ولی به خاطر قطع شدن اینترنت، از محیط بازی بیرون می‌آید و این کیفیت بازی را کاهش می‌دهد.
این گزارش در حالی منتشر شده که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آن را از طریق پایگاه خود تهیه کرده و مشکلات را ردیف کرده تا بتواند آنها را برطرف کند.

پینگ چیست؟
پینگ دستوری است که از آن برای سنجش فاصله زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه استفاده می‌شود. دستور ping در تمام سیستم‌های عامل‌ قابل استفاده است. بسیاری از بازی‌های آنلاین، از پینگ برای سنجش فاصله زمانی به صورت تصویری بهره می‌برند.
پینگ در واقع تاخیری زمانی است که ما هنگام انجام تمام امور برخط (Online) خود انجام می‌دهیم، مانند؛ کلیک یک لینک، ارسال یک پیام در شبکه‌های اجتماعی، ارسال یک ایمیل، انجام بازی، آپلود یک فایل، استریم کردن یک ویدئو و... . اگر شما در سایتی بر یک لینک کلیک کردید و مدت زمان زیادی برای بارگذاری صفحه مورد نظرتان طول کشید، شما احتمالا پینگ بالایی را در سایت مورد نظر تجربه می‌کنید. اگر هم این بارگذاری با سرعت انجام شود، شما پینگ کمتری دارید.

جایگاه ایرانی‌های آنلاین کجاست؟
بازی‌های آنلاین طبق آماری که بنیاد منتشر کرده روز به روز در‌حال گسترش است و کاربران هم به آنها میل بیشتری دارند. جدا از زیرساخت که مسأله مهمی است و در کشور ما همواره مشکل دارد و همه مشغول مرتفع کردن آن هستند، ولی باید دید از منظر فرهنگی چقدر این بازی‌ها با سلیقه مخاطب ایرانی همسوست؟ سؤال دوم این است که جایگاه بازی‌های ایرانی در این بین کجاست و سهم‌شان در این میدان چند درصد است؟ البته ناگفته نماند بازی‌های ایرانی توانسته‌اند مخاطب را به خود جذب کنند، ولی در مورد گزینه آنلاین‌ها باید دید چه سهمی دارند؟

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها