رای‌گیری بخش مردمی جشنواره جام‌جم دوشنبه از سر گرفته می‌شود

ماجرای پیامک‌های دردسرساز

«دوست عزیز، رای شما با رای قبلی جایگزین شد»؛ این جمله به صورت پیامک برای بسیاری از کسانی که در رای‌گیری جشنواره جام‌جم شرکت کرده یا نکرده بودند ارسال شد و در مورد صحت و سلامت روند رای‌گیری این جشنواره شبهاتی به وجود آورد. به گفته دبیر جشنواره، این اختلال باعث شد روند ثبت آرا فعلا متوقف شود.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۳۴

ماجرا چه بود؟
پیامک‌هایی با محتوای رای شما به برنامه برنده‌باش ثبت شد یا رای شما جایگزین شد، به دست عده‌ای رسید؛ کسانی که حتی در جشنواره جام‌جم شرکت نکرده یا دست‌کم به برنامه نامبرده، رای نداده بودند! شنیده می‌شود این آرای بی‌پایه حتی در روند رای‌گیری و رتبه‌بندی دو فینالیست انتخاب‌های مردمی در بخش برنامه شاخص سیما نیز اثرگذار بوده و در پی این اتفاق برنامه برنده‌باش از نود پیشی گرفته است. با بروز این مشکل، اسکرین‌شات‌های پیام‌های دریافتی میان مردم دست به دست و صدای اعتراض بسیاری بلند شد. این اعتراض‌ها مسؤولان رای‌گیری و حتی وزیر ارتباطات را نشانه گرفته بود.
چاره کار؟
حال چاره کار چیست و سرنوشت رای‌های سالمی که تا امروز ثبت و با رای‌های دروغین خلط شده چه می‌شود؟ مسعود احمدی‌افزادی، دبیر جشنواره جام‌جم می‌گوید بلافاصله پس از آگاه شدن از این رخداد در ساعت 24 روز پنجشنبه، یعنی بامداد جمعه 10 اسفند روند رای‌گیری را متوقف و دیتا سنتر را ایزوله کردند تا این آرای مشکوک تاثیری بر سلامت رای‌گیری نداشته باشد.
از سوی دیگر دست‌اندرکاران فنی و کارشناسان انفورماتیک جشنواره در حال پیگیری و بررسی سرمنشا این رخداد هستند تا فضای شک و شهبه را از بین ببرند و ضمن صیانت از آرای مردم، روشن‌سازی کنند. به گفته دبیر جشنواره آنها در دبیرخانه جشنواره «جام‌جم» در حال بررسی این موضوع هستند، به همین منظور به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازند تا به جد نسبت به این مساله اقدام کنند.
سرنوشت آرا
آنچنان که ما پیگیری کردیم، به دنبال ایجاد اختلال در سامانه و پس از بررسی‌های فنی و رایانه‌ای گسترده، آرای کثیر مردمی تا ساعت 24 پنجشنبه لحاظ شد و روند رای دهی مردمی به تمام گزینه‌ها تا زمان برطرف شدن مشکل، متوقف شد. اما سوال اینجاست که آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال در چه وضعی قرار دارد؟ روابط‌عمومی سیما به جام‌جم اعلام کرده، اصالت آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال در حال بررسی است و روند رای دهی طبق روال گذشته از دوشنبه، 13 اسفند 97 از سر گرفته می‌شود و تا پیش از اختتامیه ادامه خواهد داشت.
بدگمانی
این‌که این اتفاق که آن را حمله انفورماتیک می‌خوانند، از کجا آب می‌خورد هنوز مشخص نیست، اما چون یک پای این رقابت برنامه نود است بسیاری دچار بدگمانی شده و دست به جوسازی‌های بی‌اساس‌‌ می‌زنند. برنامه نود و ماجرای اختلافات و حاشیه‌های آن باعث می‌شود برخی حذف نود از گردونه رقابت را هدف این پیامک‌ها و مشکل ایجاد شده، بدانند.
دبیر جشنواره اما در پاسخ به این شائبه می‌گوید که ما در رای مردم دخالت نکرده و نمی‌کنیم. او این مساله را یک حمله انفورماتیک همه جانبه و فراتر از حذف و ابقای یک برنامه می‌داند و در نتیجه عوامل برنده باش را فاقد هرگونه نقش در ایجاد این اختلال معرفی می‌کند. او می‌گوید: این حمله همه جانبه بوده اما چون رقابت اصلی میان این دو برنامه است، در مورد آنان نمود بیشتری پیدا کرده.
فینالیست‌ها
رای گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم از 23 بهمن آغاز گردید و تا پنجشنبه 9 اسفند بیش از 40 میلیون رای مردمی در سامانه‌های USSD و روبیکا ثبت شد. تا این زمان بخش مردمی که 142 فرد و اثر را شامل می‌شود به 48 فرد و اثر برتر محدود شد و رقابت تنگاتنگی شکل گرفت.
به این ترتیب تا پنجشنبه در گروه سریال،: پایتخت 5 و بانوی عمارت؛ برنامه‌های شاخص: نود، برنده‌باش؛ برنامه‌های پرمخاطب: حالا خورشید،‌ سمت خدا؛ مجریان برتر مرد: رضا رشیدپور، نجم‌الدین شریعتی؛ مجریان برتر زن: مژده لواسانی، فاطمه امینی؛ تیتراژهای برتر: دورهمی،‌شبی با عبدی؛ بازیگران برتر زن: مریم مومن، ریما رامین‌فر؛ بازیگران برتر مرد؛ حسام منظور، ‌بهرام افشاری به ترتیب صدرنشین شدند.

از آرای مردمی صیانت می‌کنیم

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم تصریح کرد: از همان لحظه بروز اختلال در سامانه، رای‌گیری بخش مردمی جشنواره متوقف شد و موضوع در حال پیگیری است.
حوزه انفورماتیک جشنواره «جام‌جم» در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه ۱۰ اسفندماه متوجه این اختلال در رای‌گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است.
هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازیم و به طور جدی نسبت به این مساله اقدام خواهد شد.
تمام مسیرهایی را که منجر به ثبت رای می‌شود بررسی کرده تا هر جا اختلالی مشاهده شد، جلوی آن گرفته شود و قطعا تلاش بر این است تک‌تک رای‌های مردمی به دقت و با شفافیت و حساسیت حفاظت شود.
ثبت آرا همچنان متوقف است و در حال بررسی علت بروز این اشکال هستیم.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها