گزارش جام‌جم درباره میزان کارایی وام ازدواج 30میلیونی برای هر یک از زوج‌های جوان و نسبت آن با نرخ رشد تورم

جوانان با وام 30میلیونی چه‌کنند؟

وام ازدواج برای عقد کرده‌های فروردین96 به بعد30 میلیون تومان شد که اگر هرکدام از زن و شوهرها سهم شان را روی هم بگذارند می‌شود60 میلیون تومان برای یک زوج. رقمش در نگاه اول درشت است اما وقتی وام 30 میلیون تومانی عروس یا داماد را بگذاریم کنار پراید50 میلیونی و گوشت کیلویی120 هزارتومان و تورمِ دونده و قیمت‌های سربه فلک کشیده همه چیز، آن وقت درشتی این رقم رنگ می‌بازد. سال‌های 95 و 96 وام ازدواج ده‌میلیون تومان بود و سال پیش 15میلیون. این که دیروز با تصویب مجلس وام ازدواج از15میلیون تومان یکباره به 30 میلیون رسید، خودش یک دنیا حرف دارد از همه گرانی‌ها و جولان قیمت‌ها که نوسانشان روز به روز شده.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۵۲

اما وام 30 میلیونی ازدواج درحالی تصویب شده که احتمالا این وام از نیمه‌های سال 98 به بعد دست تازه ازدواج کرده‌ها را می‌گیرد و در روزگاری که باید پرسید قیمت یک چیز چند و حالا چند، این30 میلیون دیری نمی‌پاید که از ارزش می‌افتد.
همین حالا هم اما این لقمه دندانگیری نیست وقتی به روایت مرکز آمار ایران، تورم ماه بهمن5/23 درصد است و به روایت عوام‌الناس چند برابر این. این که عروس و دامادها با 30 میلیون تومانِ انفرادی و60 میلیون تومانِ مجموعشان چه می‌توانند بکنند و درحسرت چه چیزهایی می‌مانند موضوع گزارش امروز ماست.
غول مسکن
مسکن همیشه چالش بوده مخصوصا برای اقشارضعیف و آسیب پذیر و این روزها این چالش دیگر نه فقط چالش که چاهی است که پول می‌بلعد. زوج‌هایی که برای شروع زندگی خانه ندارند و باید در کسوت اجاره‌نشین ظاهرشوند بویژه مردها که مسؤول تامین مسکن هستند با 30 میلیون تومانی که بانک‌ها به آنها وام می‌دهند تقریبا نمی‌توانند هیچ کارخاصی انجام دهند مگراین که این مبلغ را بگذارند روی پس اندازهای احتمالی‌شان، یا ازعروس بخواهند او هم30میلیون تومانش را وسط بگذارد یا این که از خانواده و آشنایان کمک بگیرند. حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اما اوضاع بازار مسکن را طوری برای ما تشریح کرد که حتی اگر این اتفاقات نیز رخ دهد بازهم جوان‌ها پول کم می‌آورند. او مبنا را واحدهای 60 متری گذاشت که اگر نوساز باشند در معمولی‌ترین محله‌های تهران کمتر از متری ده میلیون تومان نیستند که می‌شود 600 میلیون تومان برای خرید. پس چون کمتر کسی توان چنین کاری را دارد آن هم در شروع زندگی، او رفت سراغ رهن واحد‌های 60 متری در چهار جهت جغرافیایی تهران، این را هم اضافه کرد که در مناطق شمالی و غربی تهران واحدهای 60 متری به سختی پیدا می‌شود و متراژها و در نتیجه قیمت‌ها همه بالاتر از آنی است که او می‌گوید. با این حال اما یک واحد60 متری نوساز در شرق تهران حدود 120 تا 150 میلیون تومان رهن داده می‌شود که برای واحد‌های قدیمی‌تر چیزی حدود صد تا 120 میلیون تومان است. درغرب تهران نیز واحدی با همین متراژ به شرط نوساز بودن 160 تا 170میلیون تومان و اگر قدیمی‌تر باشد 140 تا 150 میلیون تومان رهن می‌رود. در جنوب نیز رهن کردن یک واحد60 متری اگر نوساز باشد کمتر از صد میلیون و اگر چند سال ساخت باشد کمتر از80 میلیون تومان درنمی‌آید و اما شمال تهران که داستانش همیشه از بقیه مناطق جدا بوده در ماجرای رهن یک واحد 60 متری نیز متفاوت است به طوری که عقبایی گفت، اگر واحدی با چنین متراژی پیدا شود به شرط نوساز بودن 200 میلیون و به شرط کارکرده بودن از160 تا 180 میلیون تومان رهن داده می‌شود.
علت این رقم‌های عجیب و غریب هم معلوم است و ساده، این که قیمت مسکن بی‌رویه بالاست و رسم است که ثمنِ رهن را 40 درصد قیمت اصلی خانه در نظر می‌گیرند.
جهیزیه، چالشی که حریف می‌طلبد
فقط باید دختر بود و عروس و از اقشارمتوسط وضعیف جامعه تا دانست گرانی جهیزیه در این روزها و استرس‌های ناشی از آن یعنی چه. از عروس‌های آنچنانی که دلگرمی‌شان به جیب پر و پیمان پدر و مادر است که بگذریم کافه مردم با خرید جهیزیه به سختی کنار می‌آیند. اگر فقط خرید لوازم برقی جهیزیه را مبنای نتیجه‌گیری‌مان قرار دهیم، می‌رسیم به گفته‌های محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور که به ما گفت، یک جهیزیه متوسط رو به بالا که متشکل است از کالاهای باکیفیت ایرانی امروز حول و حوش50 میلیون تومان خرج دارد. او البته نتوانست چنین رقمی را برای یک جهیزیه با کالاهای خارجی اعلام کند چون از یک سو گفت که چون ال‌سی‌ها بازنشده، اجناس وارداتی هنوز در گمرکند و ترخیص‌ها هم قطره چکانی است و از سوی دیگر توضیح داد کسانی که از قبل اجناس خارجی دارند قیمت‌ها را با قیمت روزانه دلار تنظیم می‌کنند و مثلا اگر دلار 14هزار تومان است، آنها دست بالا را می‌گیرند و اجناس را با دلار16هزارتومانی محاسبه می‌کنند که اگر یک وقت دلار گران‌تر شد ضرر نکنند.
طحان پور یک افسوس بزرگ هم در دل مان کاشت وقتی که گفت خارجی پسندی خانواده‌ها به حدی رسیده که افراد متقلب در شکل و شمایل اجناس با کیفیت ایرانی دست می‌برند و آنها را حتی به نام برندهای مشهور کره‌ای می‌فروشند.
فارغ از این زخم کهنه جامعه‌مان اما به این فکر کنید که یک دخترازخانواده ضعیف ومتوسط حتی اگر بخواهد کالاهای وطنی با خود به خانه شوهر ببرد باید20 میلیون روی وام 30 میلیون تومانی اش بگذارد تا بتواند یک جهیزیه متوسط آبرومند تهیه کند.
خرده خرج‌های گران
خرده خرج‌های یک ازدواج، به ظاهرکوچک است اما وقتی ریز ریز کنارهم جمع می‌شوند، خودش می‌شود یک خرج چشمگیر. خرج تالارپذیرایی و فیلمبرداری و خرید طلا و جواهر عروس حتی اگر یک زوج مشی اعتدال داشته باشند این روزها گران تمام می‌شود و آن طور که ما از روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر و تالارهای پذیرایی تهران و یک شرکت تشریفات ازدواج اطلاعات گرفتیم این خرده خرج‌ها بخش قابل توجهی از وام 30 میلیونی ازدواج را می‌بلعد.
بخشی ازاطلاعات ما می‌گوید به طورمتوسط ورودی تالاربرای هر نفر 25 تا 30 هزارتومان است که شامل یک نوع غذا، گل آرایی و نورپردازی و پذیرایی با چای و شربت می‌شود که هزینه اجاره تالار برای صد نفر مهمان می‌شود، سه و نیم میلیون تومان. این البته کف خرج است و کلاس و کیفیت کار که کمی بالاتر برود می‌شود گفته‌های مدیر یکی از شرکت‌های تشریفات ازدواج که گفت کمترین ورودی برای یک نفر180 هزار تومان (شامل گل‌آرایی، هفت تا هشت نوع غذا، آتش‌بازی) و بیشترین هزینه 680 هزار تومان به ازای هر یک نفر مهمان. این را بگذارید گوشه‌ای از ذهنتان که هزینه ورودی یکی از باغ‌ها اطراف تهران امروز 22 میلیون تومان است.
از تالار که بگذریم سخن طلا و جواهر خوش تر است چون رئیس اتحادیه به ما گفت یک سرویس طلای بسیار ساده، که 12 تا 15 گرم وزن داشته می‌شود به قرار هر گرم 440 هزارتومان به نرخ امروز می‌شود حدود هفت میلیون تومان. همچنین یک حلقه طلای معمولی بدون هیچ نگین و جواهری که فقط سه گرم وزن داشته باشد به قرار هرگرم470 تا480 هزارتومان می‌شود تقریبا یک میلیون و300 هزار تومان.
خرج بزرگ تر اما مربوط است به آتلیه‌ها که اگر در این اوضاع کمبود عروسی، مشتری به پستشان بخورد خوب سود می‌برند. یافته‌های ما حاکی است هزینه یک آتلیه هشت تا ده میلیون تومان است که اگر عروس و داماد بلند پرواز باشند و رویایی و در فیلم و عکس عروسی‌شان جلوه‌های ویژه و سناریو هم بخواهند خرجشان به صد میلیون تومان هم می‌رسد.
حالا با این قیمت‌ها و مظنه‌ها قضاوت با خودتان که وام 30 میلیون تومانی ازدواج در تورم نامعلوم سال 98 کدام چاله زندگی زوج‌های جوان را پر خواهد کرد؟

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها