طی روزهای گذشته چند کلیپ با موضوع و روش واحد در فضای مجازی با هدف معرفی نمک دریا به‌عنوان نمک مطلوب و نمک یددار کارخانه به عنوان نمک مضر منتشر شد. در این کلیپ‌ها در یک بشقاب آبگوشت با افزودن آب نارنج و اضافه کردن یک قاشق بزرگ نمک یددار کارخانه‌ای، نمک به‌سرعت تغییر رنگ داده و آبی‌رنگ می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۱۴

همین آزمایش مشابه روی نمک دریای غیرتصفیه انجام می‌شود اما هیچ تغییر رنگی در نمک دریا مشاهده نمی‌شود و در نهایت، تغییر رنگ نمک یددار را به‌عنوان یک واکنش مضر و سرطان زا معرفی کرده که عامل بروز مشکلات گوارشی، قلبی، کبدی و کلیوی شده و به مردم توصیه کرده‌اند لزوما از مصرف نمک‌های یددار اجتناب و سایر گروه‌های مجازی را مطلع کنید.
برای بررسی این موضوع با مسعود فیروزکوهی، کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت‌وگویی انجام دادیم .
وی در این باره گفت: غنی‌سازی نمک با عنصر ید یکی از طرح‌های بزرگ ملی است که از دهه 60 آغاز شده و تاثیر بسیار شگرفی در کاهش بیماری‌های ناشی از کمبود ید مثل بزرگ شدن تیروئید، کری و لالی، عقب‌ماندگی ذهنی و... داشته و معلوم نیست چرا عده‌ای برای برگشت مجدد این بیماری‌ها به جامعه این‌گونه جوسازی می‌کنند.
فیروزکوهی تأکید کرد: در آزمایشگاه‌های مواد غذایی برای آزمون میزان ید در نمک از روش تیتراسیون نمک با حضور نشاسته و اسید استفاده می‌شود. در کلیپ‌های منتشرشده نیز مشابه روش آزمایشگاهی عمل شده است.
ید موجود در نمک کارخانه‌ای افزوده به آبگوشتی که حاوی مواد نشاسته‌ای همچون سیب‌زمینی و حبوبات است با افزودن آب نارنج که اسیدی است، آبی رنگ می‌شود و این تغییر رنگ نشان‌دهنده وجود ید در نمک و تقلبی نبودن آن است و اتفاقا این روش را می‌توان به‌عنوان یک آزمایش خانگی برای تشخیص بود یا نبود ید در نمک‌های خانوار به مردم و به‌خصوص روستاییان آموزش دهیم.
اما دلیل عدم تغییر رنگ در آزمایش مشابه روی نمک دریا نبود ید در نمک دریا یا وجود مقادیر کم ید است که برخلاف ادعای سودجویان نشان‌دهنده نداشتن ید کافی در نمک‌های دریاست.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها