عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشتی به اهداف و پیام‌های سفر غیرمنتظره بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه به تهران پرداخت و نوشت: سفر بشار اسد به تهران، که برای نخستین بار از زمان آغاز بحران انجام می‌شود، چه مفهوم سیاسی و نظامی دارد؟ آیا برای تبریک سالگرد انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت؟ یا وضعیتی فوق‌العاده وجود دارد که نیاز به رایزنی و هماهنگی داشته است؟ با چه هواپیمایی به تهران رفته است؟
کد خبر: ۱۱۹۴۴۹۹


این تحلیلگر عرب در ادامه نوشته خود می‌افزاید: این‌که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خودش برای تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران- که آن را الگوی تشکیل کشوری قدرتمند و توانمند برای تحقق منافع ملت خود و «محافظت‌شده» در برابر مداخلات خارجی توصیف کرده است- به آیت‌ا... سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به تهران برود، پیام‌های مهمی را با خود داشت .
1. این‌که این نخستین بار بود بشار اسد، از زمان آغاز بحران سوریه طی هشت سال اخیر، دمشق را به مقصد پایتختی دیگر غیر از مسکو ترک می‌کند و همین امر بازتاب‌دهنده اعتماد (به وضعیت سوریه)، برقراری تدابیر امنیتی دقیق و بهبود پیدا کردن اوضاع سوریه در بیشتر زمینه‌ها است.
2. این‌که عمق روابط راهبردی میان دو کشور و قرار گرفتن آنها در یک سنگر در مقابله با تروریسم و طرح غربی- آمریکایی در منطقه- طبق فرموده‌های رهبر معظم ایران- را نشان می‌دهد و پیامی برای آمریکا و اسرائیل است مبنی بر این‌که نیروهای ایرانی در سوریه باقی می‌مانند.
3. قدر مسلم آن است که این سفر به دلیل مهم‌ بودنش، تنها با هدف تبریک صورت نگرفته بلکه برای هماهنگی درباره چگونگی برخورد با تهدیدهای
اسرائیلی- آمریکایی، که دو کشور (ایران و سوریه) را هدف قرار می‌دهد و تدوین راهبردی برای مقابله با آن انجام شده است.
4. پاسخی «عملی» به همه ادعاهایی است که در برخی رسانه‌های
ضد سوری منتشر شده؛ مبنی بر این‌که بشار اسد در کاخ خود «محاصره شده است» و بدون تدابیر امنیتی روسیه نمی‌تواند آن را ترک کند و به جایی غیر از مسکو برود.
مساله دیگر که نمی‌توان آن را در این مجال نادیده گرفت، اظهارات ژنرال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگویش با خبرگزاری تسنیم است. او در این گفت‌وگو فاش کرد پاسخ سوریه و ایران بر حملات اسرائیل این‌بار متفاوت از دفعات قبل خواهد بود. او همچنین تأکید کرد محور مقاومت بیش از 90 درصد از اهدافش در سوریه را محقق کرده است.
این اظهارات همزمان با برخی اقدامات ایران بود از جمله رونمایی این کشور از زیردریایی‌ای که به نیروی دریایی پیوست و می‌تواند موشک‌های بالستیک شلیک کند و همچنین نمایش موشک جدیدی است که برد آن 1300 کلیومتر و مجهز به کلاهک‌های هوشمند است و افزون بر این، رزمایش دریایی سه‌روزه در تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند.
نمی‌دانیم چگونه بشار اسد به تهران سفر کرد؟ همان‌گونه که از ترکیب هیات همراه او اطلاعی نداریم. همچنین مسیری که هواپیمای او پیموده است را نمی‌دانیم و این‌که آیا نظامی بود یا غیرنظامی؟ ولی آنچه می‌دانیم این است که او بدون هیچ‌گونه مانعی به دمشق بازگشته است و معمولا این سفرها پس از پایان آن و بازگشت سالم رئیس‌جمهور سوریه به پایتخت خود فاش می‌شود؛ همان‌گونه که وضعیت در سفرهای گذشته به این نحو بود؛ چرا که آسمان سوریه ترافیک جنگنده‌های آمریکایی و غربی و علاوه بر این ده‌ها ماهواره جاسوسی دارد که گفته می‌شود آنها حرکت مورچه روی زمین را نیز رصد می‌کنند. لذا ملاحظات امنیتی در این مورد ضروری به نظر می‌رسد.
این سفر کوتاه می‌تواند مقدمه‌ای برای سفرهای دیگر (اسد) به پایتخت‌های عربی و بین‌المللی دیگر در آینده نزدیک باشد. آیا تونس، مقصد بعدی رئیس‌جمهور سوریه برای مشارکت در نشست سران عرب در ماه آینده خواهد بود؟
منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها