مخاطبان گفته‌اند که کدام مجموعه‌های سینمایی باید دوباره ساخته شوند

دنبال کدام دنباله‌ها برویم؟!

برای رسانه‌های گروهی و نشریات سینمایی بسیار جذاب است که به طرح پرسش‌هایی درباره جنبه‌های مختلف سینما و محصولات آن بپردازند. بسیاری اوقات، همین پرسش‌ها و تحلیل‌هایی که براساس آنها ارائه می‌شود، زمینه‌ساز تولید فیلم‌هایی از سوی کمپانی‌های بزرگ و شرکت‌های مستقل فیلمسازی می‌شود. در حقیقت، بسیاری مواقع تهیه‌کنندگان سینما برای ساخت محصولات خود، از نظرات منتقدان و خبرنگاران سینمایی الهام می‌گیرند. اما این بار نشریه هالیوود‌ریپورتر طی گزارشی مفصل در این باره بحث کرده که کدام یکی از فیلم‌هایی که به صورت یک مجموعه دنباله‌دار درآمده (و خارجی‌ها از آنها به عنوان «فرنشایز» اسم می‌برند) باید دوباره برگردند و تماشاگران را در جریان اتفاقات جدیدی بگذارند که برای شخصیت‌های اصلی آنها رخ داده است. این گزارش با یک نظرخواهی از خوانندگان مجله، کامل شده و مردم عادی به این پرسش پاسخ داده‌اند که کدام فیلم‌ها در اولویت ساخت هستند.
کد خبر: ۱۱۹۴۳۱۷

نکته جالب این است که بیشتر مردم عادی (به گفته هالیوود ریپورتر حدود 71 درصد پرسش‌شوندگان) دوست دارند باز هم ماجراجویی‌های مارتی مک فلای و دکتر براون نیمه دیوانه را روی پرده سینما دنبال کنند.
این دو شخصیت ماجراجو با فاصله سنی بسیار زیادی که با هم دارند، دو شخصیت اصلی مجموعه اکشن و علمی - تخیلی «بازگشت به آینده» هستند. نقش مک فلای را که براحتی می‌تواند نوه دکتر براون باشد، در سه قسمت قبلی این مجموعه فیلم مایکل جی فاکس بازی کرد و کریستوفر لوید هم دکتر براون ماجرا بود.
حالا معلوم شده تماشاگران سینما در آمریکای شمالی بیش از هر چیز مایل هستند، یک بازگشت به آینده تازه را نگاه کنند تا ماجراجویی‌های دایناسورها و ایندیاجونز و بقیه شخصیت‌ها و موجودات پرسروصدای هالیوودی را.
تغییرات شگرف
رابرت زمه کیس خالق و کارگردان بازگشت به آینده‌ها بود، که آخرین قسمت آن 29 سال قبل اکران عمومی شد. از آن زمان تاکنون خیلی چیزها در دنیای فیلمسازی عوض شده و صنعت سینما، با تغییرات شگرفی روبه‌رو بوده است. اما تماشاگران صفا و صمیمیت و سادگی بازگشت به آینده‌ها را بر فناوری پیشرفته رایانه‌ای و دیجیتال ترجیح داده و می‌گویند خواهان یک داستان مستقیم و سر راست هستند. طی این سال‌ها نه‌تنها رابرت زمه کیس، بلکه بازیگران اصلی و دیگر عوامل تولید فیلم هم خواستار تولید قسمت‌های تازه و بعدی آن بوده‌اند. واکنش زمه کیس به انتخاب بازگشت به آینده‌ها هم جالب است:« کاملا از این انتخاب شگفت زده شدم. خیلی جالب است که تعداد بسیار زیادی از مردم می‌خواهند قسمت‌های بیشتری از بازگشت به آینده را ببینند. این نشان می‌دهد نوستالژی یک چیز بسیار پرقدرت است.»
مشکل بزرگ
این در حالی است که ساخت قسمت جدیدی از این کلاسیک موفق دهه 80 میلادی، با یک مشکل بزرگ روبه‌روست. در صورت تلاش برای ساخت قسمت تازه، با شخصیت مک فلای باید چکار کرد؟ زمانی که فوکس قسمت اول این کمدی اکشن خانوادگی و ماجراجویانه را بازی کرد، فقط 24سال داشت و می‌توانست در قالب یک جوان یا نوجوان شیطان و ماجراجو ظاهر شود. اما حالا او نه تنها 57سال دارد، بلکه به بیماری پارکینسون هم دچار است. این نکته تولید قسمت تازه‌ای از فیلم را با مشکلی جدی روبه‌رو می‌کند. راه حل هم فقط یک چیز است. قسمت چهارم به احیای داستان این مجموعه فیلم پرداخته و به صورت سری تازه آن ساخته شود، تا بتوان شخصیت جوان جدیدی را جایگزین شخصیت مک فلای و فاکس کرد. این شخصیت می‌تواند مثلا پسر جوان مک فلای باشد. در کنار آن، می‌توان فاکس را هم به عنوان بازیگر مهمان در داستان قسمت تازه داشت. اما پرسش اصلی این است که آیا تماشاگران این تغییرات را قبول می‌کنند؟
انیمیشن‌ها هم موفق‌هستند
نشریه هالیوود ریپورتر البته به این بخش ماجرا کاری ندارد و ترجیح می‌دهد سراغ گزارش اصلی خود رفته و بقیه فیلم‌های مورد نظر پرسش‌شوندگان را معرفی کند! «داستان اسباب‌بازی» دومین فیلم در این نظرخواهی است.
این پویانمایی رایانه‌ای با کسب 69 درصد رای، توانست این مقام را از آن خود کند. تفاوت کمدی اکشن خانوادگی کمپانی والت دیزنی با بازگشت به آینده این است که در طول سه دهه اخیر تولید قسمت‌های تازه آن جریان داشته و خبری از خداحافظی با ماجراها و شخصیت‌های بانمک ریز و درشت آن نیست.
البته والت دیزنی برای این که بتواند ماجراجویی‌های اسباب بازی‌های شیطان و سر به هوای داستان فیلمش را با موفقیت ادامه دهد و نگذارد تماشاگران از دنبال کردن آنها خسته شوند، یک فاصله حدودا ده ساله بین تولید هر قسمت تازه آن انداخته است. با این حساب، تماشاگران همیشه تشنه دیدار جدید با اسباب بازی‌ها هستند و پول خوبی برای این دیدارها پرداخت می‌کنند!
وجه دوگانه اسپیلبرگ!
دو اکشن ماجراجویانه و دلهره آور «ایندیاناجونز» و «پارک ژوراسیک» استیون اسپیلبرگ رده‌های سوم و چهارم را با 68 و 67 درصد آرا از آن خود کرده‌اند. اسپیلبرگ اگرچه در ردیف سوم جدول قرار گرفته، اما می‌تواند ادعا کند دو مجموعه فیلم را در این فهرست دارد. او خود از تهیه‌کنندگان هر دو مجموعه فیلم است و ســـــــال‌هاست نان مـــــــــوفقیت ماجراجویی‌های پروفسور کلاه کابوی به سر و دایناسورهای ماقبل تاریخ خود را می‌خورد. در رده‌های بعدی نظرخواهی، می‌توان نام فیلم‌های ماتریکس، جنگ ستارگان، آونجرز/ انتقام گیران، آواتار، دزدان دریایی کارائیب، شرک، جان سخت و جیمزباند را پیدا کرد. آنچه در این نظرخواهی جایش خالی به نظر می‌رسد،فیلم های پرسروصدایی مثل ترمیناتور، ماموریت غیرممکن و هویت بورن است.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها