زمان احتمالی تحقق این فناوری: حدود سال ۲۰۴۵ میلادی

فناوری آپلود مغز مرده!

احتمالا انسان در مسیر تکامل، اولین موجودی بوده که به این حد از توانایی شناختی دست یافته است که بفهمد روزی می‌میرد! برای انسان بودن، باید بتوانید از پس این آگاهی برآیید. بسیاری از مردم با امید به این‌که پس از مرگ، وارد دنیای دیگری می‌شوند، این موضوع را پذیرفته‌اند. اما عده‌ای دیگر در تلاش برای پیدا کردن روشی برای فرار از مرگ هستند.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۶۹

مدتی است محققان می‌خواهند با استفاده از منجمد کردن مغز مرده‌ها، این عضو مهم بدن را به گونه‌ای حفظ کنند تا این‌که آیندگان، بتوانند اطلاعات ذخیره شده در مغز آنها را بازیابی کنند. آنها می‌گویند، ممکن است نتوانند مرگ را معکوس کرده و مرده را زنده کنند، اما می‌توانند با تحلیل ساختار مغز و مهندسی بافت‌های زنده یا رایانه‌ای که در یک جسم رباتی قرار دارد، ذهن فرد مرده را به فعالیت وادارند. منظور از فعالیت ذهن، تفکر، حس کردن، صحبت کردن، دیدن، شنیدن، یادگیری، به یاد آوردن و عمل‌کردن است. در این حالت، ذهن فرد، درست مانند کسی که از خواب بیدار می‌شود و تمام خاطرات، احساسات و الگوهای فکری خود را دارد، کار کرده و به زندگی‌اش در دنیا ادامه می‌دهد.
برای بازسازی ذهن فعال باید تمام مدل‌های مدارهای مغزی و جزئیات آن، با دقت بررسی شود. در واقع دانشمندان باید تمام فعالیت‌های مغز را کاملا بشناسند.
اطلاعات با نرون‌ها در مغز به صورت الکتریکی حمل می‌شود. در واقع با استفاده از سیم‌های پر انشعاب، با یکدیگر به صورت الکتریکی گفت‌وگو می‌کنند. نقاط اتصال این نرون‌ها، سیناپس نامیده می‌شوند و خاطرات در الگوهای اتصالات سیناپسی ذخیره می‌شود.
دانشمندان برای بازسازی ذهن فعال مغز به این اتصالات، امید بسته‌اند. اما برای انجام این کار، موانعی بر سر راه دارند: یکی از این موانع تخمین تعداد سیناپس‌های موجود در مغز است. فقط یک بخش از بافت مغز، بیش از ۱۷۰۰ سیناپس دارد و بعدی، درک کامل فعالیت الکتریکی مغز است.
جزئیات بسیار پیچیده دیگری در پس عملکرد نرون‌ها و اتصالات آن در حفظ و ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد که دانشمندان باید آنها را کاملا بشناسند و بازسازی کنند. برخی از تحلیلگران معتقدند شاید صدها سال طول بکشد تا انسان بتواند چنین کار پیچیده‌ای انجام دهد. اما دانشمندانی که روی این طرح کار می‌کنند، معتقدند ۲۵ سال دیگر توانایی آپلود مغز انسان به یک رایانه و فعال کردن ذهن او را پس از مرگ خواهند داشت.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

منابع: The New York Times و Richard Van Hooijdonk

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها