گزارشی از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است

دلبری‌های ایران در سئول

همین امروز، همین حالا، اگر اراده کنید ایران زیبا را یکجا و در یک قاب ببینید، شدنی است. مثل معجزه می‌ماند؛ معجزه‌ای که رخ داده و سرزمین پهناور ایران را با همه جذابیت‌ها، آثار تاریخی و طبیعی، خوراکی و سوغات و صنایع دستی اش، با آیین و فرهنگ و پوشش‌های بومی و قومیتی‌اش و با موسیقی‌های گوشنواز محلی و منطقه‌ای‌اش، در یک فضا گردآورده؛ در محل نمایشگاه‌های دائمی و بین‌المللی تهران. یک ایران کوچک که می‌توان در آن چرخی زد و بعد چشم‌ها را بست و تصور گشت و گذار در گوشه گوشه ایران زمین؛ دشت‌ها،‌ کوه‌ها، جنگل‌ها، سواحل و کویرهایش را تجسم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۱۱

همه اینها را می‌توان از همان بدو ورود به نمایشگاه تصور کرد و لذتش را چشید؛ از همان زمان که هنوز پا را از در ورودی و بزرگ جنوبی نمایشگاه به درون محوطه و فضای باز نمایشگاه نگذاشته‌اید؛ گروه‌های موسیقی محلی با آن لباس‌های سپید و سیاه و گاه رنگارنگ با ساز و دهل و دف و تنبک، با شعرها و ترانه‌های محلی و نواها و آواهای خوش و گوشنواز به استقبالتان می‌آیند و ورودتان را خوشآمد می‌گویند. دسته‌های موسیقی که تنوعی از هر سه خراسان رضوی و جنوبی و شمالی و سیستان و بلوچستان در شرق تا موسیقی گیلکی و مازنی در شمال و دسته‌های پرشور آهنگ‌های جنوبی هرمزگان و بوشهر و خوزستانی و غرب کشور را شامل می‌شود، به تنهایی کافی است تا دوازدهمین نمایشگاه گردشگری را برایتان دلچسب و طرب انگیز کند. صحنه غرق شدن در آواز و موسیقی شاد سنتی استان‌ها را بگذارید در کنار سیاه چادرهای عشایری که در محوطه برپا شده و با آن فضای دنج و آرامش‌بخش درون چادر و اجاق‌های طبخ آش و خوراک و نان‌های محلی و لباس‌های رنگارنگ و پرچین عشایری، شما را با خود به حال و هوای دشت‌های سرسبز کشورمان می‌برد.
اما به این اکتفا نکنید که موسیقی تنها بخش کوچکی از داشته‌های فرهنگی این سرزمین است. به درون سالن‌ها بروید؛ جذاب‌ترینش سالن استان‌هاست که در آنها ده‌ها غرفه از هر 31 استان کشور در فضاهای کوچک و بزرگ، هرآنچه داشته و نداشته را در معرض دید گذاشته اند؛ هر آنچه بتواند شما را سرذوق آورده و رضایت سلیقه سخت‌پسندتان را جلب کند تا مقصد بعدی سفرهایتان باشد. هر آنچه؛ یعنی صنایع دستی؛ سوغاتی‌های خوردنی و پوشیدنی و تزئینی، یعنی تصاویر و فضاهای بازسازی شده از چشم نوازترین آثار تاریخی و طبیعی؛ و خلاصه تمام آنچه دیدنشان در کنار دوستان و اعضای خانواده به تنهایی لذتبخش است و با دلبری‌هایش دلتان را می‌برد، حتی اگر بازدیدهایتان به سفری هم ختم نشود.
ایران‌شناسی با نمایشگاه‌گردی
در جامعیت و گستردگی و تنوع نمایشگاه گردشگری امسال که تا غروبِ فردا فرصت بازدیدش را دارید، همین بس که ولی تیموری، معاون گردشگری از برگزاری حدود صد رویداد در حاشیه این نمایشگاه از سوی استان‌ها در راستای تخصصی شدن نمایشگاه خبر داده و به حضور 660 شرکت داخلی و 57 شرکت خارجی از 12 کشور در این نمایشگاه اشاره کرده است.
ایران سرزمین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، معنوی، مذهبی، طبیعی، آیین‌ها و نواهاست و جزو ده کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های گردشگری؛ با این حال نه تنها هنوز جایگاه حقیقی خود را در میان کشورهای پربازدید و پرگردشگر جهان به دست نیاورده، بلکه هر سال بخش زیادی از مسافران و گردشگران داخلی خود را هم از دست داده، همان مسافرانی که بازدید از جاذبه‌های رنگارنگ کشورهای بیگانه را جایگزین جاذبه‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل سرزمین باستانی ایران کرده‌اند؛ اتفاق تلخی که البته ریشه‌اش را باید در نواقصی چون غفلت از معرفی جامع و کارآمد جاذبه‌های کشورمان دانست. حالا قرار است نمایشگاه گردشگری که هر ساله در بهمن در پایتخت برگزار می‌شود، همین نواقص و کاستی‌ها و نقاط ضعف را برطرف کرده و بگوید ایران زیبا و باستانی چیزی از جاذبه و رنگ و فرهنگ و آیین کم ندارد؛ هرآنچه شاید برای دیدنش بخواهید خود را به رنج و زحمت سفر به بلاد خارجه و دوردست بیندازید. همه همین‌جا گردآمده‌اند، در همین سرزمین مادری.
نمایشگاه امسال چه دارد؟
نمایشگاه گردشگری امسال تلاش کرده سالن‌هایی را به‌طور اختصاصی به برخی حوزه‌ها بسپارد؛ سالن شرکت‌های داخلی و خارجی تخصصی گردشگری (شامل غرفه‌های عرضه‌کننده تورهای داخلی، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومی و غیربومی و تجهیزات مراکز اقامتی -تفریحی)، سالن غرفه استان‌ها که فضایی اختصاصی برای موسیقی آیینی دارد. این فضا جدا از فضایی است که برخی استان‌ها برای اجرای موسیقی‌شان دارند و جدا از محوطه حیاط است که در آن شاهد اجرای همزمان چندین گروه موسیقی می‌شوید. جالب این‌که استان اردبیل به تنهایی یک سالن را برای خود اجاره کرده تا هرآنچه داشته و نداشته را در نمایشگاه امسال به معرض دید علاقه‌مندان بگذارد. نکته دیگری که نمایشگاه امسال را از نمایشگاه‌های سال گذشته متفاوت و جذاب‌تر می‌کند، جایگزینی غرفه‌های متعددی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراسر کشور به جای غرفه‌های رزرو هتل است.
شعار امسال نمایشگاه گردشگری، «گردشگری و تحول دیجیتال» است و ولی تیموری، معاون گردشگری با اشاره به این شعار به ما می‌گوید: در این نمایشگاه تدابیری لحاظ شده تا مردم و بازدیدکنندگان بدون مراجعه به چند سالن نمایشگاه و فقط با مراجعه به غرفه‌ها بتوانند به‌طور مستقل و در قالب بسته‌های سفر - بلیت، اقامت و موارد مرتبط - سفرهایشان را تهیه کنند. مجال دادن به بخش‌های دیجیتال در نمایشگاه امسال باعث شده برخی شرکت‌ها با تهیه یک مانیتور بزرگ و تهیه تصاویر 360 درجه‌ای از جاذبه‌های کشورمان، این امکان را به بازدیدکنندگان بدهند که با فشردن یک دکمه، از یک اثر تاریخی در هر نقطه کشور بازدیدی مجازی داشته باشند.

غرفه‌های گردشگری همه استان‌ها تماشایی است اما برای نمونه با هم به بازدید برخی از آنهامی‌رویم، مثالِ مشتی نمونه خروار‌.
آذربایجان غربی
آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است که البته کمتر معرفی شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از این‌رو برگزاری هرساله نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته آن، فرصتی کم‌نظیر برای بیشتر شناساندن ظرفیت‌های این منطقه است. پس اگر به نمایشگاه گردشگری رفتید، حتما از این غرفه هم دیدن کنید و از پخش فیلم‌های معرفی شهرهای مختلف و تک‌اثرهای طبیعی و تاریخی استان، عکس‌گرفتن در آتلیه عکس لباس‌های آذربایجان غربی، خوردن انواع شیرینی‌ها و دمنوش‌های مخصوص استان و اجرای موسیقی فولکلور (عاشقی) و حرکات آیینی لذت ببرید.
آذربایجان شرقی
از استان آذربایجان غربی، اگر به سمت شرق حرکت کنیم، به آذربایجان شرقی خواهیم رسید. پس حالا وقت آن است که سری به غرفه این استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بزنیم؛ غرفه‌ای به مساحت ۴۰۰ مترمربع در سالن ۴۱ که با تاکید بر «گردشگری دیجیتال» و بهره‌مندی از آن به عنوان مهم‌ترین اولویت استان برپا شده است. همچنین آن‌طور که مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به جام‌جم گفت، معرفی ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و روستایی، صنایع دستی، سوغات، بسته‌های سرمایه‌گذاری، نمایش آداب و رسوم اقوام، اجرای موسیقی سنتی و معرفی ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه گردشگری از محورهای دیگر غرفه این استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران است.
خراسان شمالی
خراسان را اغلب به نام مشهد می‌شناسند؛ در حالی که این شهر و شهرستان‌های همجوارش،‌ تنها بخش کوچکی از خراسان بزرگ‌اند که حالا به سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شده است. خراسان شمالی با مرکزیت بجنورد، یکی از استان‌های صاحب غرفه در نمایشگاه گردشگری است که امسال با 20 نفر از افراد مرتبط با تاسیسات گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتلداران و سرمایه‌گذاران در این رویداد حاضر شده‌است. همچنین همان‌طور که مدیرکل میراث این استان به خبرنگار جام‌جم گفت، 16 پروژه از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی خراسان شمالی در این نمایشگاه ارائه شده است.
خراسان‌جنوبی
خراسان‌جنوبی هم از آن استان‌هایی است که کمتر به عنوان یک مقصد گردشگری مورد توجه قرار گرفته؛ گرچه دارای جنبه‌های گردشگری متفاوت و قابل توجهی است. پس چه فرصتی بهتر از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تا از نزدیک با توانمندی‌های این استان کمتر شناخته شده آشنا شوید و نوروز امسال را برای سفر به این خطه برنامه‌ریزی کنید. غرفه این استان با 300 متر مربع فضا در سالن 44-2 قرار دارد و یک مزرعه زعفران به صورت نمادین در پاویون آن احداث و تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری این محصول گرانبها به معرض نمایش گذاشته شده است. بخش دیگر غرفه خراسان جنوبی، همچنین به ورکشاپ‌های صنایع‌دستی اصیل این استان اختصاص یافته است.
سیستان و بلوچستان
از خراسان جنوبی رهسپار سیستان و بلوچستان می‌شویم؛ یکی دیگر از استان‌هایی که برای سال‌های طولانی از نگاه گردشگران به دور مانده و حالا چند سالی است با تمرکز بر ظرفیت‌های گردشگری آن، برای تبدیل آن به یک مقصد گردشگری تلاش می‌شود؛ از جمله با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری. امسال هم این استان با نمایش میوه‌های گرمسیری، صنایع دستی کل استان، ظرفیت‌های گردشگری دریایی با معرفی و نمایش تجهیزات مربوط به تفریحات دریایی، ارائه کتابچه معرفی استان و راهنمای گردشگر، معرفی آثار تاریخی در قالب بنر، بروشور و توزیع اقلام تبلیغاتی در غرفه خود، در این رویداد حضور یافته است.
کرمانشاه
استان کرمانشاه با جاذبه‌های پرشمار تاریخی و طبیعی، از دیگر استان‌های حاضر در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری است که با هدف فراهم کردن مقدمات رویداد کرمانشاه 2020، غرفه‌ای را در سالن خلیج فارس به خود اختصاص داده است. در همین راستا، از نخستین نرم‌افزار جامع گردشگری استان کرمانشاه رونمایی شد. این نرم‌افزار تمام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، مسیرهای ارتباطی به محوطه‌های تاریخی و نحوه ورود و خروج گردشگر به استان را به‌طور کامل دربرمی‌گیرد.
مازندران
اما غرفه مازندران؛ استانی که کمتر نیازمند معرفی است و از این‌رو این نمایشگاه می‌تواند فرصتی باشد برای نشان دادن جلوه‌های متفاوتی از قابلیت‌های گردشگری آن. بر همین اساس، امسال ۳۰ مجموعه گردشگری با موضوعات متنوع به صورت مستقیم در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته شرکت کرده‌اند. از جمله دیگر نکاتی که غرفه امسال مازندران را متمایز می‌کند، حضور یکی از بیمارستان‌های قائمشهر با هدف معرفی زمینه‌های گردشگری سلامت این استان است. همچنین دو شهرداری بهشهر و ایزدشهر به‌صورت مستقیم به عرضه بسته‌های گردشگری و معرفی جاذبه‌های گردشگری خود در نمایشگاه پرداخته‌اند. یزد
از جنگل‌های سبز شمالی، یکراست به دل کویر زده و سراغ غرفه یزد در نمایشگاه می‌رویم. در این غرفه علاوه بر توزیع اقلام تبلیغاتی و راهنمای گردشگری، مسابقه یزدشناسی هم برگزار می‌شود. همچنین این استان تلاش کرده در این نمایشگاه، به معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌ها در شاخه‌های گردشگری الکترونیک، گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی، گردشگری غذا و گردشگری کودک بپردازد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها