گفت‌وگوی خواندنی با رابرت دنیرو، بازیگر کلاسیک

یک درام جنایتکارانه 140 میلیون دلاری

گرچه این روزها بیشتر به‌خاطر انتقادات تندش از دونالد ترامپ نامش شنیده می‌شود، اما شهرتش را برای بازی در یک دوجین نقش غیرمتعارف در تعدادی از بهترین محصولات سینمای مستقل دارد. رابرت دنیرو جزو معدود بازیگران چند دهه اخیر صنعت سینماست که با بهترین فیلمسازان و هنرمندان همکاری کرده و کارنامه کاری درخشانی دارد. در کنار جایزه اسکار، بازیگر منتخب بسیاری از جشنواره‌های جهانی بوده و از سوی منتقدان سختگیر سینمایی، به عنوان یک «بازیگر مولف» معرفی شده است. با وجود 75 سال سن، به دنبال نقش‌ها و فیلم‌های مستقل و غیرمتعارف است و در گفت‌وگوی تازه‌اش از همکاری دوباره با فیلمساز مورد علاقه‌اش مارتین اسکورسیزی حرف می‌زند. این دو بعد از مدت‌ها در «ایرلندی» با یکدیگر کار کردند. شبکه جنجالی نتفلیکس که این روزها مهر خود را بر بسیاری از کارهای پرسروصدای دنیای سینما می‌زند، تهیه‌کننده این درام گنگستری است.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۹۱

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر و به نقل از جشنواره فیلم مراکش ایرلندی برای سال آینده میلادی آماده نمایش خواهد شد و خود نتفلیکس پخش‌کننده‌اش است. دنیرو می‌گوید: نتفلیکس این فیلم را همان‌گونه که باید، راهی سالن‌های نمایش خواهد کرد. مارتی (نامی که دوستان و همکاران نزدیک اسکورسیزی صدایش می‌زنند و مخفف نام مارتین است) با نتفلیکس صحبت کرده و آنها قول داده‌اند فیلم را آن‌گونه که شایسته‌اش است، پخش و اکران کنند. به همین خاطر، مطمئن هستم پخش عمومی ایرلندی عالی خواهد بود و دوستداران فیلم‌های مارتی را کاملا راضی خواهد کرد. نتفلیکسی‌ها قول داده‌اند فیلم را به گونه‌ای پخش کنند که تا به حال فیلم دیگری مشابه آن پخش نشده است. نمی‌دانم چه باید بگویم. من هم منتظرم ببینم آنها چکار خواهند کرد.
مستقل 140 میلیون‌دلاری
برای تولید ایرلندی، هزینه‌ای 140 میلیون دلاری در نظر گرفته شده بود. با چنین رقمی، معمولا بلاک باسترهای پرسروصدای هالیوودی تولید و اکران عمومی می‌شوند، اما فیلم‌های غیرمتعارف اسکورسیزی هم چندان ارزان‌قیمت نیستند و او با هزینه‌های باشکوه، آنها را جلوی دوربین می‌برد. دنیرو به این نکته اشاره می‌کند که قبل از ورود نتفلیکس به کار تولید فیلم، او و اسکورسیزی برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار مطمئن با دردسرها و مشکلات زیادی روبه‌رو شدند: کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی نگران آن بودند فروش فیلم نتواند رقم بالای هزینه‌های تولید را برگرداند. آنها می‌گفتند فیلم‌های مستقل معمولا فروش خوبی در جدول گیشه نمایش ندارند و 140 میلیون دلار هم، رقم بالایی است. باید بگویم خیلی خوش شانس بودیم که توانستیم این مقدار پول زیاد را از نتفلیکس بگیریم. برخوردشان با ما خیلی خوب بود. برای همین، امیدوارم ایرلندی فروش خوبی کند تا نتفلیکسی‌ها هم از کاری که کرده اند پشیمان نشوند!
آزادی عمل فیلمساز
دنیرو گفته است: اسکورسیزی آزاد گذاشته شد تا فیلمش را آن‌گونه که می‌خواهد بسازد. پرسیده می‌شود چرا رقم هزینه‌های ایرلندی این‌قدر بالاست و مگر یک درام جنایتکارانه چه دارد که چنین رقمی را برای تولید می‌طلبد؟ خب، فیلم نیازمند جلوه‌های کامپیوتری پیشرفته بوده است. بخش بسیار مهمی از این جلوه‌ها، به گریم چهره بازیگران برمی‌گردد. بازیگران فیلم باید نقش شخصیت‌هایی را در طول پنج دهه بازی کنند و سن و سالشان بالا و پایین می‌شود. جوان و پیر می‌شوند. فناوری جدید این امکان را به فیلمسازان می‌دهد تا مشکل سن و سال شخصیت‌های داستان را حل کنند. مارتی می‌خواست این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. تصور کنید چهره من چند سال جوان‌تر شود و من به 30سالگی‌ام برگردم. این کار با گریم صورت انجام نمی‌شود و رایانه انجامش را به‌عهده می‌گیرد. راستش را بخواهید، ما بازیگران بدون کار گریم، آزادی عمل بسیار بیشتری خواهیم داشت. هنوز نمی‌دانم نتیجه کار روی پرده سینما چه خواهد شد. اما همه ما امیدواریم حاصل کار چیز خوب و قابل قبولی باشد.
همکاری با لئوناردو دی‌کاپریو
دنیرو این توضیح را هم می‌دهد که در همکاری مشترک تازه‌اش با اسکورسیزی که هنوز زمان ساخت آن مشخص نیست، لئوناردو دی‌کاپریو هم حضور دارد: این اتفاق می‌افتد و ما دو نفر با یکدیگر همبازی می‌شویم. هر دوی ما قرارداد کار را امضا کرده‌ایم و فقط باید جلوی دوربین ظاهر شویم.
با وجود این، دنیرو حاضر به افشای جزئیات بیشتری از این فیلم جنجالی نمی‌شود و ترجیح می‌دهد درباره ترامپ و پوپولیسم و حرص و طمع او صحبت کند! او این روزها از هر فرصتی برای حمله به ترامپ و سیاست‌های ارتجاعی او نهایت استفاده را می‌کند و جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش هم، یکی از همین مراکز است.
همکاری تازه اسکورسیزی و رابرت دنیرو که ظاهرا قرار است در فیلم‌های بعدی فیلمساز نیویورکی هم ادامه پیدا کند، در حالی است که اسکورسیزی در سال های اخیر بیشتر با لیوناردو دی کاپریو کار و همکاری کرده است. اگر دنیرو در دو دهه 70 و 80میلادی بازیگر محبوب استاد بود، در یک دهه اخیر دی‌کاپریو جای او را گرفته است. البته چنین اتفاقی طبیعی هم هست. بالا رفتن سن دنیرو،مانع از همکاری او با بسیاری از پروژه های سینمایی شده است.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها