ارتش لبنان و حزب‌ا... اعلام کردند تحرکات صهیونیست‌ها را زیر نظر دارند

از حزب‌ا... به تل‌آویو: رصد می‌شوید!

ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد عملیاتی جدید را به منظور تخریب تونل‌هایی متعلق به حزب‌ا... لبنان در حاشیه مرزهای با این کشور شروع خواهد کرد . این تصمیم یک بار دیگر زنگ خطر را در مرزهای لبنان به صدا در آورد . ارتش لبنان و حزب‌ا... اعلام کردند جای هیچ نگرانی نیست و تمام تحرکات صهیونیست‌ها را زیر نظر دارند. درهمین حال تحلیلگران گفتند هدف این عملیات نجات نتانیاهو از فشارهای داخلی است و برخی دیگر نیز گفتند این یک تبانی جدید آمریکایی -‌اسرائیلی برای فشار بر حزب‌ا... است.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۷۵

به گزارش ایسنا، ارتش لبنان با انتشار بیانیه‌ای گفت: اوضاع در سمت لبنان آرام و باثبات است و بدقت بررسی می‌شود. نیروهای ارتش لبنان در منطقه برای انجام ماموریت‌های عادی در مرز مستقر هستند و این با همکاری و هماهنگی با نیروهای سازمان ملل در لبنان است تا از هرگونه تنش یا بی‌ثباتی در جنوب لبنان جلوگیری به عمل آید. ارتش لبنان آماده مقابله با هرگونه پیشامد احتمالی است.
نیروهای یونیفل وابسته به سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند «اوضاع در منطقه آرام است و به‌نیروهای حافظ صلح بر گشت‌های خود در طول خط آبی در کنار نیروهای مسلح لبنان افزوده‌اند تا ثبات حفظ و از هرگونه سوء برداشتی که منجر به تنش شود، جلوگیری شود.»
میشل عون رئیس‌جمهور لبنان هم تماس‌هایی با نبیه بری رئیس پارلمان، سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه و جوزف عون فرمانده ارتش لبنان برقرار کرد و در جریان ارزیابی اوضاع قرار گرفت. این در حالی بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی سخیفانه از عملیات رژیم اشغالگر قدس در نزدیکی مرز لبنان حمایت کرد و در پیامی توییتری نوشت: «حمایت قاطع خود را از تلاش‌های اسرائیل در دفاع از خود اعلام می‌کنیم. از حزب‌ا... نیز می‌خواهیم تا تونل‌سازی در خاک(!) اسرائیل را متوقف کند. از ایران و عواملش هم می‌خواهیم اقدامات تحریک‌آمیز خود را در منطقه که تهدیدی برای اسرائیل است متوقف کنند!» پیامی که آشکارا نشان می‌دهد نوعی تبانی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته تا در شرایطی که آمریکایی‌ها مساله موشک‌های ایران را مطرح و به شورای امنیت سازمان ملل متحد کشانده‌اند، اسرائیل نیز از سوی دیگر مساله تونل‌های حزب‌ا... را مطرح و در صورت امکان بتواند حزب‌ا... را تحت فشار قرار دهد. غافل از آن‌که اعضای شورای امنیت هیچ پاسخ مثبتی به جنجال آفرینی‌های آمریکا درباره برنامه موشکی ایران ندادند و دراین مورد نیز اسرائیل کاری از پیش نخواهد برد .
وحشت از جبهه شمالی
در همین رابطه آموس یدلین، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل گفته است عملیات سپر شمال مقدمه حمله به کارخانه‌های موشکی حزب‌ا... است. به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، وی به دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مایک پمپئو اشاره کرد و گفت: محور این دیدار عملیات نظامی اسرائیل علیه کارخانه موشک‌های نقطه زن بود که حزب‌ا... اخیرا به راه انداخته است و ارتباطی به تخریب تونل‌های حزب‌ا... ندارد. یک مقام دیگر اسرائیلی نیز گفته بود، این عملیات با هدف از بین بردن خطر ایران در مرزهای اسرائیل شروع شده است .
درهمین رابطه رفعت بدوی، تحلیلگر لبنانی به النشره می‌گوید: فریاد دشمن صهیونیست فریاد طرفی است که در هراس و وحشت به سر می‌برد و ادوات تبلیغاتی و رسانه‌ای برای گمراه کردن افکار عمومی برای هیچ طرفی اهمیت ندارد. آنچه رژیم صهیونیستی در عملیات حفر و جست‌وجو در شمال فلسطین اشغالی در مقابل منطقه کفرکلای لبنان انجام داد و مدعی کشف تونلی شد که مرتبط به لبنان است با هدف گمراه کردن افکار عمومی داخل اسرائیل و منحرف کردن جبهه داخلی اسرائیل از بحران‌هایی است که جبهه داخلی این رژیم اعم از نظامی و سیاسی از آن رنج می‌برد » . وی افزود: اسرائیل قصد دارد این پیام را به غرب و آمریکا بدهد که در معرض خطر از ناحیه شمال فلسطین اشغالی مرتبط با لبنان یعنی تهدید از جانب حزب‌ا... قرار دارد.
واکنش مسکو
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحولات جنوب لبنان ابراز امیدواری کرد در عملیات سپر شمال اسرائیل در مرز با لبنان، قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت را نقض نکند. به گزارش ایسنا، وی در جمع خبرنگاران گفت: ما تردیدی در محق بودن اسرائیل در حمایت از امنیت داخلی خود از جمله نفوذ غیرقانونی به اراضی‌اش نداریم، اما امیدواریم اقداماتی که برای این هدف در دست انجام است با قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل که اصول عملکرد دو طرف در منطقه خط آبی را مشخص می‌کند، تناقض نداشته باشد.
با شروع تحرکات نظامیان رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان، ارتش لبنان و نیروهای یونیفیل به حال آماده باش درآمدند و سازمان ملل نیز خواستار خویشتنداری طرفین شد تا اوضاع از کنترل خارج نشود . درهمین رابطه حزب‌ا... همواره آمادگی خود را برای مقابله با هر گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی اعلام کرده و پاسخ به هرگونه تحرک صهیونیست‌ها را حتمی دانسته است. حزب‌ا... هم توان راهبردی دارد و هم اخیرابا انتشار اهداف راهبردی در داخل فلسطین اشغالی نشان داد که اوضاع را به دقت رصد می‌کند و زیر ذره بین دارد.

هیستری تونل‌ها

برخی کارشناسان می‌گویند اعلام عملیاتی با نام سپر شمالی فقط یک «مانور سیاسی و تبلیغاتی» از سوی رژیم صهیونیستی است که با هدف منحرف کردن افکار عمومی از مساله پرونده مالی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و رسیدگی به آن در روزهای آتی کلید خورده است. در همین رابطه عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته عرب در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شتابزده و با ترس و نگرانی برای دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بروکسل رفت و از او درخواست کمک کرد.
این اتفاق چند ساعت قبل از انتشار بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل درباره ادعای کشف تونل‌های سری حزب‌ا... در مرزهای شمالی و اقدام بلدوزرهای اسرائیل برای نابودی آن رخ داد. اسرائیل اکنون با یک هیستری به نام «تونل‌ها» دست و پنجه نرم می‌کند چه تونل‌هایی که حماس و گروه‌های دیگر مقاومت در نوار غزه ایجاد کرده‌اند و چه تونل‌هایی که مقاومت لبنان در جنوب اسرائیل حفر کرده است.
بعید نیست این فناوری مهندسی به جولان نیز برسد.»
وی در ادامه مطلب خود افزود: «نتانیاهو این سپر را برای نجات مرزهای شمالی نمی‌خواهد بلکه آن را برای نجات خودش از طناب انزوایی می‌خواهد که محکم به دور گردنش پیچیده شده و ممکن است به مرگ سیاسی او منجر شده و باعث شود به اتهام فساد بقیه عمرش را پشت میله‌های زندان سپری کند.»

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها