ناگفته های رئیس‌پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت از وضعیت اعتیاد در گفت‌وگو با جام‌جم

دود‌پنهان‌در‌چشم‌تهران

اعتیاد و قاچاقچیان موادمخدر سال‌هاست دغدغه اصلی خانواده‌ها شده‌اند و ریشه بیشتر جرایم در اعتیاد است. حضور معتادان متجاهر در سطح شهر و فروش موادمخدر در پارک‌ها نگرانی والدین شده و آنها از رهاسازی معتادان و جمع‌ نکردن آنها گله دارند. از سوی دیگر، مدتی است مصرف ماده مخدر گل میان جوانان افزایش یافته و قاچاقچیان با تبلیغات در فضای مجازی مدعی هستند گل چون گیاه است، اعتیاد‌آور نیست. در مصاحبه‌ای با سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر، دغدغه‌های خانواده‌ها درباره اعتیاد را مطرح کردیم تا به پاسخ آن برسیم. در این مصاحبه 80 دقیقه‌ای رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران از برنامه‌های پلیس برای برخورد با قاچاقچیان بزرگ موادمخدر، کوچ ساقیان به فضای مجازی، افزایش مصرف گل در شمال پایتخت، بازداشت سلبریتی‌ها در مهمانی‌های مصرف مواد و برخورد با موادفروشان در اطراف مدارس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۳۲

بر اساس آمار، امسال ورود مواد مخدر به تهران افزایش داشته ، چه اقدامی برای انهدام باندهای قاچاق مواد مخدر انجام داده‌‌اید؟
پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، یک پلیس مردمی، میدانی و اجرایی است که در آن ستاد نداریم و به جای استفاده از نیروها در کار ستادی از آنها در کار عملیاتی استفاده می‌کنیم و دو سه مامور امور جاری پرسنل را انجام می‌دهند. از ابتدای امسال با برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند وارد مبارزه با مواد مخدر شدیم و یکی از اهداف اصلی ما شناسایی و برخورد شدید با قاچاقچیان مواد مخدر در وزن‌های بالا بود. به همین خاطر 14 محور منتهی به تهران را شناسایی کرده و این مسیرها را زیر نظر گرفتیم. از سوی دیگر، کارهای اطلاعاتی خود را تقویت کرده و در هشت ماه نخست امسال 5/11تن انواع مواد مخدر از باندهای قاچاق با اوزان بالا در تهران کشف کردیم که 50 باند در این زمینه منهدم شدند. این باندها مواد مخدر را از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد به تهران منتقل می‌کردند. در این رابطه 450 قاچاقچی، رابط، صاحب جنس و اسکورت شناسایی و دستگیر شدند.
این آمار در مقایسه با سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و خودروهای زیادی از آنها توقیف شدند. در میان این خودرو‌ها، 57 خودروی سنگین مثل اتوبوس، کامیون و تریلر وجود داشت.
بیشترین کشفیات مربوط به کدام مخدرها است؟
به ترتیب میزان کشف تریاک، حشیش و مرفین رتبه‌های اول تا سوم را دارند. بعد از آنها شیشه و گل در رتبه‌های بعدی هستند.
بر اساس مصرف چطور؟
آمار به همین صورت است و تریاک بیشترین مصرف را دارد. البته باید توجه داشت طی سال‌های اخیر گل در شمال تهران به رتبه اول مصرف رسیده است.
یکی از دغدغه‌های مردم پاکسازی محل‌های آلوده به معتادان و خرده‌فروشان است. برای پاکسازی این محل‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
374محله را در تهران شناسایی کرده و پارک‌ها، میادین و حاشیه‌ها را که محل تجمع معتادان بود، شناسایی کردیم. در مجموع امسال 278مرحله طرح در شهر تهران داشتیم که در این طرح‌ها محله‌ها از وجود خرده‌فروشان، معتادان متجاهر و اراذل موادفروش پاکسازی شد.
یکی از ناراحتی‌های شهروندان در حوزه مواد مخدر حضور معتادان متجاهر در سطح شهر است، پلیس طرحی برای جمع‌آوری این معتادان از پارک‌ها و خیابان‌ها ندارد؟
در تهران 20 هزار معتاد متجاهر داریم که هزار معتاد زن و 19 هزار معتاد دیگر مرد هستند. در هشت ماه نخست امسال در طرح‌های پلیس، 27هزار معتاد متجاهر را شناسایی و دستگیر کردیم. یعنی تعدادی از معتادان را بیش از یک بار دستگیر کردیم. در اینجا من از رسانه‌ها گله دارم که چرا سراغ دستگاه‌های مسؤول دیگر نمی‌روند. براساس پروتکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در این حوزه پلیس حلقه آخر است. در حال حاضر از این تعداد معتاد، حدود پنج‌شش‌هزار معتاد بیماری‌هایی مثل هپاتیت، ایدز و مشکل روانی و معلولیت جسمی و حرکتی دارند. وقتی این معتادان به مرکز غربالگری منتقل می‌شوند، سازمان‌های دیگر کمرنگ‌تر عمل می‌کنند. باید پزشک و بهیار در این مرکز باشند تا بیمار و سالم را از هم جدا کنند و بین پیر و جوان تفاوت قائل شوند. همین جا اعلام می‌کنم اگر دیگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند و محل نگهداری معتادان متجاهر مشخص شود، پلیس تهران در کمتر از 48 ساعت تمام معتادان متجاهر را جمع کرده و تحویل این مراکز می‌دهد. 20 هزار معتاد متجاهر داریم و ظرفیت مراکز نگهداری خصوصی و دولتی شش هزار نفر است.
امسال پلیس 27 هزار معتاد را دستگیر کرد، بدون این‌که برای معتادان مشکلی پیش بیاید، در حالی که نیروهای ما در این طرح‌ها آسیب دیدند و حتی یکی از ماموران ما به هپاتیت مبتلا شد. معتادان برای فرار به ماموران حمله کرده و با سرنگ، چاقو و چوب آنها را می‌زنند.
در چند ماه اخیر با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد مخدر افزایش پیدا نکرد؟
افزایش قیمت داشتیم، اما نمی‌توان گفت به خاطر افزایش قیمت دلار بوده است. در حال حاضر قیمت شیشه کیلویی حدود 90 میلیون تومان است. تریاک هم از کیلویی یک میلیون و 200 هزار تومان به چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همین افزایش قیمت باعث شد، قاچاقچیان اوزان مواد مخدر را از 500 کیلو به 100 تا 150 کیلو کاهش دهند.
دلایل افزایش مصرف گل در سال جاری چیست و این مخدر در کشور کشت می‌شود؟
متاسفانه تبلیغات کاذبی در فضای مجازی درباره گل انجام می‌شود که طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. اغلب جوانان به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و با حجم بالایی از مطالب درباره تعریف از گل روبه‌رو می‌شوند. قاچاقچیان مدعی هستند گل اعتیاد‌آور نیست و حجم بالای تبلیغات و مصرف آسان آن باعث افزایش گرایش جوانان به این مخدر شده است.
خانواده‌ها تصور می‌کنند این مخدر چون گیاهی است خطرناک نیست.
این در حالی است که توهم گل پنج برابر حشیش است و ماده مخدر توهم زایی است. در مهمانی‌های شمال تهران این مخدر داخل سیگار و براحتی مصرف می‌شود. قیمت بالای آن باعث شده که مخدر مورد استفاده در شمال تهران باشد و جوانان به عنوان مخدر لاکچری به آن نگاه می‌کنند در حال حاضر گل کیلویی 16میلیون تومان فروخته می‌شود‌.
بذر آن از هلند به صورت مسافری وارد کشور می‌شود و دانه‌ای 200 تا 500 هزار تومان است. امسال روند کشفیات گل افزایش پیدا کرده و در هشت ماهه نخست امسال 500 کیلو گل در تهران کشف شد. شش باند تهیه و توزیع این مخدر هم منهدم شد.
این ادعا که گل در خوابگاه‌های دانشجویی به صورت گلدانی کشت می‌شود، درست است؟
این موضوع را به طور قاطع رد می‌کنم. نظارت خوبی در خوابگاه‌ها می‌شود و فضای کاشت گل وجود ندارد. تاکنون گزارشی در این باره به ما داده نشده است.
مدتی است با گسترش فضای اجتماعی، ساقیان مواد مخدر هم به این شبکه‌ها کوچ کرده و به صورت مجازی مواد می‌فروشند. برای برخورد با این قاچاقچیان پلیس اقدامی انجام داده است؟
حرکت به سوی خرید و فروش مخدر در فضای مجازی افزایش پیدا کرده است. گراس، گل و ماری جوانا مخدرهایی هستند که در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش می‌شوند. البته مخدر سنتی هم مشتریانی دارد. امسال هشت باند را که در فضای مجازی مواد مخدر می‌فروختند منهدم کردیم.
دایره‌ای در پلیس مواد مخدر تشکیل دادیم تا فضای مجازی را رصد کرده و با شناسایی این باندها در قرارهای صوری قاچاقچیان را دستگیر کنند. در حال حاضر قاچاقچیان در تلگرام، اینستاگرام و واتس آپ فعالیت دارند. پیش‌بینی ما این است که با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، کوچ ساقیان به این فضا بیشتر شود.
اتباع خارجی هم در حوزه فروش مواد مخدر در پایتخت فعالیت دارند؟
در هشت ماهه نخست امسال 741 نفر از اتباع خارجی را در حوزه مواد مخدر دستگیر کردیم که 160 نفر نگهدارنده، 360 نفر خرده‌فروش و چهار قاچاقچی در میان آنها بود. اتباع افغانستانی، پاکستانی و آفریقایی بیشترین دستگیر‌شدگان هستند.
براساس دستگیری‌های پلیس، زنان به‌عنوان قاچاقچی عمده مواد مخدر فعالیتی دارند؟
درصد آنها نسبت به مردان خیلی کم است. حدود 5درصد معتادان متجاهر را زنان تشکیل می‌دهند . امسال 250 زن به خاطر اعتیاد، خرده‌فروشی و قاچاق مواد مخدر دستگیر شدند که 19 نفر آنها قاچاقچیان حرفه‌ای بودند. در پرونده‌ای دو زن با یک دستگاه پراید مواد مخدر را از جنوب کشور به تهران منتقل می‌کردند که دستگیر شدند‌. در بازرسی خودروی آنها 60 کیلو مواد مخدر کشف شد.در پرونده‌هایی شاهد بودیم که زنان سرشبکه‌های باندهای مواد مخدر بودند.
سن ورود به اعتیاد چند سال است؟
در حال حاضر و بر اساس پایش دستگیر‌شدگان 20سال است.
با حذف اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر موافق بودید؟
البته مجازات اعدام برای همه قاچاقچیان حذف نشده، اما به عنوان یک کارشناس معتقدم که قاچاقچیان را باید جری کرد. در پرونده‌ای پدر خانواده موادفروشی می‌کرد که او را دستگیر کردیم. بعد از او دو پسرش مواد می‌فروختند که آنها را هم دستگیر کردیم. بعد از دو پسر نوبت مادر خانواده بود تا راه آنها را ادامه دهد. او را هم دستگیر کردند و این‌بار دختر خانواده شروع به فروش مواد کرده است.
در خبرها آمده بود خرده‌فروشان مواد مخدر در اطراف مدارس فعالیت دارند و دانش آموزان را هدف قرار داده‌اند، در این رابطه دستگیری مجرمان را داشته‌ایم؟
یکی از طرح‌های موفق ما پاکسازی اطراف مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از حضور خرده‌فروشان مواد مخدر بود. هزار و 34 معتاد و هزار خرده‌فروش و 62 کیلو مواد مخدر از آنها کشف شد. امسال گزارشی از فروش مواد مخدر در مدارس به ما اعلام نشده است.
فروش شیشه برای لاغری در آرایشگاه‌های زنانه رواج دارد؟
با توجه به نظارت‌های اتحادیه و پلیس اماکن به نظر می‌رسد که در آرایشگاه‌های دارای مجوز این کار غیرممکن بوده و اگر وجود داشته باشد در آرایشگاه‌های بدون مجوز زیرزمینی است. البته از سوی دیگر اطلاعات شهروندان در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

هلاکت قاچاقچی مسلح
ماموران پلیس پایتخت د رآخرین عملیات یک قاچاقچی حرفه‌ای را در درگیری مسلحانه به هلاکت رساندند. این قاچاقچی محموله چهار میلیاردی هروئین را برای فروش به تهران منتقل کرده بود. او با چند دستگاه خودروی گران‌قیمت تیزرو این مواد را به تهران آورد و بعضی خودروها نقش اسکورت و راه پاک کن داشتند.
این قاچاقچی در درگیری با پلیس به هلاکت رسید و از او محموله هروئین کشف شد. ماموران با کارهای اطلاعاتی این قاچاقچی را شناسایی کردند.

دستگیری سلبریتی‌ها

سرهنگ بخشنده از دستگیری تعدادی از چهره‌های مشهور یا همان سلبریتی‌ها در پارتی‌های شمال تهران توسط کلانتری‌ها خبر داد و گفت: ما نمی‌توانیم هویت این افراد را اعلام کنیم، اما بازیگر سینما و بازیکن فوتبال در میان آنها بودند. بعد از گزارش مصرف مواد مخدر در مهمانی شبانه و دستگیری متهمان، مشخص شد این افراد هم در مهمانی حضور داشتند. بعد از دستگیری این افراد موضوع را به دستگاهی نظارتی مثل فدراسیون فوتبال اعلام کردیم. یکی از فوتبالیست‌های دستگیر شده در حال حاضر هم بازی می‌کند. این افراد در حوزه فروش هیچ نقشی نداشتند و پرونده‌شان به ما ارجاع نشد‌.

راه‌اندازی گشت‌های ضربت
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران از راه‌اندازی گشت‌های ضربت پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: این گشت‌ها بعد از تماس‌های مردمی وارد عمل شده و اقدام به دستگیری خرده‌فروشان و قاچاقچیان می‌کنند.
همچنین این گشت‌ها شب‌ها فعالیت بیشتری دارند و نقش موثری در افزایش کشفیات داشتند.

همه کارتن‌خواب‌ها معتاد نیستند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در این مصاحبه خواستار توجه بیشتر به معتادان بیمار و کارتن‌خواب‌ها شد و گفت: یکی از مشکلات در حوزه معتادان منع پذیرش است. پنج، شش هزار معتاد در کمپ و غربالگری پذیرش نمی‌شوند. 600 معتاد متجاهر بالای 65 سال داریم که هیچ کمپی آنها را قبول نمی‌کند و می‌گویند اگر بمیرند برای ما دردسر دارد. همچنین 2500 کارتن‌خواب داریم که به خاطر ظاهرشان معتاد به نظر می‌آیند، اما وقتی از آنها آزمایش می‌گیریم، مشخص می‌شود که سالم و پاک هستند. گرمخانه‌ها باید به نظافت و پوشش این معتادان توجه بیشتری کنند و حذف ظاهر ژولیده آنها نقش موثری در زیبایی شهر دارد. این افراد در بازار تهران، هرندی و مولوی حضور دارند. از سوی دیگر در بین معتادان متجاهر زنان باردار و افراد معلول داریم که سازمانی متولی رسیدگی به وضعیت آنها نمی‌شود.

محمد غمخوار
حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها